رها شدن فنر قیمت نهاده‌های دامی/واسطه‌ها بر گرانی دامن زدند

به جرات می توان گفت افزایش نرخ محصولات حوزه کشاورزی به طور مستقیم بر سفره و معیشت مردم تاثیرگذار است و آنها را دچار مضیقه می‌کند. با این وجود طی چند ماه گذشته خبر گرانی نهاده‌های دامی بر سر زبان ها افتاده تاجایی که این افزایش قیمت ها فعالان عرصه دام و طیور را دچار مشکل کرده است.

به گزارش ایمنا، باید گفت افزایش قیمت نهاده ها و تقاضای آن در بازار دو عامل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ است. افزایش قیمت نهاده ها به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و افزایش تقاضا به واسطه رشد مصرف همزمان با سرد شدن هوا بر رشد قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر تاثیرگذار بوده است. قیمت تخم مرغ طی دو هفته اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

فعالان صنعت دام و طیور معتقدند عرضه نهاده های دامی کم است و متاسفانه قیمت ها را هر روز بالا می برند درحالی که قیمت جهانی طی چند سال اخیر پایین بوده و این نهاده ها با ارز مبادله ای وارد کشور شده اند.

میانگین قیمت تخم مرغ درب مرغداری مدتی است به ۵۲۰۰ تومان رسیده، شرایط بازار به آرامش نخواهد رسید مگر اینکه با واردکنندگان برخورد شود ضمن اینکه تنها برخی از واردکنندگان از بخش خصوصی و اکثرا دولتی هستند .

البته به گفته کارشناسان، بطور طبیعی با سرد شدن هوا میزان مصرف و به تبع آن تقاضای تخم مرغ بالا می رود و همین امر هر سال موجب ایجاد تغییراتی در قیمت این محصول می شود.

حدود سه ماه پیش نیز افزایش قیمت تخم مرغ در بازار رخ داد که با اعمال سیاست های تنظیم بازار شاهد کاهش و ایجاد تعادل در بهای این محصول بودیم.

شرکت پشتیبانی امور دام، هم‌دست واردکنندگان شده است!

یک مقام مسئول با اشاره به آشفتگی ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی و همزمان با آن، افزایش قیمت تخم‌مرغ اعلام کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، هم‌دست واردکنندگان شده است.

وی که نخواست نامش در این گزارش، فاش شود با اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار تاکید کرد: کمبود عرضه دلیل این گرانی است.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی برای تولید به وجود آمده است، اضافه کرد: زمانی که دولت دوازدهم روی کار آمد، اعلام شد به کنجاله سویا ارز مبادله‌ای تعلق نمی گیرد؛ اما فشار تشکل‌ها منجر به این شد که حرف خود را پس بگیرند.

این مقام مسئول تصریح کرد: دولت قیمت توافقی تخم مرغ را بر مبنای ذرت و سویا با ارز مبادله ای ۴۵۶۰ تومان اعلام کرده بود و هم اکنون حدود ۴۶۰ تومان به نرخ تخم مرغ اضافه شده و قیمت تمام شده این محصول، به حدود ۵۰۰۰ تومان رسیده است.

وی با انتقاد شدید از رفتار دولت در این زمینه، افزود: نهاده‌هایی که با ارز مبادله‌ای وارد شده، با ارز آزاد در بازار توزیع می‌شود.

افزایش نجومی نرخ نهاده های دامی گرانی گوشت، مرغ و تخم مرغ را در شرایطی رقم می زند که سفره های مردم با توجه به قدرت خرید طبقات متوسط جامعه با این شرایط از فرآورده های گوشتی خالی می ماند.

مرغ ارزان داد مرغداران را درآورده است!

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان نیز با تایید افزایش ۱۰ درصدی قیمت نهاده های دامی، گفت: این ۱۰ درصد آنقدر زیاد نیست که باعث افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ شده باشد.

علی اکبر نجفی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه در حال حاضر مرغ بسیار ارزان است به طوری که داد مرغداران درآمده است، ادامه می دهد: مرغ به قدری ارزان است که ما برای حمایت از مرغداران خریدهای تضمینی از مرغداران انجام می دهیم و در استان اصفهان به طور میانگین بیش از ۱۰۰ تن مرغ خریداری می کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مرغ به پایین ترین حد خود رسیده است و در حالی که باید قیمت آن حداقل ۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، ۱۰۰۰ تومان زیر قیمت به فروش می رود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان یاد آور شد: نهاده های دامی زیاد گران نشده، شاید قیمت های جهانی افزایش پیدا کرده که پیرو آن قیمت ذرت و سویا در کشور افزایش جزیی داشته است.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه افزایش قیمت نهاده ها تاثیری در قیمت مرغ نداشته است.

نجفی با تایید گران شدن تخم مرغ در بازار مصرف، ادامه داد: تخم مرغ در  ۶ ماهه نخست امسال قیمت های بسیار پایینی داشت در حالیکه قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای مرغدار در ۶ ماهه اول سال کیلویی ۴ هزار تومان بود اما زیر این قیمت عرضه می شد.

وی اضافه کرد: در ۶ ماهه دوم سال وقتی هوا سرد می شود مصرف تخم مرغ افزایش می یابد، از طرف دیگر صادرات آن هم باعث افزایش قیمت شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان خاطرنشان کرد: به محض اینکه جلوی صادرات به روش های مختلف گرفته شد، قیمت ها سریع کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار قیمت تخم مرغ با صادرات تنظیم شود تا هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد، اظهار کرد: افزایش قیمت و یا کاهش نهاده ها تاثیری در قیمت مرغ وتخم مرغ توزیعی ندارد و قیمت آن تابع عرضه و تقاضا در بازار است.

 هزینه های مردم بالا اما درآمدهای آنها بسیار پایین است

اما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا، گفت: ما همواره شاهد افزایش خوراک دام و طیور هستیم و به دنبال آن وقتی خوراک افزایش پیدا کند، تأثیری هم در افزایش قیمت گوشت و مرغ ایجاد می شود، این گرانی ها برای دامدار و مرغدار که کشتار می کنند هزینه های سنگینی دارد و صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

سید ناصر موسوی لارگانی افزود: از سوی دیگر مصرف کننده ما هم با مشکل جدی روبرو است چرا که هزینه ها و درآمدهای مردم مطابقت با هم ندارند.

وی تصریح کرد: دلیل اینکه مردم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها نگران و ناراحت می شوند و حتی صدای آنها بلند می شود، این است که هزینه های مردم بالا اما درآمدهای آنها بسیار پایین است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثال نمی زنیم از کسانی که امور معیشت خود را با یارانه ها سپری می کنند یا کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، بلکه مثال می زنیم فردی را که در یک شرکت مشغول فعالیت است و درآمد ماهانه ۹۰۰ هزار تومان دارد و حداقل دستمزد را دریافت می کند، آیا این افراد می توانند به راحتی از گوشت و مرغ و تخم مرغ  و دیگر نیازها بهره مند شوند؟

وی یادآور شد: وقتی در دفتر کارم حضور دارم، برخی از مراجعه کنندگان گلایه دارند که ۲ ماه است نتوانسته اند مرغ و گوشت خرید کنند، چون درآمدها با گرانی ها سنخیت ندارد.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه قرار بوده ۳۰ درصد هدفمندی یارانه ها به تولید کنندگان و صنعتگران تعلق یابد، گفت: متأسفانه نه در دولت قبلی این یارانه به تولید داده شد نه در این دولت؛ به هر حال وقتی هزینه آب، برق و گاز چند برابر شده، قیمت خوراک دام و طیور نیز افزایش پیدا کرده است و مرغدار نمی تواند با این هزینه های سنگین مرغ یا تخم مرغ را با قیمت پایین تر بفروشد.

وی معتقد است باید برنامه ریزی های لازم برای همخوانی هزینه ها و درآمدهای مردم انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می کند: متأسفانه در کشور ما تولید کننده مستقیم تولید خود را به دست مصرف کننده نمی رساند و در بسیاری از مواقع واسطه ها در رابطه با میوه جات، مرغ، تخم مرغ و غیره که خرید از دامدار و کشاورز انجام می دهند، استفاده کلان را می برند.

وی خواستار توجه جدی مسئولان به حذف واسطه ها، کنترل قیمت ها و معیشت مردم شد.

گزارش از راضیه کشاورز

کد خبر 326776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.