تعامل دو سویه اصفهان و شهرهای خواهر خوانده ضروری است/تلاش بر مشارکت زنان در تصمیم گیری ها

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی شورا برقراری تعامل دو سویه بین اصفهان و شهرهای خواهر خوانده بسیار ضروری است چرا که با افزایش تعامل، رخدادهای علمی، اقتصادی و فرهنگی را می توان ایجاد و در سطح جهانی از ظرفیت ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان یک شهر تاریخی و فرهنگی با آداب و رسومی اصیل است. در واقع در جهان اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگی ایران می شناسند. در این راستا در کنار اجرای برنامه های توسعه محور، اجرای فعالیت های فرهنگی در این کلانشهر تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت شهری اصفهان نیز به عنوان نهادی فرهنگی، اجتماعی و خدماتی به این مهم توجه کرده است به طوری که در شورای شهر یک کمیسیون اختصاصی به مسائل فرهنگی می پردازد.

در این فرصت برای آشنایی با سیاست ها و برنامه های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان، گفتگویی را با «فریده روشن- رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و و رزشی شورای اسلامی شهر اصفهان و عضو هیئت رییسه شورای پنجم شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

مصادیق فرهنگ در جامعه کدامند؟

فرهنگ شهادت طلبی و فرهنگ عزاداری برای ایام سوگواری از جمله مصادیقی است که در جامعه وجود دارد.

تغییر فرهنگ بسیار زمان بر است و به سرعت نمی توان فرهنگ را تغییر داد اما بستر و شرایطی که در محیط وجود دارند، باعث تغییر فرهنگ می شوند.

کدامیک از فرهنگ ها نسبت به گذشته تغییر کرده است؟

امروزه فرهنگ نوع دوستی و فرهنگ صرفه جویی در انرژی تغییر زیادی کرده است؛ در واقع  آنگونه که در قدیم به این مصادیق اهمیت می دادند در حال حاضر کمتر اهمیت داده می شود، شاید علت آن بستری است که برای تک تک افراد جامعه فراهم شده است.

برای اینکه بتوانیم یک فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم باید بسترهای لازم را فراهم کنیم؛ به عنوان مثال برای آموزش فرهنگ ترافیک باید شرایط آن را فراهم کرد تا معضل ترافیک رفع شود.

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از آنجا که با یک مقوله مستقیم با مردم در ارتباط است، تا حدودی نسبت به سایر کمیسیون ها وظیفه دشوارتری بر عهده دارد چرا که هم باید از امکانات نرم افزاری و هم سخت افزاری استفاده کند؛ لذا در مدیریت شهری باید بستر را فراهم کرد تا فرهنگ ارتقا پیدا کند. تغییر فرهنگ به واسطه فراهم شدن امکانات لازم امکان پذیر می شود.

ارزیابی شما از ۲ مؤلفه ورزشی و فرهنگی اجتماعی در شهر اصفهان چیست؟

شهر اصفهان با پتانسیل و ظرفیتی که دارد و به عنوان یک شهر تاریخی و هنری، شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی مطرح است، ظرفیت و پتانسیل خوبی چه از لحاظ هنرمندان و چه از لحاظ بافت شهری دارد، لذا می طلبد برنامه های جامع تر و دقیق تری برای اینکه بتوانیم به یک توسعه پایدار شهری در شهر اصفهان دست یابیم، داشته باشیم.

در مباحث ورزشی هم کم و کاستی هایی در اصفهان به عنوان کلانشهری با جمعیت بالای ۲ میلیون نفر داریم که باید از ظرفیت های موجود استفاده و برای رفع کاستی ها تلاش شود.

نقاط ضعف در این بخش ها شناسایی شده اند؟

بله، از یکسو کمبودهایی در بخش ورزش بانوان داریم و از سوی دیگر سرانه فضای بازی برای کودکان و فضاهای ورزشی موجود برای کلانشهری مثل اصفهان کافی نیست، اما مدیریت شهری باید بسترسازی های لازم را فراهم و حمایت کند.

البته با توجه به اینکه متولی ورزش سازمان ورزش و جوانان استان است، باید از اقدامات مدیریت شهری برای توسعه ورزش های همگانی، حمایت کند چرا که این اقدامات در سلامت شهروندان می تواند بسیار مؤثر باشد.

در بخش های اجتماعی و فرهنگی هم باید اعلام کنم که در تئاتر و سینما هنرمندانی داریم که باید به روش های مختلف از هم افزایی ارگان های مؤثرحمایت شوند.

در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان برای اینکه به نقشه راه درست و منطقی برسیم و برنامه مدون ۴ ساله داشته باشیم، جلسات هم اندیشی با اعضای کمیسیون برگزار و دیدار و گفتگو با  کارشناسان حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی انجام شد و به بررسی و آسیب شناسی در  این حوزه ها پرداخته ایم.

ما نقش مدیریت شهری را در این زمینه مشخص کرده ایم و با استفاده از پتانسیل و داشته های موجود در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری به چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰ توجه کردیم تا درآینده شرایط بهتری داشته باشیم.

با توجه به اینکه آموزش در سنین کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است، فرهنگسراهای سطح شهر چه برنامه هایی برای کودکان شهر دارند؟

هم اکنون ارزیابی خوبی را از فرهنگسراها و آموزش هایی که در آنها ارایه می شود به لحاظ  کیفی نداریم؛ آموزش ها باید مطابق با استانداردها و منجر به اهدافی باشد.

البته نمی توانیم عمومیت ببخشیم، چون بسیاری از فرهنگسراها خوب عمل کرده اند اما باید برنامه های فرهنگسراها هدف گذاری شود و آموزش های آنها مسیر متناسبی را در پیش گیرند و مطابق با استانداردهای روز باشند.

در حال حاضر آموزش های ارایه شده در فرهنگسراها با استانداردها چقدر فاصله دارد؟

متأسفانه آموزش ها سطحی است و تلاش ها هدفمند نیستند، در حالی که باید آموزش ها هدفمند باشد.

با توجه به اینکه کودکان آموزش پذیری لازم را دارند، ارایه آموزش های استاندارد در آینده جامعه می تواند بسیار مؤثر باشد. باید آموزش ها متناسب با گروه های سنی ارایه شود.

در این راستا چه اهدافی دنبال می شود؟

در فرهنگسراها هدف ما این است که از افراد اهل علم و نخبگان استفاده کنیم، نگاهی تخصصی به فرهنگسراها داشته باشیم و از مشارکت مردمی بهره مند شویم، افرادی که آموزش های تخصصی ارایه می کنند را بکار گیریم تا نتیجه بهتری از آموزش ها داشته باشیم.

شما جایگاه فرهنگسراهای شهر اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید؟

جایگاه فرهنگسراها به قدری اهمیت دارد که در اولویت های ۱۳ گانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به عنوان تقویت آموزشگاه ها و مراکز فرهنگی، هنری، ورزشی با رویکرد نخبه پروری مطرح است و می تواند تاثیرگذاری زیادی در محله های شهر داشته باشد؛ لذا باید برای اولویت بندی برنامه های کمیسیون، مواردی را از جمله رویکرد علمی، اعتبار بخشی، ماندگاری و ضریب نفوذ اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

بر این اساس یکی از اولویت های ما تقویت مراکز فرهنگی به شمار می رود. اولویت دیگر ما حمایت از سازمان های مردم نهاد و بالابردن سرانه های تفریحی و ورزشی است که بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته، انجام می شود.

باید در جهت بهبود و ارتقاء اقتصاد فرهنگ و هنر فعالیت شود. در حال حاضر گردشگری در اصفهان از اولویت های مهم به شمار می رود، ضمن اینکه بازآفرینی چهارباغ عباسی به محور فرهنگی هنری شهر اولویت مهم دیگر به شمار می رود، یعنی بعد از اینکه چهارباغ از چهارراه تختی تا انتها بسته شد، به محور فرهنگی و هنری تبدیل شود تا گردشگر هنگام ورود به محور از مباحث فرهنگی و هنری استفاده کند.

در محور چهارباغ، ورزش های همگانی مثل پیاده روی خانوادگی و دوچرخه سواری ها را هم خواهیم داشت؛ البته قرار بر این است که پیشنهادات مسئولان ارایه تا تصمیم گیری ها انجام شود.

در این محور برای ایجاد امکاناتی جهت ورزش نابینایان هم طرحی داشته اید؟

قطعاً باید این برنامه را داشته باشیم، اعضای شورا در جلسات برگزار شده به کرار درباره نابینایان و معلولان و حتی افراد عادی که کالسکه نوزادان را دارند، تذکراتی داده اند و تاکید کرده اند که زیرساخت ها به گونه ای باشد تا این قشر هم بتوانند از امکانات استفاده کنند.

در ارتباط با مؤلفه های فرهنگی اجتماعی و ورزشی تاکنون چه طرح هایی ارایه کرده اید؟

از ابتدای شهریورماه سال جاری که رسماً وارد شورای شهر شدیم، بیشتر به مباحث سیاست گذاری ها و اولویت بندی ها پرداختیم و قرار شده طرح ها با مشارکت مردمی ارایه شود.

به نظر شما ارتباط شهر اصفهان با خواهر خوانده ها چگونه است؟

خواهرخوانده ها پتانسیل های خوبی دارند اما متأسفانه تاکنون فعالیت اجرایی در این باره انجام نشده و فقط عقد قراردادهای خواهرخواندگی را شاهد بوده ایم، در حالی که می توان از پتانسیل ها استفاده کرد و با همکاری شهرها رخدادهای جهانی ایجاد کرد تا در توسعه گردشگری مؤثر باشد.

تعامل دو سویه بین اصفهان و شهرهای خواهر خوانده ضروری است و باید برقرار باشد زیرا با افزایش تعامل، رخدادهای علمی، اقتصادی و فرهنگی را می توان ایجاد و در سطح جهانی از ظرفیت ها استفاده کرد.

بانوان در عرصه های های فرهنگی و اجتماعی چه جایگاهی دارند؟

نیمی از ظرفیت جمعیت ما را بانوان تشکیل می دهند لذا تاثیر پذیری آنها به خصوص در مقوله فرهنگ می تواند به خوبی نمایان باشد.

یک زن به عنوان یک مادر، یک خواهر و یک همسر در تربیت فرزندان و تاثیر پذیری نقش بسزایی دارد، لذا می طلبد از این ظرفیت در مدیریت شهری و جامعه بهتر استفاده کرد.

معتقدم وقتی در تصمیم سازی ها زنان هم مشارکت داشته باشند، نگاه جامع تری به مباحث خواهد شد زیرا نگاه زنان نگاهی جامع تر است که در طراحی و اجرای پروژه ها می تواند موثرتر باشد و یک جامعیت کامل تری به تصمیم ها ببخشد.

کد خبر 326724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.