کودکان، قربانیان کوچکِ معضلات بزرگ/ ۴۸۶مورد کودک‌آزاری در اصفهان

هر روز که می‌گذرد «آتنا»های زیادی با اتفاقات و آسیب‌های پنهان و آشکاری که تحمل می‌کنند، توانایی حضور و بروز در جامعه حتی به‌عنوان فردی عادی را از دست می‌دهند و این در حالی است که لایحه حمایت از کودکان سال‌هاست پشت درهای مجلس مانده است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا،  "آتنا اصلانی "دختر هفت‌ساله پارس‌آبادی ۲۸ خرداد ۹۶ بعد از آزار و اذیت جنسی به قتل رسید. "پریا" دختر پنج‌ساله‌ ساوه‌ای که هفتم مردادماه بعد از کودک‌آزاری به کما رفته بود،  ساعت ۱۰ صبح نهم مرداد ۹۶ فوت شد. "اهورا "دوساله  ۲۲ مهرماه ۹۶ بعد از آزار جنسی توسط ناپدری به قتل رسید." سارینا "دختر پنج‌ساله سمنانی ۳۰ مهر ۹۶ به دلیل شدت جراحات و سوختگی‌های ناشی از آزار جسمی و جنسی در آی سیو بستری شد.

این جملات تنها گوشه‌ای از اخبار کودک‌آزاری هستند که در ۶ ماهه اخیر در رسانه‌ها منتشرشده‌اند، هر بار فکر می‌کنیم وحشتناک‌تر از این ممکن نیست اما اتفاق بعد سهمگین‌تر از قبل جامعه را در بهت فرومی‌برد. "بر اساس گزارش‌های دریافتی میزان کودک‌آزاری در ۶ ماه سال ۹۶ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش‌یافته است." این گزارشی است که حسین اسد بیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور ارائه می‌کند. به گفته اسد بیگی بنا بر آمار، در ۶ ماه  ابتدایی سال ۹۶  در حوزه کودک‌آزاری در کشور، تعداد تلفن‌های ثبت‌شده از طریق (خط ۱۲۳ ) ۸ هزار و ۴۷۸ تماس، خدمات سایر ۵ هزار ۶۷۲ مراجعه و مرکز مداخله در بحران یک هزار و ۱۹۳ بوده است.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس خاک می‌خورد

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی چند عامل را در استمرار کودک‌آزاری‌ها مؤثر می‌داند، او  در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه  عامل اول استمرار این معضل به ضعف قوانین در مورد این پدیده برمی‌گردد، می‌گوید: متأسفانه پس از ۶ سال  تنها ۹ ماده از لایحه  ۴۱ ماده‌ای  حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون  قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و روند بررسی و تصویب این لایحه به‌کندی  پیش می‌رود و این به خاطر برخی ابهامات این  لایحه و البته برخی نظرات نهادهای تصمیم‌ساز چون مرکز پژوهش‌های مجلس است که در همان گزارش اولیه خود  در سال ۹۱ آورده بود «می‌توان با تصویب یک ماده‌ واحده مجازات مرتکبین جرائم علیه اطفال و نوجوانان را به نحو جامع‌ و مانعی تشدید کرد.»و پیشنهاد کرده بود کلیات این لایحه تصویب نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  عامل دوم کودک‌آزاری‌ها را کاهش  مسئولیت اجتماعی در جامعه می‌داند و معتقد است: احساس مسئولیت اجتماعی در جامعه ما در این سال‌ها به‌طور مداوم افول کرده، چند سال پیش گزارشی جهانی ارائه شد که نشان می‌داد  ایران در شاخص جهانی نیکوکاری از ۱۵۳ کشور رتبه ۹۱ را کسب کرده درحالی‌که در سال ۲۰۱۰ رتبه ایران ۸۰ بوده است و این نشانه افول مسئولیت اجتماعی در جامعه است. متأسفانه ما نوعی بی‌تفاوتی در مورد آسیب‌های اجتماعی را شاهد هستیم . حساسیت‌های اجتماعی در بسیاری از موارد پایین آمده و این پدیده منجر به کاهش خودکنترلی در جامعه و درنهایت افزایش کودک‌آزاری‌ها شده از طرف دیگر بهداشت روان  و سلامت روان نیز در این سال‌ها افول کرده و طبق سخنان  رئیس سازمان بهزیستی ایران، ۳۴ درصد جمعیت کشور در سنین ۱۹ تا ۶۰ سال دچار اختلالات روانی‌اند و از این اختلالات رنج می‌برند که این اختلالات در برخی موارد خود را به شکل کودک‌آزاری نشان می‌دهد.  

عملکرد ضعیف اورژانس اجتماعی عامل استمرار مشکلات اجتماعی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  فقدان سازوکار و حمایت‌های  اجتماعی را عامل دیگر استمرار کودک‌آزاری‌ها عنوان می کند و می گوید: متأسفانه با آنکه حدود ۱۹ سال از تأسیس اورژانس اجتماعی در کشور می‌گذرد، هنوز ۷۰ درصد مردم از خدماتی که اورژانس اجتماعی ارائه می‌دهد، اطلاعی ندارند و این به ضعف عملکرد این اورژانس برمی‌گردد.  اورژانس اجتماعی که  در سال ۷۸ با هدف به حداقل رساندن مواردی چون کودک‌آزاری  و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی  وارده به افراد، در سازمان بهزیستی تشکیل شد؛   قرار بود حدفاصل بین خانه تا کلانتری را با مداخلات اجتماعی جایگزین کند و به شکل  غیر انتظامی تشکیل شود تا برای هر موضوعی برای مردم پرونده قضائی ایجاد نشده و پای آن‌ها به کلانتری باز نشود و  قبل از اینکه افراد درگیر حوزه قضائی شوند با مداخلات اجتماعی زمینه بازگشت و حل مشکلات آن‌ها فراهم شود. بدین‌وسیله شاهد  کاهش پرونده‌های قضائی و حتی پیشگیری از وقوع جرم باشیم اما متأسفانه تا امروز و باگذشت ۱۹ سال از تأسیس آن هنوز برای مردم ناشناخته است و نقش آن در مدیریت بحران‌های اجتماعی بسیار ناچیز است.

تاج‌الدین در خصوص برنامه کمیسیون اجتماعی درباره کاهش آسیب های اجتماعی می‌گوید: تنها راهکار قانونی در این زمینه تصویب لایحه ۴۱ ماده‌ای حمایت از کودکان و نوجوانان است و این لایحه در حال حاضر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مشغول بررسی است و طی چند روز گذشته ماده ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در این کمیسیون تصویب شد.   این ماده در رابطه باکسانی است که باعث مجروحیت، مرگ و یا سلب عقل طفل می‌شوند که در مجازات به حد، جریمه و شلاق محکوم می‌شوند؛ یعنی مجازات افراد کودک‌آزار در آن تعیین‌شده است، اما هنوز سرنوشت این لایحه و وضعیت  تبدیل‌شدن آن به قانون بلا تکلیف است.

گزارش ۴۸۶ مورد کودک‌آزاری در اصفهان طی ۶ ماه

قانون حمایت از کودکان همچنان در پیچ‌وخم‌های مجلس سرگردان  و بلاتکلیف مانده و هر روز کودک‌آزاری ابعاد هولناک‌تر پیدا می‌کند، مرضیه فرشاد معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت:  از مجموع  سه هزار ۷۸۳  مورد تماس‌با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اصفهان در ۶ ماهه اول سال  ۴۸۶ مورد مربوط ‌به کودک آزاری است.

 فرشاد بابیان اینکه در صورت مشاهده کودک‌آزاری همکاران ما متشکل از روان‌شناس و مددکار در مکان حضور پیدا می‌کنند اظهارداشت: در صورت نیاز به جداسازی، کودک از خانواده جدا می‌شود و در غیر این صورت از خانواده برای حضور در مراکز اورژانس اجتماعی و دریافت خدمات دعوت می‌شود.

اسلوب تربیتی مناسب نداریم

کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران هم در این زمینه بابیان اینکه کودک‌آزاری محصول فرآیندی طولانی‌مدت در جامعه است، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل حساسیت جامعه اخبار بیشتری در این زمینه مخابره می‌شود. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: ما اصول و اسلوب تربیتی مناسبی در خانواده‌ها نداریم و روش‌های غلط تربیتی و حساسیت‌های بی‌جا در اطلاعات دادن به کودکان  از مهم‌ترین مصادیق کودک‌آزاری است که باعث ادامه روند آزار جسمی و روحی کودکان هم می‌شوند.

محمدی بابیان اینکه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ناتوانی در امرار معاش در کنار فقر فرهنگی زمینه بروز آسیب‌ها اجتماعی را افزایش می دهد،   می‌گوید: همه این‌ها در کنار رواج بیماری‌های روانی و جنسی در  بزرگسالان ، ناکارآمدی کارکردهای روانی جامعه و عدم توفیق در ازدواج باعث شده کودکان که بی‌دفاع‌ترین قشر جامعه هستند، قربانی مشکلات جنسی و روانی بزگسالان شوند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با تاکید بر اینکه برای حل این معضل چاره‌ای جز، اصلاح نظام تربیتی نداریم، می گوید: نظام آموزش‌ و پرورش فعلی نظام مهارت آموزی نیست و نیازهای کودکان و نوجوانان را برآورده نمی‌کند، بسترسازی فرهنگی درست برای آموزش کودکان از سنین پایه، آموزش‌های شهروندی و حقوق کودک باید در قالب بسترسازی فرهنگی و اجتماعی انجام شوند.

 آموزش های که کودکان سرزمین مان را در برابر آسیب های از این دست محافظت کرده و نسلی شاداب و توانمند را پرورش می دهد.  

کد خبر 326698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    0 0
    بسیار عالی و تلخ... ممنون از پیگیری شما