عفونت ادراری سن نمی شناسد/ عدم درمان به موقع باعث تخریب قسمتی از کلیه می شود

عفونت ادراری از آن دست بیماری‌های قابل کنترل و درمان است که اگر به موقع شناسایی نشود، می‌تواند کودک را به نارسایی کلیه دچار کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، پزشکان معتقدند عفونت ادراری با وجود این که از بیماری هایی است که ممکن است شیوع آن در کودکان چندان زیاد نباشد، اما عواقبی که می تواند در پی داشته باشد، آنقدر مهم است که هر پدر یا مادری باید برای سالم ماندن فرزندشان و دور ماندن او از این آسیب ها و عواقب، این بیماری را بشناسد.

عفونت ادراری در کودکان یک بیماری بسیار مهم و شایع است؛ به طوری که ۳ تا ۵ درصد دختران و ۱ درصد پسران عفونت ادراری را تجربه می‌کنند.

 این بیماری به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود؛ چنانچه عفونت فقط مثانه را درگیر کند «سیستیت» و اگر کلیه را درگیر کند «پیلونفریت» نامیده می‌شود.

عفونت ادراری می‌تواند باعث تخریب قسمتی از کلیه شده یا ایجاد فشار خون و نارسایی کلیه شود، از این رو اهمیت زیادی دارد.

 میکروب‌های ایجادکننده عفونت اکثرا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند.

البته ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند؛ ید نیست این نکته را هم بدانید که ۷ درصد کودکان کوچک‌تر از ۲ سال که تب می‌کنند به علت عفونت ادراری است.

بر اساس تحقیقات انجام شده،  ختنه نشدن پسران نیز عامل مستعدکننده دیگری است؛ به طوری که پسرانی که ختنه نشده باشند ۴ تا ۸ برابر پسرانی که ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراری می‌شوند.

جنسیت نیز در مورد این بیماری مهم است؛ به گونه‌ای که عفونت ادراری میان دختران حداقل ۲ تا ۴ برابر پسران است.

 نژاد از دیگر عوامل مستعدکننده است به طوری که عفونت ادراری در سفیدپوستان شایع‌تر از سیاه‌پوستان است.

عوامل ژنتیکی نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود چون منسوبین درجه یک کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.

عصبی بودن مثانه به این معنی که کارکرد مثانه با اختلال روبه‌رو شود، نگه داشتن زیاد ادرار، یبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب که در ۵۰ درصد کودکانی که عفونت ادراری می‌کنند وجود دارد نیز از جمله مواردی هستند که کودک را مستعد ابتلا به عفونت ادراری خواهند کرد. علاوه بر این موارد سوندگذاری طولانی‌مدت مثانه و هرگونه ناهنجاری سیستم ادراری مانند مثانه عصبی و دریچه خلفی مجرا نیز مهم هستند.

عدم درمان به موقع عفونت ادراری باعث تخریب قسمتی از کلیه می شود

فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار کودکان می گوید: عفونت ادراری در کودکان یک بیماری بسیار مهم و شایع است به طوری که ۳ تا ۵ درصد دختران و یک درصد پسران این بیماری را تجربه می کنند.

دکتر آلاله قیصری در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه عفونت ادراری اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث تخریب قسمتی از کلیه شود، می افزاید: تشخیص عفونت ادراری آزمایشگاهی و بر اساس نمونه ادرار همراه با کشت ادراراست، از این رو داشتن پاسخ کشت ادرار برای تشخیص عفونت ادراری ضروری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می کند: برخی علایم و نشانه ها وجود دارد که خانواده ها باید نسبت به آنها هم در مورد کودکان و هم بزرگسالان توجه داشته باشند چرا که عفونت ادراری سن نمی شناسد، بنابراین باید به آن توجه کافی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نگرانی ها درباره عفونت ادراری کودکان بیشتر است؟، اظهار می کند: نگرانی ها درباره عفونت ادراری کودکان به چند دلیل  است؛   اینکه نشانه های عفونت ادراری در کودکان متأسفانه خیلی از مواقع ادراری نیست یعنی انتظار داریم فرد بزرگسال یا نوجوان نشانه هایی مثل تکرر ادرار، احساس ناراحتی در زمان ادرار، کنترل نامناسب ادرار، روز ادراری، شب ادراری، خیس کردن لباس زیر داشته باشند، اما در کودکان این علامت ها با یبوست و بی اشتهایی، کاهش وزن و اسهال طولانی خود را نشان می دهد و ما را متوجه اهمیت و علایم عفونت های ادراری می کند.

فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار کودکان معتقد است عفونت ادراری درمان می شود اما تمام نمی شود؛ چون خاصیت تکرار دارد و می تواند به دفعات عود پیدا کند.

وی یکی از شایع ترین عوامل تکرار عفونت ادراری را روش های نادرست ادرار کردن می داند و می افزاید:  از جمله موارد نادرست ادرار کردن افراد شامل: دیر ادرار کردن، تخلیه نامناسب مثانه، با عجله رفتن به دستشویی و برگشتن و ترس از اینکه قبل از رفتن به دستشویی ادرار نکنند، است.

دردسرهای تمیز نبودن سیستم های بهداشتی مدارس 

به گفته دکتر قیصری، گاهی اوقات تمیز نبودن سیستم های بهداشتی مدارس یا خانه ها باعث می شود بچه ها همه جا تمایل به رفتن به دستشویی نداشته باشند و همین موضوع باعث می شود کنترل ادرار بیش از حد مجاز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات یبوست های طولانی در کودکان که والدین متوجه آن نمی شوند، باعث می شود عفونت ادراری کودکان به دفعات تکرار شود، اظهار می کند: این اتفاق ها متأسفانه خیلی از اوقات ختم به خیر نمی شود چون عفونت هایی که کلیه را گرفتار می کند، می تواند آسیب های غیر قابل برگشتی در پی داشته باشد از جمله اینکه در دوران نوجوانی و جوانی باعث افزایش فشار خون، دفع پروتئین و ایجاد آسیب های مادام العمر را به همراه داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه یادآور می‌شود: یکی از اقدامات مهمی که برای کودک مبتلا به عفونت ادراری انجام می‌شود، سونوگرافی کلیه است که در آن انسداد، برگشت ادراری و اختلالات ساختاری مثانه و کلیه مشخص خواهد شد. در اکثر کودکان مبتلا به عفونت ادراری عکسبرداری از مثانه نیز لازم می‌شود. علاوه بر این اقدامات در برخی موارد اسکن کلیه هم لازم بوده و باید انجام شود.

فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار کودکان تاکید می کند: اگر فشار خون بالا در سنین نوجوانی اتفاق افتاد، درمانی مادام العمر نیاز دارد.

وی تصریح می کند: تصور نادرست دیگری که وجود دارد اینکه بیماری در زمان های آینده دیگر باز نمی گردد؛ در حالی که  امکان تکرار وجود دارد، بنابراین عفونت ادراری را باید جدی گرفت، باید درمان کرد و گرچه ممکن است درمان طولانی مدت باشد اما داروها باید به صورت منظم استفاده شوند.

دکتر قیصری تاکید می کند: تمام فاکتورهایی که عامل تشدید عفونت ادراری می شود مثل روش ادرار کردن و رعایت مسایل بهداشتی باید لحاظ شود تا از عفونت های ادراری مادام العمر جلوگیری شود.

وی توصیه می‌کند: همه والدین باید هر از چند گاهی جریان ادراری کودک خود را بررسی کنند؛ به خصوص کودکانی که پوشک می‌شوند، همچنین اگر کودکی بیش از ۲ تا ۳ روز تب بی‌دلیل داشته باشد، انجام آزمایش ادرار توصیه می‌شود.

 فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار کودکان در مورد شیوه‌هایی برای جلوگیری از بروز بیماری می‌گوید: مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر دو تا حداکثر هر ۳ ساعت یک بار، درمان یبوست، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آنها، عدم نشستن در وان یا لگن، درمان کرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب در آنهایی که برگشت ادراری یا انسداد یا مثانه عصبی دارند می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.

 وی می‌افزاید: تمشک کوهی از جمله میوه‌هایی است که برای پیشگیری از عفونت ادراری توصیه می‌شود؛ همچنین استفاده از پروبیوتیک‌ها که به صورت پودر یا قرص، یا ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک و فرآورده‌های لبنی نیز وجود دارد، در این باره بسیار پر فایده است.

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین باید از بروز عفونت ادراری هم پیشگیری کنیم.

 بر اساس نظر محققان، ۶۰ تا ۸۰ درصد دخترانی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، طی ۱۸ ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد و در صورت عودهای مکرر عفونت کلیه و عدم درمان به موقع، احتمال ایجاد فشارخون و نارسایی کلیه وجود دارد؛ در حالی که درمان به موقع و سریع عفونت ادراری از بروز این عواقب تا حد زیادی پیشگیری خواهد کرد.

کد خبر 326572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.