دستمزد سال ۹۷ به دور از سیاسی‌بازی تعیین شود/سقوط جامعه کارگری به زیر خط فقر

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان با تاکید بر اینکه انتظار داریم مزد سال ۹۷ کارگران به دور از سیاسی بازی تعیین شود، گفت: با در نظر گرفتن همین رقم کنونی سبد خانوار و با توجه به رقم دریافتی هر کارگر، به جرات تمام کارگران کشور، زیر خط فقر زندگی می کنند.

احمدرضا معینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون جلسات تعیین مزد کارگران برای سال ۹۷، اظهار داشت: تاکنون یکی دو جلسه در این خصوص برگزار شده اما تعیین مزد کارگران باید بر مبنای سند بالا دستی و ماده ۴۱ قانون کار که سبد معیشت خانوار است، لحاظ شود.

وی در واکنش به سخنان نوبخت سخنگوی دولت پیرامون اینکه دستمزد کارمندان در بودجه ۹۷، حدود ۲ درصد بالاتر از نرخ تورم است، بیان داشت: دستمزد کارگران را دولت اعلام نمی کند بلکه در شورای عالی کار و با حضور و تصمیم و توافق شرکای سه گانه کار تعیین می شود.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان افزود: در کمیته مزد شورای عالی کار ما میزان دستمزد کارگران را بر مبنای سندهای بالا دستی و ماده ۴۱ قانون کار که سبد معیشت یک خانوار است، تعیین می کنیم.

تعیین مزد کارگران برمبنای سبد معیشت و نرخ تورم

وی تاکید کرد: حدود ۲ است که مزد کارگران بر مبنای سبد معیشت و همچنین نرخ تورم محاسبه می شود.

معینی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ روز پیش کمیته مزد شورای عالی کار برگزار شد، گفت: در این جلسه قرار شد نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی در استان های مختلف کشور با بررسی های خود، اسناد اولیه های تعیین مزد را جمع آوری کنند.

وی افزود: براساس این تصمیم مقرر است سند معیشت هر شهر و استان به طور جداگانه در مراکز عمده فروشی و میادین میوه و تره بار، جمع آوری و قیمت ها اقلام سبد مشخص شود تا نتایج آن را در شورای عالی کار مطرح کنیم تا متوسط رقم سبد معیشت خانوار استخراج شود.

رقم سبد معیشت حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان با بیان اینکه تا چند سال گذشته در شورای عالی کار سبد معیشت خانوار برای تعیین مزد در نظر گرفته نمی شد، تصریح کرد: در حال حاضر سبد معیشت خانوار با توجه به اسناد و مدارک رسمی کشور از جمله بانک مرکزی، مرکز آمار و ... استخراج می شود و در نهایت رقم مزد کارگران مطابق ماده ۴۱ قانون (سبد معیشت و نرخ تورم) تعیین می شود.

وی یادآور شد: سال گذشته براساس اسناد رسمی در شورای عالی کار، رقم سبد یک خانوار چهار نفری حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد، با این وجود نمی توان به یکباره این عدد را در تعیین مزد همان سال لحاظ کرد بلکه ما باید در طول سال های مختلف به رقم سبد معیشت خانوار دست یابیم.

معینی اما تاکید کرد: اگر بخواهیم همین رقم سبد خانوار را در نظر بگیریم با توجه به رقم دریافتی کارگران، به جرات تمام کارگران کشور، زیر خط فقر زندگی می کنند.

درک نادرست دولت و کارفرمایان از جامعه کارگری

وی با بیان اینکه بسیاری از کارفرمایان با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تنها رقم مزد تعیینی را که ۹۳۰ هزار تومان است پرداخت می کنند و حق بن خانوار و دیگر مزایای کارگری را پرداخت نمی کنند.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید پرداخت مزد کامل کارگران به اضافه مزایای آنها در جامعه کارفرمایی برای بهبود عملکرد کار فرهنگ سازی شود، گفت: متاسفانه وزارت کار نظارت درستی بر این موضوع ندارد همچنین سازمان تامین اجتماعی به وظایف حوزه خود به درستی عمل می کند.

وی تاکید کرد: دولتمردان و کارفرمایان باید درک درستی از شرایط جامعه کارگری داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: انتظار داریم برای تعیین مزد سال ۹۷ کارگران مسائل سیاسی دخالتی نداشته باشد و به دور از سیاسی بازی حقوق جامعه کارگری مشخص شود.

کد خبر 326336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.