مسمومیت گاز منوکسید کربن می تواند شبیه آنفولانزا باشد/ همه افراد مسموم نباید استفراغ کنند

اصولا همه مواد می تواند سمی باشند و مسمومیت ایجاد کنند، بعد از ایجاد مسمومیت نباید ایجاد استفراغ کرد چرا که استفراغ می توانند موجب آسیب شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بسیاری از افراد درسنین مختلف دچار مسمومیت غذایی می شوند، مسمومیت غذایی به دلیل وجود باکتری، ویروس یا سموم در مواد غذایی ایجاد می شود.

تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات شکم و اسهال از علائم مسمومیت غذایی بوده و نباید آن ها نادیده گرفت.

اغلب در مسمومیت غذایی این احتمال وجود دارد که بدن آبی زیادی از دست بدهد، بنابراین در این زمان باید آب بیشتری نوشید تا سموم بدن زودتر دفع شوند. 

مسمومیت ها برا  اثر استفاده از خوراکی، استنشاق ، تزریق، جذب پوستی و گزش رخ می دهد، همچنین  سموم می تواند بر اثر ترکیبات نفتی،  مواددفع آفت، مواد شوینده ، مخدرها، الکلها و مواد توهم زا و نیرو زا و داروهای هورمونی  به وجود آید.

الکل به عنوان شایع ترین سم مصرفی در جهان شناخته شده ۴۰ درصد از مراجعین مصمومین به اورژانس به علت مصرف الکل و ۵۰ درصد انان نیز به دلیل مصرف حوادث مرتبط با مصرف الکل است. الکل ها به ۲دسته  اتانولها و الکلهای سمی تقسیم بندی می شوند.

برای آشنایی افراد با پیشگیری از مسمومیت ها با  «دکتر فرزاد قشلاقی - متخصص سم شناسی والینی» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

مسمومیت چیست؟

اصولا همه مواد می تواند سمی باشند و مسمومیت ایجاد کنند. سم می توانند از طریق مختلف همچمون خوراکی، استمشاق و یا از طریق  پوست یا گزش وارد بدن موجود زنده شود.

مسمومیت ها به چنددسته تقسیم می شود؟

مسمومیت ها طبقه بندی زیادی می شوند اما ما می توانیم مسمومیت ها را به ۲ دسته مسمومیت های حادثه ای و اگاهانه تقسیم کنیم. گفتنی است  مسمومیت های حادثه ای بیش از مسمومیت های آگاهانه است. 

علائم مسمومیت ها چیست؟

علائم مسمومیت ها متفاوت است . شایع ترین علل مراجعه بیماران تغییر سطح هوشیاری است و هرگونه از علائم و نشانه غیر قابل توجیه مانند اینکه چرا فرد از خواب بیدار نمی شود و یا اینکه در خواب پرش اندامی دارد، چرا استفراغ و دل درد ، بوی نامطبوع تنفس  و تغییر رنگ پوست و رنگ ادار می تواند نشانه مسمومیت باشد که بر حسب نوع مسمومیت متفاوت است.

همچنین سر درد از علائم مهم مسمومیت گاز منو اکسید کربن است که سردد دورتا دور سر و بعد به شقیقه منتقل می شود.

مسمومیت گازمنوکسید کربن چیست؟

در ابتدای فصل سرما قرار دارد و مسمومیت با گاز منوکسید کربن اتفاق می افتد.

متاسفانه گازمنوکسیدکربن بدون رنگ، بو و اثر تحریکی است و فردی که دراین محیط قرار می گیرد متوجه نمی شود و اگر خواب باشد بیدار نمی شود به همین علت گاز منو اکسید کربن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود.

برخی از سالمندان، نوزادان، کودکان و افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند بیشتر به گازمنوکسیدکربن گرفتار می شود. همچنین مادران باردار نیز توجه داشته باشند که اگر به علائم خفیف گاز منو کسید کربن  گرفتار شود جنین آنان دچار صدمه می شود.

از دیگر علائم مسمومیت گازمنوکسیدکربن علائم گوارشی ، افت تحصیلی و حتی می توانند مشابه آنفولانزا باشد.

مسمومیت گازمنوکسید کربن ممکن است با مسمومیت غذایی یا آنفولانزا اشتباه گرفته شود و در موارد شدید گازگرفتی نیز بیمار احساس ضعف عمومی و گزگز می کند.

چگونه افراد می توانند به کسانی که به مسمومیت گازمنوکسید کربن مبتلا شده اند، کمک کنند؟

اگر خواستند به این افراد کمک کنند باید سریع درب و پنچره های منزل را باز کنند، متاسفانه بارها اتفاق افتاده کارگرانی که چاه می کند به دلیل اینکه هوای مکان سرد است آتشی روشن می کنند و به دلیل اینکه تهویه هوا وجود ندارد گاز منو اکسید کربن تولید می شود.

اگر بیمار تشنج دارد و به دنبال آن استفراغ می کند باید مواد را از دهان فرد خارج کنند و بیمار را به پهلو چپ قرار دهند. همچنین سعی کنند سر بیمار را بالا بگیرند تا بیمار بتوانند نفس بکشد وهیچ مایع و خوارکی به خورد بیمار ندهند.

همچنین افراد در صورتی که مشاهده کردند که فرد دچار افت فاز شده پاهای بیمار را بالاتر از سطح بدن نگه دارند و مصدوم را با پتو گرم نگه دارند.

همچنین بیماران در اصفهان می توانند با بیمارستان خورشید تماس بگیرند و وضعیت بیمار را توضیح داده و کمک بگیرند.

آیا مواد شوینده مسمومیت زا هستند؟

مواد شوینده که در دسترس کودکان قرار می گیرد می توانند کودک را دچار مسمومیت کنند؛ از همین رو مواد شوینده نباید در کابینت های پایین و درمکان های که به راحتی در دسترس کودکان مانند حمام یا دستشویی قرار می گیرد نگه داشته شود.

داروها می توانند مسمومیت ایجاد کنند؟

حتی داروها می توانند مسمومیت ایجاد کنند. حتی قرص های سرما خوردگی و شربت استامینوفن اگر بیش از حد استفاده شود می تواند مسمومیت جدی ایجاد کند.

داروهای قلبی و کاهنده قند خون می توانند مسمومیت ایجاد کنند و برای یک کودک قرص قند می توانند خیلی خطرناک باشد از همین رو این قرص باید از دسترس کودکان پنهان شود.

همچنین قرص متادون برای افرای که متعاد نیستند می توانند کشنده باشد. بعلاوه اینکه قرص های که بدون نسخه پزشک  به فروش می رسد مانند قرص آهن اگر کودکان قرص اهن استفاده کنند می توانند کودک را به کام مرگ بکشاند.

چرا نباید همراهان افراد مسموم را وادار به استفراغ کرد؟

بعد از ایجاد مسمومیت نباید افراد ایجاد استفراغ کنند چرا که استفراغ می توانند موجب آسیب شود. از همین رو افراد می توانند با مرکز اطلاع رسانی سموم ، بخش مصمومیت بیمارستان خورشید تماس بگیریند و کمک بگیرند و به طورحتم افراد همراه مصدم باید ظرف دارو و یا موادی که باعث مصمومیت فرد شده را به پزشک نشان دهند.

افرادی که مواد شوینده ، اسید، هیدورکربن هات مانند بنزین، نفت، تینر و استون ، کاهش درجه هوشیاری  نباید استفراغ کنند.

چرا مسمومیت در خانم های باردار خطرناک است؟

مسمومیت در خانم های باردار خطر بیشتری دارد. برخی از داروها در مصرف سه ماه اول بارداری ممنوع است. اگر مسمومیت ناخواسته انجام شد خود سرانه کاری انجام ندهید و حتی مسمومیت های خفیف را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید.

شهروندان برای پیشگیری از مسمومیت باید چه کارهای را انجام دهند؟ 

شهروندان باید برای جلوگیری از مسمومیت وسایل گاز سوز را بررسی کنند، دودکش ها باید مناسب نصب شود و داروها باید  به دور از دسترس کودکان باشد. و در صورت مسمومیت حتما به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 325968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.