آزادی های عربستان چیزی جز تبلیغات فریبنده نیست

کارشناس عالی امور استراتژیک : با اشاره به اینکه آزادی به معنای واقعی در عربستان نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم وجود ندارد، گفت: اگر عربستان بخواهد فضای بازی را ایجاد کند باید به میل و نظر آمریکا عمل کند و این آزادی ها چیزی جز تبلیغات فریبنده نیست.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- ریحانه شهبازی:  حدود یک سال و نیم پیش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از «چشم انداز 2030» این کشور پرده برداشت؛ طرحی برای اصلاحات اقتصادی در عربستان برای رهایی از اعتیاد به نفت. این چشم انداز، در کنار تغییر ساختار و رویکرد اقتصادی عربستان، برخی تحولات اجتماعی را نیز شامل می‌شود؛ تحولاتی همچون حق رانندگی برای زنان، حق فتوا دادن آنها  و اخیراً نیز حق ورودشان به ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات. با فرمان حکومتی پادشاه عربستان،   زنان عربستان از این پس می توانند برای اولین بار پشت فرمان بنشینند و به علاوه برگزاری کنسرت های موسیقی و اکران فیلم های سینمایی در این کشور قبیله ای مجاز خواهد شد. علاوه بر این، بر اساس تصمیمان جدید دولت عربستان، خانواده ها اجازه خواهند داشت در سه شهر بزرگ ریاض، جده و دمام وارد استادیوم ها شوند.

بدین ترتیب با مطرح شدن چنین اصلاحاتی در حقوق زنان،  عربستان سعودی در هفته های اخیر شرایط سیاسی و اجتماعی خاصی را تجربه می کند که نه تنها بازتابهای مختلفی را در خود عربستان  به همراه داشته؛ بلکه موجب شگفتی بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان  سیاسی خاورمیانه شده است که از شرایط و قوانین سختگیرانه علیه زنان در عربستان آگاهی دارند. ! از سوی دیگر، وقوع چنین تحولات چشمگیری در ساختار سیاسی بسته و سنتی عربستان، تحلیل های مختلفی را در عرصه منطقه ای و جهانی برانگیخته است. به عنوان نمونه می توان به روزنامه اتریشی «دی پرسه» اشاره کرد که در مطلبی به بررسی اهداف پشت پرده آزادی رانندگی برای زنان در عربستان پرداخت و نوشت: «پادشاهی عربستان سعودی می خواهد از طریق اصلاحات داخلی توجهات بین المللی را جلب کرده و حمایت بین المللی برای استراتژی سختگیرانه و افراطی منطقه‌ای خود علیه ایران، قطر و یمن را بدست آورد». خبرگزاری ایمنا هم کوشیده است به سهم خود به بررسی ریشه ها و پیامدهای تحولات سیاسی اخیر در عربستان بپردازد و ضمن گفت و گو با کارشناسان، ابعاد این قضیه را تا حدی روشن سازد.

آزادی های عربستان چیزی جز تبلیغات فریبنده نیست

«محمد حسین قدیری ابیانه»، کارشناس عالی امور استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: آزادی در عربستان نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم وجود ندارد و با این سرعتی که پیش می روند و شرایط را سخت کرده اند، با اجازه دادن به رانندگی زنان، گمان می کنند آزادی را به دست آورده اند. وی افزود: آزادی زنان در این موارد تاثیری در خاورمیانه نداشته چراکه اکثر کشورهای منطقه در زمینه حقوق زنان وضع بهتری دارند؛  اما عربستان با وجود وضع مناسب مالی و جمعیت کم هنوز درصد زیادی از آنها در فقر به سر می برند.

قدیری ابیانه در ادامه گفت: با روی کار آمدن سلمان و نداشتن اعتقادات دینی قوی، اگر بخواهند فضا را باز کنند باید مطابق با میل و نظر آمریکا عمل کنند و نظر آمریکا هم این است که کشور هایی مانند عربستان عقب افتاده باشند و پیشرفت نکند. وی در پایان با اشاره به بیانات امام خمینی در زمان رژیم پهلوی گفت:  امام در آن زمان می گفتند که «مگر مردها آزادند که می گویند میخواهیم به زنان آزادی دهیم» . با توجه به این قضیه باید گفت آزادی های اعطایی دولت عربستان چیزی جز تبلیغات فریبنده نیست.

جذب گردشگر با آزادی زنان

در همین راستا پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس نیز گفت: محدودیت‌زدایی از زنان مسئله‌ای است که قبل از قانون‌گذاری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد به همین دلیل عربستان با وجود آنکه به لحاظ قانونی از این محدودیت‌ها کاسته؛ اما هنوز فرهنگ احترام و پذیرش زن در این جامعه رشد نکرده است و از آنجا که سعودی‌ها به دنبال افزایش جذب گردشگر مذهبی به کشور خود هستند، می‌خواهند با کاهش محدودیت‌های زنان بگوید؛ این محدودیت ها برای زنان در عربستان ریشه‌های مذهبی ندارد. 

کد خبر 325945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.