رونمایی از نرم افزار الکترونیکی پل های شهر اصفهان تا ۲ ماه آینده

نرم افزارالکترونیکی پل های شهر توسط سازمان فاوای شهرداری اصفهان تهیه شده و تا دو ماه آینده به مرحله بهره برداری می رسد؛ این نرم افزار به امر نگهداری و تعمیرات پل های شهر کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر روز در شلوغی و ترافیک شاید بارها با خود این جمله را زمزمه می کنیم که «آیا کسی نیست به داد ما برسد؟»

پشت چراغ قرمز، زمان هایی که جا برای پارک خودرو نداریم و خیلی اوقات که ترافیک امان ما را بریده است، ازاینکه به خیابان های شهر آمده ایم احساس ناراحتی می کنیم اما در همین اوضوع شلوغی خیابان ها، وجود پل ها مُسکنی برای کاهش ترافیک خیابان ها هستند.

امروز تصمیم گرفتیم درباره فعالیت های عمران شهرداری برای نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی و به ویژه پل های شهر اصفهان گفتگویی را با «شاهرخ ضیایی مقدم- رییس اداره نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

پل ها در هنگام افزایش ترافیک و شلوغی خیابان ها، به داد رانندگان می رسند، در حال حاضر شهر اصفهان چند پل دارد؟

در حال حاضر در سطح کلانشهر اصفهان حدود ۱۲۰ پل سواره رو وجود دارد که مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

با توجه به اینکه هر روز شاهد شماره گذاری بیش از پیش خودروها و افزایش معضل ترافیک هستیم، شهرداری اصفهان با شناسایی این فرایند و نقطه هایی که گره های ترافیکی دارند، به دنبال رفع معضل ترافیک شهر است و در برنامه های بلند مدت خود، ساخت پل ها را مد نظر قرار داده است.

در حال حاضر پل ها به گونه ای ساخته می شوند که زیباسازی های آنها همزمان با، انجام می شود.

یکی از ویژگی های هر پل معماری آن است که با توجه به گذشت زمان می توان تغییر روند پل سازی ها را در شهراصفهان مشاهده کرد.

مصداق بارز آن مجموعه پل های تقاطع غیر همسطح میدان استقلال است که با تلاش شبانه روزی خادمان مردم در شهرداری، به نتیجه رسید و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

برای هر پل عمر چند ساله تخمین زده می شود؟

سطح خدمت رسانی پل ها با توجه به وضعیت ترافیک، مساحت پل و اینکه چند سطح باشد، مشخص می شود اما به طور معمول پل ها به گونه ای پل ها ساخته می شوند که تا ۵۰ سال جوابگوی ترافیک شهر باشند.

برای اینکه پل های شهر به عمر تخمین زده شده برسند، به نگهداری و تعمیرات نیاز دارند که در اداره نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهرداری اصفهان این موضوع به صورت جدی دنبال می شود.

البته چند پروژه نوین در زمینه نگهداری و تعمیرات پل ها داریم که طول عمر پل ها را افزایش می دهد.

پل های مخصوص عبور خودروها در اصفهان چند ساله هستند؟

قدمت پل های ماشین رو اصفهان تا ۶۰ سال هم می رسد مثل پل های فلزی، آذر، فردوسی که قدمت بالایی دارند و هنوز خدمت رسانی می کنند.

پل های شهر اصفهان تحت نظارت اداره نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهرداری اصفهان هستند که طی دوره های مشخصی مورد بازبینی قرار می گیرند.

در این بازبینی اگر نقصی مشاهده شود توسط بازرسان درج و بر حسب اهمیت آنها شهرداری تعیین بودجه و اولویت بندی و هر سال نسبت به تعمیر و نگهداری آنها اقدام می کند.

پل ها مشابه موجود زنده هستند که نیاز به چکاپ و بازبینی دارند.

یک پل از قسمت های مختلفی تشکیل شده است؛ فونداسیون، پایه ها، کوله ها و عرشه پل سازه های اصلی پل ها را تشکیل می دهند و قسمت های جانبی پل ها شامل: حفظ ها، نرده ها، آسفالت، علایم ترافیکی، نرده ها و فضای سبز می باشد که تحت نگهداری قرار می گیرند و چنانچه هر کدام از این عناصر به خوبی نگهداری نشوند، پل دچار مشکل می شود.

برای تعمیر و نگهداری پل ها چه اقداماتی انجام می شود؟

اگر عیب یا نقصی در قسمت های اصلی و فرعی پل به وجود آید، به عنوان مثال اصلاح حفاظ ها و نرده ها، ترمیم آسفالت، اصلاح کوله های پل یا بتن ها و غیره، موارد توسط بازرسان رصد و اولویت بندی می شود.

اگر آسیب های به وجود آمده رفع نشوند، قطعاً خسارات جبران ناپذیری به پل ها وارد می کنند تا جایی که حتی ممکن است پل را از سطح خدمت رسانی خارج کنیم.

تعمیر و نگهداری پل های شهر در چه بازه زمانی صورت می گیرد؟

نگهداری و تعمیرات پل ها با توجه به تعداد آنها که حدود ۱۲۰ پل سواره رو در شهر اصفهان داریم، تقسیم بندی و هر سه ماه یکبار به طور دقیق تحت کنترل قرار می گیرند.

آیا برای پل های شهر رویداد جدی پیش رو داریم؟

اصفهان شهر پل ها است به طوری که قدمت پل های این شهر به ۴۰۰ سال می رسد و شهرداری اصفهان همانگونه که در پل سازی پیشتاز است، باید در تعمیرات و نگهداری پل ها هم پیشتاز باشد.

یکی از خبرهای مسرت بخش در این باره، استفاده از سیستم های نوین در نگهداری و تعمیرات پل ها است.

البته طرح پایش سلامت پل های شهر اصفهان را پیش می بریم به عنوان نمونه پل استقلال را تحت پوشش طرح پایش سلامت دائم قرار دادیم.

در حال حاضر پل استقلال سنسور گذاری شده و سنسورهای دائم در سازه پل استفاده شده اند تا چنانچه کوچکترین اتفاقی برای پل حادث شود، مطلع شویم و به سرعت عیب یا نقص به وجود آمده را برطرف کنیم.

سنسورها یکی از به روز ترین سیستم های روز دنیا هستند که برای نگهداری پل ها استفاده کرده ایم.

 چه وظیفه ای به عهده این سنسورها است؟

از طریق این سنسورها دیتاهایی استخراج می شود که این دیتاها  می تواند تغییراتی که در مشخصات دینامیکی سازه به وجود آید را برای ما گزارش می کند.

به روایتی دیگر هر تغییری اتفاق افتد توسط سنسورها گزارش داده می شوند و از طریق کابل ها و بردها و با پردازش اطلاعات محتوای آن برای ما قابل فهم می شود.

برخی از سنسورها را می توان در پل های قدیمی شهر و پل هایی که از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند، هم استفاده کرد.

همچنین در پل های جدید الاحداث می توان از این سنسورها استفاده کرد،   حتی می توان روی ساختمان های حساس شهر هم این سنسورها نصب کرد.

این سیستم ها آلارم دهنده هستند و کار نیروهای انسانی را راحت تر و البته وظیفه آنها را خطیر تر می کند چون مسؤلیت سنگینی خواهند داشت.

ما پل های شهر اصفهان را تحت نرم افزار الکترونیکی پل ها قرار خواهیم داد؛ این رویداد مبارک تا چند ماه آینده اتفاق خواهد افتاد و ما پل های شهر را به صورت یک شبکه رصد خواهیم کردتا چنانچه مشکل خاصی در پل ها اتفاق افتد در اسرع زمان مطلع و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

این نرم افزارالکترونیکی توسط سازمان فاوای شهرداری اصفهان تهیه شده، در حال تست است و تا دو ماه آینده به مرحله بهره برداری می رسد و به امر نگهداری و تعمیرات پل های شهر اصفهان کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 325820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.