اجرای نهضت پارکینگ سازی؛ ضرورتی برای بهبود ترافیک شهر

کارشناسان حوزه مسائل شهری اجرای نهضت پارکینگ سازی را برای بهبود وضعیت ترافیک کلانشهر اصفهان ضروری می دانند.

به گزارش ایمنا، پیدا کردن جای پارک مشکل دیروز و امروز شهروندان اصفهانی نیست به خصوص وقتی در ایام پیک ترافیک که حجم خودروهای عبور در شهر به شدت افزایش پیدا می کند از سوی دیگر عدم توجه کافی به توسعه و ساخت و ساز مناسب و استاندارد شهری از یک سو و تاکید فراوان شرکت های خودروسازی برای تولید بیشتر خودرو و عرضه به بازار، باعث شده که روز به روز مشکلات ترافیکی بیشتر به چشم بیاید به گونه ای که در حلقه مرکزی شهر اصفهان برای ایجاد ترافیک روان و کاستن از حجم ترافیک، نیاز به احداث پارکینگ های طبقاتی به خوبی احساس می شود.

امیر احمد زندآور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در همین رابطه می گوید: در حال حاضر اصفهان، ظرفیت پذیرش خودروهای موجود را ندارد و این درحالی است که روزانه ۵۰۰ دستگاه خودرو شماره گذاری می شود؛ ظرفیت  شهر نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است در حالی که هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در اصفهان ساکن هستند.

وی ادامه می دهد: در این دوره از شورای اسلامی شهر نیز، اعضای شورا توجه ویژه ای به مباحث ترافیکی دارند و امیدواریم در همین راستا بسیاری از مشکلات مردمی حل و فصل شود البته در سالهای اخیر مدیریت شهری، نهضت پارکینگ سازی را در دستور کار قرار داده است.

در این میان برخی کارشناسان حوزه مسائل شهری از ضرورت ایجاد پارکینگ های مکانیزه و طبقاتی در سطح شهر سخن به میان آورده اند در همین راستا، شهرداری اصفهان با اشراف بر این موضوع که تمامی خودروهای سطح شهر باید مکانی برای توقف طولانی مدت و پارکینگ داشته باشد، تلاش های خود را برای احداث پارکینگ های طبقاتی و هم سطح در سراسر سطح شهر اصفهان آغاز کرده است که پارکینگ های همسطح و طبقاتی جلفا، وحید، احمدآباد، فاز دوم طالقانی، حاج آقا رحیم ارباب، هفتم محرم، فرشادی، کرمانی، جهان نما، گلزار شهدا، چهارراه نظر، توحید، خاقانی، نیکبخت، افتخار، شیخ بهایی، چمران، کوه صفه و میدان امام علی (ع) را می توان از جمله پارکینگ هایی نام برد که توسط شهرداری اصفهان و برخی به صورت مشارکتی احداث شده است.

علیرضا نصر اصفهانی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز پارکینگ های مکانیزه را راه حلی برای تامین کسری پارکینگ شهر دانسته و می گوید: با توجه به این که در این نوع، می توان در فضای محدودی چندین واحد پارکینگ مکانیزه ایجاد کرد، این نوع پارکینگ ها می تواند برای تامین کسری پارکینگ های شهری در مناطق پرتردد موثر باشند.

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از برنامه های شهرداری، امکان خرید پارکینگ برای سازندگان ساختمان های تجاری است که بر این اساس مقرر شده تا شهرداری برای سازندگان ساختمان های تجاری که امکان تامین پارکینگ را ندارند با اخذ هزینه های مورد نیاز در نزدیک ترین مکان پارکینگی را احداث کند.

در پارکینگ های مکانیزه با حذف رمپ و لوپ ها و فضای مورد نیاز برای پارک خودور این امکان به وجود می آید که در زمین های کوچک بتوان پارکینگ احداث کرد و در واقع در نقاط مختلف شهر به خصوص بافت مرکزی که تراکم ساخت و ساز زیاد است شانس احداث پارکینگ های جدید بالا می رود.

با توجه به موقعیت اصفهان در هسته مرکزی شهر و به دلیل ویژگی هایی نظیر گردشگری، صنعتی بودن، و مهاجرت که رشد جمعیت را در این کلانشهر در پی داشته است و نیز به دلیل وجود آثار باستانی، اماکن تاریخی و مراکز خرید در مرکز شهر، حجم تردد و ترافیک وسایل نقلیه در این مناطق بسیار زیاد است که این مهم افزایش پارکینگ ها در شهر را اجتناب ناپذیر می کند.

بی شک حل چنین مشکلاتی در سایه عزمِ جزم مسئولان برای ساخت فضاهای پارکینگی در سطح شهر و نیز توجه مردم به فرهنگ استفاده درست و به موقع از وسیله شخصی در سفرهای درون شهری محقق می شود البته در خیابان های پرتردد و دارای بافت تجاری که امکان خرید زمین برای احداث پارکینگ توسط شهرداری وجود ندارد یا قیمت زمین بالا است، احداث پارکینگ در زیر خیابان به عنوان بهترین گزینه قابل اجراست.

کد خبر 325768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 999 IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    0 0
    یک پارگینگ ابتدای خیابان مدرس زیرفضای سبز بسازید