درمان‌های نوین دندان پزشکی به دندانها آسیب نمی‌زند

علم دندان پزشکی به عنوان دانش بسیار قدیمی از دیرباز در دست بشر بوده وتا بازسازی بافت های دندانی ، طی۲ دهه اخیر دچار تحولات بسیار بزرگی شده است. با تحولات عظیمی که در حوزه دندان پزشکی رخ داده افراد می توانند دندان های خود را درمان کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، دندان ها مانند مرواید با ارزش هستند و همه انسانها باید برای داشتن دندان های سالم و زیبا بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند چرا که خرابی دندان می توانند بروی اعتماد به نفس افراد تاثیر گذار باشد.

خرابی یا پوسیدگی دندان در واقع حفره‌هایی است که روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. خرابی و پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی، دومین مشکل سلامتی شایع در مردم جهان است. زمانی‌که شما هر غذا یا نوشیدنی حاوی قند بخورید، مینا و عاج دندانتان توسط نوعی اسید، نرم می‌شوند و با گذشت زمان، این اسید باعث ایجاد حفره‌ای در دندان می‌شود و پوسیدگی در دندان شما رخ می‌دهد. پوسیدگی دندان ممکن است در هر سنی در افراد بروز کند، اما در بین کودکان و جوانان بسیار بیشتر شایع است. خرابی و پوسیدگی دندان، یکی از شایع‌ترین علل از دست دادن دندان در بین افراد جوان می‌باشد.

در خصوص نگرانی های شایع و تحولات نوین در دندان پزشکی گفتگویی  با "دکتر لیلا قربانیان ، جراح دندان پزشک" داشتیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

چه تحولاتی در علم دندان پزشکی رخ داده است؟

دندان پزشکی یک علم و هنراست وعلم دندان پزشکی به عنوان دانش بسیار قدیمی از دیرباز در دست بشر بوده وتا بازسازی بافت های دندانی ، طی۲ دهه اخیر دچار تحولات بسیار بزرگی شده است.

دانشکدهای دندان پزشکی در ایران بیش از ۸۰ سال است که راه اندازی شده است اما تا چندسال اخیر نیز پژوهشگران کمی وجود داشتند واکثر دانشجویان و اساتید نیز درگیر آموزش و یا یادگیری روش های درمانی بیماری بودند اما طی سالهای اخیر پژوهشگران کشورهای توسعه یافته و پژوهشگران ایرانی نیز تحقیقاتی انجام دادند  که دستاوردهای انان باعث تحولات عظیمی در حیطه علم دندان پزشکی شد.

دندان پزشکی امروز با ۱۰ سال گذشته بسیار متفاوت شده است. و دندان پزشکی به دلیل تکنیک های دندان پزشکی و تکنولوژی هایی نوین و متریال روز به روز تغییر می کند از همین رو دندان پزشک مجبور است روز به روز مطالعه خود را گسترده تر کنند.

آیا لکه های سفید رنگ روی دندان قابل درمان است؟

بیشترین ضایعات دندانی که به صورت رگ های سفید و لکه های سفید به روی دندان ظاهر می شود ناشی از حذف کلسیم از دندان است. افراد که بر روی دندان های خود این لکه ها را دارند می توانند به دندان پزشک مراجعه تا لکه ها را برطرف کنند.

چه عواملی باعث پیشرفت سریع پوسیدگی دندان می شود؟

برخی از افراد فکر می کنند پوسیدگی دندان رنگ قهوه ای دارد اما عمده پوسیدگی دندان سفید رنگ است و رنگ قهوه ای نیز نشان دهنده پوسیدگی شدید دندان است. استفاده خوراکی های شیرین ،ترش و نوشابه های گاز دار باعث ایجاد پیشرفت سریع پوسیدگی دندان می شود.

چه عواملی در پوسیدگی دندان دخیل هستند؟

کمبود کلسیم، کمبود ، یتامین D و عدم مراقبت های بهداشتی نیز در پوسیدگی دندان موثر هستند.

داروهای آهن باعث پوسیدگی دندان می شود؟

داروهای آهن آسیب زا نیست و والدین باید از بدو رویش دندان مراقب دندان های فرزندان خود باشند و آموزش های نگهداری دندان ها را به فرزندان خود آموزش دهند.

کامپوزیت لمینت و سرامیک لمینت چیست؟

کامپوزیت لمینت ماده ای است که توسط هنر و علم دندان پزشک در دندان بیمار بازسازی می شود در این روش درمانی مواد ذره ذره برروی دندان بیمار پیاده می شود و بیمار نیز می توانند لحظه به لحظه نظر خود را موقع درمان بیان کند. سرامیک لمینت استحکام بیشتر و تغییر رنگ کمتری دارند و توسط لابراتور ساخته می شود و در جلسه بعدی بر روی دندان بیمار کاور می شود.

روکش دندان نیز دور تا دور دندان را پوشش می دهد.

روش درمانی کامپوزیت لمینت به دندان ها آسیبی وارد نمی کند؟

 درمان های نوین دندان پزشکی در صورتی که اصولی انجام شود به دندان ها آسیب وارد نمی کند.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند می توانند ایمپلنت کنند؟

ایمپلنت هر نوع بیماری مانند دیابت و پوکی استخوان که کنترل شده و یا بیمارن اشعه تراپی پیشرفته هستند و مراحل درمان خود را انجام داده باشند ۶ ماه بعد از آن می توانند ایمپلنت انجام دهند و افراد با این روش نباید سیگار مصرف کنند و افراد باید به طور حتم بهداشت دندان خود را رعایت کنند.

این روش درمانی مناسب کودکان نیست و از زیر ۱۴ سال نمی شود ایمپلنت انجام دهند.

پر کردن دندان با لیزر مشکل ایجاد می کند؟

لیزر در تراش دندان بسیار مفید است با استفاده از لیزر  نیاز به حسی نیست و از صدای سرسام آور تراش دندان خبری نیست. لیزر برای بسیاری از خدمات پزشکی قابل استفاده است اما برای پوسیدگی های عمیق دندان وتراش دندان های کودکان  پیشنهاد می شود از  لیزر استفاده نشود چرا که تراش دندان با لیزر طولانی است و طاقت کودک بسیار کم است.

راه های پیشگیری از خراب شدن دندان چیست؟

افراد باید برای پیشگیری از خراب شدن دندان خود از خوراکی های شیرین و نوشابه گازدار پرهیز کنند و برای درمان خود از درمان های ارزان و بی کیفیت پرهیز کنند. همچنین بیماران باید بدانند برخی از درمان ها فرصت یکبار درمان را ندارند از همین رو افراد باید بهداشت و سلامت دندان های خود را  مهم بدانند.

آیا درمان های خانگی برای ساکت کردن درد دندان موثر است؟

بیماران نباید به دنبال درمان خانگی باشند و هیچ ماده ای جایگزین خدمات دندان پزشکی نمی شود  و اسپرهای بی حسی دندان و داروهای گیاه کمکی به بهبودی آنان نمی کند.

افراد برای معاینه دندان های خود باید چه زمانی هایی به دندان پزشک مراجعه کنند؟

افرادی که دندان هایشان پوسیدگی حادی ندارند سالی یکبار به مطب دندان پزشک ها مراجعه کنند. اما با توجه به رژیم غذایی افراد و استفاده از مواد قندی، آنان باید ۶ ماه یکبار به مطب دندان پزشک ها مراجعه کنند.

همچنین سن ۶ تا ۱۳ سالگی بسیار مهم است و  باید در این سن بیمار رابطه خود با دندان پزشک حفظ کند. از سن ۵ سالگی که اولین دندان نوزاد رویش پیدا می کند باید دندان پزشک حتما دندان را ببیند تا بررسی های لازم را انجام دهند. بیمارن می توانند در هرسنی دندانهای خود را حفظ کنند. 

کد خبر 325765

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.