غربی ها با تهدید پس می زنند و با مذاکره پیش می کشند/ هر دیداری به معنای سازش نیست

غربی ها به دلیل احساس قدرتی که دارند از یک سو تهدید و از سوی دیگر دعوت به مذاکره می کنند تا با ایجاد ترس، طرف مقابل را وادار به گفت و گو و امتیاز دهی کنند؛ اما رئیس جمهور ایران با توجه به تجربه و پیش بینی نتیجه، به در خواست مذاکره ترامپ پاسخ منفی داد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- ریحانه شهبازی: در جریان سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل که در روزهای پایانی شهریور امسال انجام شد، درست یک روز پس از سخنرانی توهین آمیز ترامپ نسبت به کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس جمهور آمریکا از رئیس جمهور ایران برای یک دیدار حضوری دعوت می کند که به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران این ابراز تمایل رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با حسن روحانی  با پاسخ منفی رئیس جمهور کشورمان روبرو می شود. هر چند «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید کوشید این افتضاح به بار آمده را به نحوی رفع و رجوع کرده و اساساً طرح درخواست دیدار از سوی ترامپ را تکذیب کند؛ اما تیرش به سنگ خورد و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از قول رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور درخواست دولت ترامپ برای گفت و گو با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تایید کرد. انتشار این اخبار، بحثها و گمانه زنی های مختلفی را در داخل و خارج از ایران پیرامون دلایل و چند و چون «این دعوت» و «آن جواب رد» ایجاد کرده است. از این رو خبرگزاری ایمنا کوشید برای روشن تر شدن ابعاد این قضیه با چند تن از کارشناسان مسائل بین المللی گفتگو کند و نظر آنها را در مورد این مسأله جویا شود..

غربیها با تهدید پس می زنند و با مذاکره پیش می کشند

«احمد بخشایشی اردستانی»، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این رابطه با خبرنگار ایمنا گفت:« طرز فکری غربی ها به دلیل اینکه احساس قدرت می کنند به گونه ای است که از یک طرف تهدید و از طرف دیگر به مذاکره دعوت می کنند تا ببینند این ترس باعث شده که فرد را پای میز مذاکره بیاورند یا نه». وی معتقد است این درخواست مذاکره به دو دلیل عمده، تجربه آقای روحانی در تماس تلفنی که با اوباما داشتند و مورد عتاب رهبر انقلاب قرار گرفتند و همچنین سخنرانی توهین آمیز و کوبنده ترامپ علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، یک در خواست خاص تلقی می شد و اصلا صلاح نبود که چنین گفت و گویی صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با تحسین رد کردن در خواست ترامپ از سوی رئیس جمهور ایران گفت: نقد و عتاب مقام معظم رهبری بعد از تماس تلفنی آقای روحانی  با اوباما در سالهای گذشته و اینکه ایشان فرمودند که بهتر بود صحبتی صورت نمی گرفت؛  باعث شد آقای روحانی تجربه قبلی را تکرار نکنند و بد عهدی آمریکا را آویزه گوششان کنند؛ علاوه بر این آقای روحانی مجموعه صحبت های رئیس جمهور آمریکا که برجام را امری بی فایده خوانده بود، می دانست و البته تهدید کردن و به مذاکره فراخواندن یکی از کارهای اروپایی ها و آمریکایی هاست که با کره شمالی نیز همین رویه را پیش گرفتند و پاسخشان را هم دریافت کردند.

هرگونه مذاکره و یا دیداری به معنای سازش و کنار آمدن با دشمنان نیست

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه، آینده‌پژوه و تئوریسین سیاسی در این باره به خبرنگار ما گفت: رئیس جمهور ایران، رئیس قوه مجریه است و رئیس قوه مجریه در چهارچوب ساختار قدرت در ایران در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی مسئولیت دارد، اما درهمین حال نظام قدرت رئیس جمهور در بهره برداری از این جایگاه تحت فشار عوامل گوناگون قرار دارد در صورتی که در 4 دهه گذشته رؤسای جمهور در ایران به ویژه رؤسای جمهور دو دهه گذشته بر اساس جایگاه خود در سیاست داخلی و بافت موقعیتی که در آن قرار دارند، تصمیم سازی و تصمیم گیری کرده اند و گاه تنها محمود احمدی نژاد بوده است که خلاف مسیر این محدودیت ها از خود عکس العمل هایی را نشان داده است که در واقع وی بعد از رای آوردن اوباما در دور دوم ریاست جمهوری در سال 2012 به او نامه تبریک فرستاد و در عین حال پاسخی هم دریافت نکرد.

 بقیه رؤسای جمهور از جمله روحانی ،خاتمی و حتی هاشمی به عنوان رؤسای جمهور قبل و بعد از وی در یک بافت موقعیتی معنا دار و تعریف شده تلاش داشتند که به واسطه نوع نگرش ساختار قدرت به ایالات متحده آمریکا با ایجاد یک فضای همگرایی از  رؤسای جمهوری ایالات متحده آمریکا دوری گزینند؛ چراکه با وجود آنکه رئیس جمهور هستند، اما هرگونه جهت گیری در این مسیر می تواند تا حدود زیادی جایگاه آنها را در ساختار قدرت موجود در ایران تضعیف کرده و آنها را به یک سیبلی برای تهاجم در عرصه سیاست داخلی تبدیل کند. البته این جهت گیری ها هم اکنون تغییر و تحولات خاصی را تجربه می کند؛ اما هنوز نیازمند یک نوع جهت گیری تعریف شده و شجاعانه در جهت انتقال این نکته هست که هرگونه مذاکره و یا هر دیداری به معنای سازش و یا در واقع کنار آمدن با دشمنان و رقبا محسوب نمی شود بلکه هرگونه فعالیتی که بتواند هزینه های جدی یک سیستم را کاهش و منافع بیشتری را با هزینه های کمتر داشته باشد، این اقدام مثبتی تلقی می شود؛ بنابراین بیش از اینکه به جایگاه ها و پایگاه های خود بیندیشیم باید به مسئولیتی که در مقابل ملت داریم اهمیت دهیم.

وی ادامه داد: شاید آنچه که ترامپ درخواست کرده بر مبنای ادبیات تندروانه و رادیکالیستی وی به نوعی برخورد فرادستی در درخواست این ملاقات برای ایجاد یک فضای تهدید بوده ولذا پذیرش آن از سوی رئیس جمهور می تواند تا حدود زیادی دادن فرصت به ایجاد چنین فضایی تلقی می شود و از هر دو سوی جریان نمی توان تحلیلی که کاملا عینی و قابل قبول باشد ارائه داد که آیا عملکرد روحانی در رد درخواست ترامپ مثبت بوده است یا منفی؛ اما در یک وضعیت عقلایی تعریف شده که کنشگری مانند ترامپ مذاکره را بپذیرد و کنشگری چون روحانی خود را قدرتمند ببیند تا در مذاکره با ترامپ وارد عمل شود می تواند این نتیجه را داشته باشد ذی نفع ها در مذاکره با ترامپ وارد عمل شود می تواند این  نتیجه را در پی داشته باشد که نفس مذاکره امر مثبتی است و پذیرش آن با هماهنگی، تا حدودی می توانست نشان دهنده جهت گیری قابل قبولی باشد.

ملاقات با آمریکا به صلاح نیست

«محمد حسین قدیری ابیانه»، کارشناس عالی امور استراتژیک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در خواست ترامپ برای مذاکره با هدف تهدید دوباره ایران بوده است، گفت: در کل ملاقات با رئیس جمهور آمریکا، اوباما یا ترامپ، اصلا به صلاح نیست.  دیگران سعی می کنند با پنبه سر ببرند و از هر ملاقاتی سوء استفاده کنند و منافع خودشان را پیش ببرند و بنابراین رئیس جمهور ایران با پاسخ منفی دادن به درخواست ترامپ کار درستی را انجام داده است. وی افزود: حتی  با پذیرفتن در خواست ترامپ، تنش ها کاهش پیدا نمی کرد و آقای روحانی متوجه شده است که مذاکره هیچ نتیجه مثبتی نه برای ایران و نه برای خودش ندارد. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر همین اساس رئیس جمهور ایران روز شنبه 7 آبان، که برای دفاع از 2 وزیر پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس رفته بود، بخشی از زمان خود را به توضیح درباره وضعیت پیش آمده برای برجام و زیاده‌طلبی‌ها و بدعهدی آمریکایی‌ها اختصاص داد. روحانی البته بدون نام بردن از دونالد ترامپ، به اظهارات وی واکنش نشان داد.  او از پیغام آمریکا به بعضی کشورهای شرق آسیا برای مذاکره سخن گفت و  اضافه کرد که «مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند». بدین ترتیب رئیس جمهور کشورمان به طور تلویحی دلایل رد درخواست ترامپ را توضیح داد و به این نکته اشاره نمود که بعد از بد عهدی های آمریکا در قبال ایران و برجام، هر گونه گفت و گو با مقامات این کشور بی معنی و فاقد فواید و دستاوردهای استراتژیک است. 

کد خبر 325761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.