پنهان کاری همسران و دیوارهای بلند بی اعتمادی در زندگی

پنهان کاری زوجین مشکلات و آسیب های زیاد در تربیت، مسائل خانوادگی و روابط بین فردی به وجود می آورد، اعتماد به نفس، صداقت و درستی را کاهش داده و شک و تردید را بین زوجین افزایش می دهد و دیوار بلندی از بی اعتمادی میان آنان ایجاد می کند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، بیشتر اوقات مخفی کاری زوجین مشکلات زیادی را در زندگی مشترک به وجود می آورد، پنهان کاری ها وابسته به ماهیت و اطمینان در رابطه و ویژگی های شخصیتی همسران است. وقتی افراد درگیر مخفی کاری و رازداری می شوند، معمولا برای حفظ راز درگیر دروغگویی می شوند، در واقع  دروغ گفتن به شریک زندگی، اعتماد و صمیمیت را غیرممکن می سازد.

هرچند استدلال ها و منطق های متفاوتی در مورد مخفی کاری در یک رابطه وجود دارد، اما مشکلی که راز داری و پنهان کاری ایجاد می کند، لطمه زدن به اعتبار و اطمینان نسبت به زوج و ایجاد مانع در تبادل افکار و مذاکره و یا عدم تفکیک احساسات و عواطف یا مسائل مختلف است.
زمینه های پنهان کاری در زندگی زوجین

آسیب شناس اجتماعی درباره زمینه های پنهان کاری در زندگی زوجین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: پنهان کاری ها معمولا در رفت و آمدها، رابطه ها  و داشتن رفیق های پنهانی است، یکی از زمینه های شکل گیری پنهان کاری، نوع رفتار خود زوجین است در واقع نوع ارتباط، رفتارها و واکنش های زن و شوهر به گونه ای بوده که طرف مقابل به این نتیجه رسیده که پنهان کاری در این شرایط برای او بهتر است.

 سید محمد سجاد زاده توضیح می دهد: دادن اطمینان روانی و فراهم کردن مسیر،  زمینه پنهان کاری زوجین در زندگی  را  کمتر  کرده و از بروز این اتفاق پیشگیری می کند. رفت و آمد در خانه اقوام، دوستان، همکاران و موارد دیگر بدون اطلاع دادن به همسر، پنهان کاری بوده و همین پنهان کاری ها موجب دروغ گویی مرتب زوجین به یکدیگر می شود.

وی در مورد ویژگی های شخصیتی افراد پنهان کار اذعان می کند: اشخاص پنهان کار معمولا دچار استرس شده و واقعیت ها را مخفی می کنند. برخی از همسران معتقدند که گفتن بعضی از مسائل موجب دردسرهای زیادی می شود و نگفتن آن وضعیت بهتری را برای آنها فراهم می کند.

کاهش اعتماد به نفس و افزایش شک و تردید

تجربه اثبات کرده که پنهان کاری مشکلات و آسیب های زیاد در تربیت، مسائل خانوادگی و روابط بین فردی به وجود می آورد، از سوی دیگر پنهان کاری فاصله ها را بیشتر می کند، وقتی  گفتنی ها را پیش خود نگه می داریم، زمینه های ارتباط را از دست می دهیم.

علاوه بر این موارد پنهان کاری اعتماد به نفس، صداقت و درستی را کاهش داده  و شک و تردید را بین زوجین افزایش می دهد و دیوارهای بلندی از بی اعتمادی میان آنان ایجاد می کند.

سجاد زاده کارشناس مسایل اجتماعی معتقد است ممکن است مواقعی پنهان کاری اوضاع را پیش ببرد، اما در نهایت موضوع آشکار شده و سوء تفاهم های زیادی را در زندگی زوجین ایجاد می کند. در زندگی مسائل بسیار جدی برای خانواده وجود دارد که ممکن است که اکنون مهم نباشند، اما در روند زندگی زوجین بسیار تعیین کننده است، در صورتی که زوجین مبنای زندگی شان را بر این اصل قرار دهند که موضوع ها را به هم بگویند و زمینه ای را فراهم کنند تا  پنهان کاری شکل نگیرد، در این هنگام زن و شوهر می توانند  با اعتماد حرف خود را بزنند و واقعیت گویی را محور زندگی قرار داده و از پنهان کاری دوری می کنند.

دلایل بروز پنهان کاری

وی درباره دلایل بروز پنهان کاری زن و شوهر در زندگی به خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از دلایل پنهان کاری در خانواده وابسته به رفتار مرد خانه است که آنها را مجبور به بروز این رفتار می کند. پنهان کاری مرد در خانه موجب می شود که خانم هم همه دارایی، درآمد، رفت و آمد و مشکلات زندگی را از او مخفی کند و همین پنهان کردن مسائل در رفتارهای واکنش ها بعدی همسران نیز تاثیر گذاراست.

آسیب شناس اجتماعی تاکید می کند: پنهان کاری عملی ناپسند است، اما فردی که زمینه پنهان کاری را فراهم کرده مقصر است،  نکته دوم اینکه زمانی  که در زندگی مشترک یکی از زوجین مقدمات پنهان کاری را  با اخلاق و رفتار خود فراهم کرد، باعث می شود تا طرف مقابل هم مخفی کار شود و از گفتن مسائل پرهیز کند و این اتفاق موجب پر رنگ شدن بی اعتمادی بین زن و شوهر در امور زندگی خواهد شد.

سجاد زاده در توصیه به زوجین برای دوام زندگی تاکید می کند: بهتر است بدانیم که پایه و اساس حفظ زندگی مشترک اعتماد هست و در واقع، اعتماد ستون زندگی است. تلاش کنیم با پنهان کاری ها ستون اعتماد را سست نکنیم، گفتن واقعیت ها و پرهیز از پنهان کاری و صادقانه رفتار کردن موجب دوام زندگی مشترک، حفظ ستون اعتماد و افزایش محبت می شود.

به گزارش ایمنا، پنهان کاری رفتاری ناخودآگاه است و منظور از آن بیان نوعی ابهام ناخودآگاه در منش اجتماعی افراد است. باید دانست که کتمان، نگفتن، سربسته سخن گفتن، با ابهام و کنایه حرف زدن، حریم نگه داشتن و موارد دیگر با تربیت نا خودآگاه ما عجین است.

پیوند زناشویی رابطه بسیار مهم و تنگاتنگی است که علاوه بر حفظ حریم شخصی افراد، باید با صداقت و اعتماد نیز همراه باشد، ولی گاهی به دلیل پنهان کار این اعتماد از بین می رود.

باید دانست صریح و روشن بودن در زندگی زناشویی یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه است؛  افراد کم کم بپذیرند که برای داشتن آرامش بیشتر انعطاف پذیرتر باشند و به عقاید یکدیگر احترام بگذارند و از مخفی کاری در زندگی مشترک بپرهیزند.

کد خبر 325633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.