فاینانس آلمانی‌ها برای تأمین ناوگان خط سریع‌السیر تهران-اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با تشریح جزئیات فاینانس ۳ میلیارد یورویی آلمان و ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن، گفت: فاینانس ۳ میلیارد یورویی آلمان‌ها در پروژه هایی چون تأمین سیستم سیگنالینگ و ارتباطات خطوط پرسرعت و تأمین ناوگان خط سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان مطرح است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نورالله بیرانوند با اشاره به جزئیات مذاکرات ایران برای اخذ فاینانس ۳ میلیارد یورویی آلمان و ۱۰ میلیارد یورویی ژاپن، اظهار داشت: فاینانس ۳ میلیارد یورویی آلمان‌ها شامل یکسری بسته‌های پیشنهادی شامل پروژه‌های مختلف از جمله تأمین لکوموتیو دیزل و برقی از شرکت زیمنس آلمان به‌علاوه تأمین سیستم سیگنالینگ و ارتباطات خطوط پرسرعت و تأمین ناوگان خط سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان و لکوموتیو برقی راه‌آهن تهران – مشهد است.

وی افزود: البته آلمان‌ها پیشنهاد تأمین واگن مسافربری را مطرح کردند که شرکت راه‌آهن پیشنهاد آن‌ها را منوط به مشارکت برای تولید واگن در داخل کشور می‌داند، لذا تاکنون توافقی بر سر پیشنهاد آلمان‌ها حاصل نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن گفت: پیشنهاد تأمین مالی این مجموعه از پروژه‌ها توسط کنسرسیومی متشکل از بانک‌های آلمانی ارائه شده است که قرارداد تأمین مالی برخی از این موارد نهایی شده و الباقی موارد در دست مذاکره قرار دارد.

بیرانوند در ادامه به تشریح جزئیات علاقه‌مندی ژاپن برای تأمین فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری، خاطرنشان کرد: مواردی که مربوط به پروژه‌های شرکت راه‌آهن می‌شود شامل مذاکره بر سر تأمین سیستم‌های سیگنالینگ بخشی از شبکه ریلی از جمله خط آهن تهران – تبریز و لیزینگ ناوگان ریلی است که مساله لیزینگ در مراحل اولیه قرار دارد.

وی یادآور شد: تأکید راه‌آهن بر مشارکت ژاپنی‌ها در پروژه راه‌آهن سریع‌السیر و سایر پروژه‌های زیرساختی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف کشور است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم قطارهای حومه‌ای از فاینانس‌های مذکور بیان داشت: طبق برنامه ششم توسعه شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل خواهد شد و شرکت راه‌آهن سرمایه‌گذاری در ساخت خطوط حومه‌ای جدید را به ژاپنی‌ها پیشنهاد داده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

بیرانوند بابیان اینکه قرارداد برقی کردن راه‌آهن برقی گرمسار – اینچه برون نهایی شده است، گفت: آغاز عملیات برقی کردن این خط آهن در گرو توافقات بین ‌بانکی است که پس از نهایی شدن این توافق‌ها ظرف سه ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

کد خبر 325289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.