بهشت‌آئین، شکوهی ماندگار در قلب نصف جهان

دبیرستان بهشت‌آیین یکی از نخستین دبیرستان‌های اصفهان است که توسط مبلغان مسیحی(هیئت مرسلین) تأسیس شد و بعد از گذشت بیش از یک قرن همچنان برقرار است و به تربیت دانش آموزان این دیار می پردازد.

به گزارش ایمنا، سال ۱۲۷۹ همزمان با حکومت مظفرالدین شاه قاجار، اجازه تأسیس مدرسه‌های خارجی در ایران صادر می‌شود و استوارت مموریال کالج(دبیرستان ادب فعلی) و بهشت‌آیین هر دو در اصفهان و مهرآیین یزد و کالج انگلیسی‌ها در کرمان راه‌اندازی می‌شود.

مدرسه بهشت‌آیین بیش از یک قرن پیش بانام «دوشیزگان» در خیابان عباس‌آباد و در مکان فعلی بیمارستان عیسی‌بن‌مریم تأسیس شد. این مدرسه باتوجه به نیاز به فضای بزرگتر به باغ وزیرزاده در خیابان شیخ‌بهایی و مدتی نیز در کوچه کازرونی به فعالیت خود ادامه داد که معلمانش انگلیسی و اغلب دانش‌آموزان آن نیز مسیحی بودند. دبستان، راهنمایی، دبیرستان و شبانه‌روزی بهشت‌آیین در سال ۱۳۱۲ افتتاح می‌شود و نام بهشت‌آیین به جهت ساخت بنای مدرسه در باغ قدیمی مربوط به دوره صفویه و همجواری با بقیه باغ‌های قدیمی ازجمله هشت‌بهشت، بر این دبیرستان نهاده می‌شود؛ اما نزدیک به دهه ۲۰ همزمان با برچیده شدن مدارس خارجی، دولت ایران، چهار مدرسه انگلیسی مذکور را از مرسلین خریداری می‌کند و به دلیل کفایت نوراث آیدین و تابعیت ایرانی‌اش، همچنان وی را به‌عنوان مدیریت مدرسه ابقا می‌کند و اما پس از یک دهه و همزمان با ملی شدن صنعت‌نفت و برکناری کارگزاران انگلیسی در ایران، با فشارهای ملی‌گرایانه، آیدین از مدیریت برکنار و محمدحسین تدین که دانش‌آموخته دانشسرای عالی تهران بود، به مدیریت دبیرستان برگزیده می‌شود.

ساختمان قدیمی این دبیرستان تا دهه ۶۰ بیشتر پابرجا نبود و زمان جنگ ایران و عراق به دلیل انفجار بمب در نزدیکی کوچه جهانبانی، بخشی از بنای قدیمی با آسیب و تخریب جدی روبه‌رو شد، ضمن آنکه بخش بزرگی از زمین مدرسه نیز به تصرف اداره مخابرات درآمد و ساختمان جدید در مساحت کمتری ساخته شد. ازاین‌رو در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی ساختمانی جدید و به‌مراتب کوچکتر، از نو بنانهاده شد. دبیرستان بهشت آئین ابتدا دارای سیکل یک بود و در همین سال کلاس چهارم با ۱۳ نفر دانش آموز آغاز به کارکرد و سال بعد کلاس پنجم متوسطه تأسیس شد و سیکل دو دبیرستان دخترانه بهشت آیین درسال ۱۳۱۲ افزوده شد و به علت قرار گرفتن این مدرسه در مکانی تاریخی مربوط به عهد صفویه، نام بهشت آئین برای این مدرسه برگزیده شد.

نخستین کسی که مدیریت مدرسه بهشت آئین را عهده دار شد «نوراث آیدین» بود که مادر ایرلندی داشت و پدرش از ارامنه بختیاری ساکن جلفا بود و خود سابقه تدریس در مدرسه انگلیسی کرمان را نیز داشت و سال ۱۳۰۶ خورشیدی به عنوان مدیر این مدرسه برگزیده شد. بعد از وی محمدحسین تدین نجف آبادی مدیریت این دبیرستان را عهده دار شد که در زمان مدیریت تدین، اوایل دهه ۱۳۳۰، اغلب تحصیل‌کردگان لیسانس به‌عنوان دبیران این دبیرستان مشغول به فعالیت می‌شوند، تعداد دبیران مرد افزایش می‌یابد و تنوع دانش‌آموزان از تمام طبقات در مدرسه بیشتر می‌شود. در ادامه نیز مونس پیراسته، نصرت الزمان میرفخرایی، زهرا ستاریان، بتول زندی زاده، نصرت همامی، صدیقه(نکیسا) گلستانه، فهیمه طلوع شمس، اکرم مصورمنش، ملوک ربانی، زهرا کوپایی و بسیاری دیگر بر صندلی مدیریت دبیرستان بهشت آئین تکیه زدند.

میس‌آیدین که اکنون تصویرش زینت بخش موزه آموزش و پرورش اصفهان است، با خریداری قسمتی از باغ مدرسه اسقف کالج(دبیرستان ادب) که تا کوچه خورشید امتداد داشت و متعلق به اختر جهانبانی، دختر سرتیپ امان الله‌میرزا بود، دبیرستان دخترانه را به مکان فعلی منتقل کرد. نقشه ساختمان قدیمی دبیرستان را مهندس انگلیسی به نام کار، طراحی کرد. آنطور که در اسناد آمده است نیمی از هزینه ساخت و اداره مدرسه را میسیونرها و نیمی دیگر را والدین دانش‌آموزان پرداخت کردند و حتی خشت و آجرهای به‌کاررفته در این مدرسه نیز اهدایی مردم اصفهان بود.

در میان نامهایی مانند «نوراث آیدین»، «محمدحسین تدین» و دیگر افرادای که جایگاه والایی در توسعه دبیرستان بهشت آئین داشتند، نام «مری ایزاک» نیز درخشان است. مری ایزاک، دانش آموخته دانشگاه کمبریج، رئیس دایره شبانه روزی دبیرستان دخترانه بهشت آئین، موسس رحمت آیین و اولین دوشیزه ای بود که در خیابان های شهر اصفهان دوچرخه رکاب زد.

مری ایزاک متولد سال ۱۹۱۱ میلادی برابر با ۱۲۹۰ خورشیدی از انگلستان است. وی موفق به اخذ گواهی نامه لیسانس در رشته ادبیات و تاریخ کلاسیک، از دانشگاه کمبریج شد. در سن جوانی به ایران آمد و چنانچه خود اظهار داشته آموزش زبان فارسی را با کمک فخری نوربخش مدیر مالی دبیرستان بهشت آئین آموخته است. وی در دبیرستان بهشت آئین تدریس زبان انگلیسی را در سال ۱۳۱۷ شمسی به عهده گرفت و پس از چندی به سمت مدیریت شبانه روزی همان مدرسه درآمد. از سال ۱۳۲۳ شمسی به مدت سه سال مشغول به تدریس در دبیرستان شاهدخت آذر اسبق، دبیرستان فردوس فعلی شد، سپس با تلاشی وافر موفق به تاسیس دبیرستان رحمت آئین گشت. در طی برگزاری برخی امتحانات نهایی دیپلم، مسئولیت ممتحن زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی به وی سپرده شد. پدر وی، کشیش برایان ایزاک، در طی سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ خورشیدی عضویت کمیته سه نفری جمع آوری اعانه، در جهت تکمیل بنای دبیرستان بهشت آئین را عهده دار بود. عشق و علاقه مری ایزاک به ایران و اصفهان چنان وی را دلبسته این شهر و مردمش نمود که به استثنای سفرهای کوتاهی که به وطنش داشت، ترجیح داد در میان دوستان خود باقی بماند و بالاخره در سال ۱۳۵۱ شمسی تابعیت کشور ایران را دریافت کرد. مری ایزاک در مجموع در مقام مدیریت یا سرپرست بخش شبانه مدرسه، معاون، مشاور، همکار و همراه آیدین مدیر دبیرستان بهشت آئین، حضور و فعالیت داشت. این شخصیت فرهیخته، خدمات قابل توجهی در جهت پیشرفت نظام آموزش و پرورش اصفهان به خصوص در مبحث آموزش زبان انگلیسی، انجام داد. دوشیزه گان زیادی تحت نظر وی زبان انگلیسی آموزش دیدند و سپس در زمره همکاران ایزاک قرار گرفتند.

 امروز دبیرستان بهشت آئین بعد از ۱۱۷ سال همچنان پرآوازه است و پذیرای جمع دانش آموزانی است که آینده سازان ایران هستند و هرکدام جایگاهی خواهند داشت بسان «شوکت اردلانی» که اولین دانش آموز فارغ التحصیل اصفهان بود که سال ۱۹۲۲ از مدرسه دوشیزگان دانش آموخته شد.

کد خبر 325163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.