رسانه ها متناسب با علوم ارتباطی روز دنیا حرکت کنند

پیشکسوت روزنامه نگاری ایران گفت: هنوز به اثرگذاری رسانه های مکتوب معتقدم اما باید متناسب با علوم ارتباطی روز پیشرفت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود مختاریان در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه این خبرگزاری با بیان اینکه هنوز به اثرگذاری بالای رسانه های مکتوب معتقدم اظهارکرد: با این حال رسانه ای مانند تلگرام پا به عرصه رسانه ها گذاشت و گوی سبقت را از باقی رسانه ها ربود، در حالی که این نوع رسانه ها بستری خوب برای دامن زدن به انواع شایعات است.

وی افزود: چنین رسانه ای دروازه بانی خبر و اخلاق ندارند و سانسور در آن بی معناست، البته در مواقعی مانند حمله به مجلس ۴ میلیون بازدید در این رسانه انجام شده که نشان از استقبال از این رسانه است.

این روزنامه نگار پیشکسوت با بیان اینکه 30 نوع روزنامه نگاری در جهان وجود دارد، ادامه داد: رسانه های مکتوب تولید فکر می کنند و اخلاق مدار هستند.

مختاریان در ادامه پیشرفت نکردن رسانه های ایران را همسو با علوم ارتباطی جهان به دلیل بی توجهی به تربیت نیرو در این بخش دانست.

رسالت روزنامه، اعتماد سازی است

مختاریان با اشاره به اینکه پیش از سال ۲۰۱۶ فشار افکار عمومی از طریق روزنامه های آمریکا منجر به جریانی تاریخی شد گفت: این فشار باعث شد تا عکس آندرو جکسون رییس جمهور برده دار از روی ۲۰ دلاری برداشته شود و به جایش عکس خانم هری پادمن قهرمان مبارزه با برده داری روی اسکناس ها چاپ شود.

وی افزود: ظرف مدت ۵ ساله اخیر به اندازه ۵۰۰ سال رسانه های دنیا تغییر کرده اند اما متاسفانه ما متناسب با رسانه های جهان رشد نداشته ایم. حتی استان اصفهان دومین شهر بعد از تهران است اما هیچ دانشکده رسانه و روزنامه نگاری مگر علمی کاربردی ندارد.

این روزنامه نگار پیشکسوت ایران با اشاره به اینکه کارکرد رسانه ها، اعتماد سازی، بسترسازی و برجسته سازی است گفت: بخش مهم دیگر این موضوع فرهنگ سازی و تمدن سازی است و تمامی این کارکرد ها درخدمت منافع ملی، ایجاد تعامل و نه تقابل، افزایش غرور ملی و ایجاد فضای شاداب در جامعه است.

مختاریان اظهار کرد: ۹۵ درصد کار کردن در رسانه تجربی است و ۵ درصد نیاز به آموزش های آکادمیک دارد، همانند شخصی که باید خودش وارد جریان آب شود تا شنا را یاد گیرد.

وی افزود: البته برگزاری نمایشگاه مطبوعات مشخص می کند هر رسانه به چه میزانی دیده می شود.

استقبال از خبرهای جنایی بیشتر از خبرهای دیگر است

این روزنامه نگار که در روزنامه الاهرار هم فعالیت داشته، با بیان اینکه محصولات رسانه ای مانند غذا هستند گفت: با این اوصاف باید طعم، مزه و چاشنی خوبی رسانه ها ما داشته باشند.

مختاریان با اشاره به اینکه تحقق یک شهر سالم مستلزم پیشینه ای شاد است اظهار کرد: این بدین معنی است که تحقق شادی در جامعه به گذشته تاریخی هر ملتی مربوط می شود.

این پیشکسوت ، رسانه های ایران را عبوس و غیرشاداب خواند و گفت: سردبیر شخصی است که بتواند تیم بچیند و بهترین ها را ارائه دهد اما هنوز این موضوع مشهود نیست. در نهایت سردبیر می تواند کامیون رسانه را به صحت به مقصد برساند و یا آن را در دره بفرستد.

وی با اشاره به استقبال مردم از خبرهای جنایی گفت: حضور مردم در صحنه های اعدام بسیار مشهود است و این ناشی از فرهنگ سازی رسانه ها در باره چنین موضوعاتی است، البته بخشی از این موضوع به حوادثی مانند جنگ که در کشور رخ داده باز می گردد.

کد خبر 325094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.