ساماندهی جلوه های بصری شهر نیازمند مشارکت جمعی مدیران و شهروندان است

تبلیغات شهری و تصاویر موجود در خیابان ها از جمله جلوه های بصری امروز شهرها هستند که ساماندهی آنها نیازمند مشارکت جمعی مدیران و شهروندان است.

به گزارش ایمنا، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تبلیغات شهری و تصاویر موجود در خیابانها بر اساس اصول شهرسازی تنظیم شده و هر محله بر اساس بافت شهری تبلیغات خاص خود را دارد حتی رنگ بندی ساختمانها نیز معیاری خاص برای خود دارد این درحالی است که به هر طرف شهر که نگاه کنید تابلوهای رنگارنگ به در و دیوار مغازه ها نصب شده اند و نبود طراحی های منسجم، آرایش منطقی و قابل فهم جلوه های بصری شهر را دچار مشکل کرده به گونه ای که این مسائل به آلودگی دیداری در برخی از نقاط شهر دامن زده اند به همین دلیل شهرداری اصفهان جمع آوری تابلوهایی که زیبنده شهر نیست و یا به صورت غیر قانونی در شهر نصب شده را به منظور بهبود سیما و منظر شهری در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در این باره می گوید: آلودگی رنگ باعث می شود تا انسان شرایط نامطلوبی از ادراک و احساس رنگ محیط بدست آورد و حتی ممکن است موجب ناخشنودی و بروز رفتارهای نامطلوب و ناهنجاری شود. سیمای رنگی شهر به بدنه و نمای ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و پوشش بام، نقاشی دیواری، رنگ مبلمان شهری و کف سازی ها و نورآرایی معابر، فضاهای سبز، آبنماها، نشانه های شهری در شب خلاصه می شود.

مهدی بقایی ادامه می دهد: پیرایش شهر آرامش و زیبایی خاصی را برای شهر و شهروندان بوجود می آورد که در همین راستا باید زوائد بصری از نماهای شهری حذف شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تابلوهای تبلیغاتی و محیطی لازمه زندگی شهری است که در استفاده از آنها باید تناسب تابلو را از نظر مکان نصب یا اندازه، سطح کیفی و نوع طراحی با کاربرد آن مورد توجه قرار داد تا بتواند به محیط زیبایی بخشیده و آزردگی دیداری به همراه نداشته باشد.

اگر در تابلوهای تبلیغات شهری ضوابط مشخصی وجود نداشته باشد، به تدریج آرامش و زیبایی محیط کاهش یافته و پدیده های نوظهوری مانند آلودگی های دیداری بیش از پیش زندگی ما انسانها را در معرض تهدید خود قرار خواهد داد.

مسئولان پیشگیری و رفع تخلفات شهری اصفهان نیز در همین رابطه می گویند: در ۵ ماه اول سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ اخطار کتبی به متخلفان ارائه شده که از این تعداد ۵۲۲ عدد از تابلوها توسط واحد صنفی جمع آوری شده و البته در ۵ ماه اول سال جاری نیز یک هزار و ۶۸۸ تابلو پس از تذکرات و اخطار قانونی از سطح شهر جمع آوری شده است.

طراحی و ساماندهی محیطهای شهری با هدف کنترل و جلوگیری از بروز رفتارهای نابهنجار ارتباط تنگاتنگی با زیباسازی فضای شهری دارد، به نوعی که اگر به زیبایی و زیباسازی محیط های شهری توسط مسئولان توجه ویژه صورت گیرد بسیاری از جنبه هایی که در محیط نسبت به عدم بروز رفتارهای نابهنجار در سطح شهرکمک می کند به وقوع می پیوندد. یک محیط زیبا و آراسته به طور کلی این تفکر را القاء می کند که بر این محیط نظارت مداوم وجود دارد و رفتار در این محیط تابع هنجارها و قواعد مشخص است.

به نظر می رسد مدیران شهری باید ایجاد آرامش بصری و نشاط شهروندان را به عنوان یکی از اهداف مهم در اجرای پروژه های شهرسازی مورد توجه قرار دهند تا بتواند میزان آلودگی های دیداری را که اغلب نادیده گرفته می شوند، به میزان قابل توجهی کاهش دهد البته زیباسازی منظر و گرافیک شهری یک کار تیمی است و باید همه مردم و مدیران و کارشناسان در آن همکاری داشته باشند، تا شهر به سلامت بصری برسد.

کد خبر 324887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.