دستگاه دیپلماسی تجار ایران را به سرمایه‎گذاری تشویق نمی‌کند/صادرات، عامل مهم رونق اقتصادی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه اکنون که سوریه در جنگ به سر می برد ایران به امید صلح در این منطقه سرمایه گذاری می کند، گفت: در شرایط کنونی دستگاه دیپلماسی تجار و سرمایه گذاران ایرانی را برای رونق اقتصادی کشورمان، تشویق به صادرات و نه سرمایه گذاری می کند.

عبدالوهاب سهل آبادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون اتفاقات یک ماه اخیر در کردستان عراق که برای مدتی منجر به بسته شدن مرزهای سیاسی و تجاری این منطقه شد، اظهار داشت: طی سال های اخیر تنها تجار ایرانی در اقلیم کردستان عراق سرمایه گذاری نکرده بودند بلکه بیشتر از کشورمان، ترکیه در این منطقه حضور فعال داشت.

وی با اشاره به اینکه بعد از بحران و جنگ در سوریه، یک سری از سرمایه گذاری های به اقلیم کردستان عراق معطوف شد، بیان داشت: خوشبختانه از امروز مرز گمرکی کردستان عراق در ایران دوباره بازگشایی شد و تمام فعایت های گمرکی چون صادرات، ترانزیت و واردات از سر گرفته شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین گفت: تاریخ هم نشان داده که در کرستان عراق بارها جنگ شده اما این منطقه دوباره ساخته شده است؛ با این وجود همه پرسی که در اقلیم کردستان کُرد صورت گرفت و آنها خواستار استقلال بودند از سوی مجامع بین المللی پذیرفته نبود و دنیا با این خواسته مخالفت کردند.

به امید صلح در سوریه در این کشور سرمایه گذاری می کنیم

وی با اعتقاد بر اینکه بارزانی برای اینکه دوباره رئیس اقلیم کردستان عراق شود را دیگر نداشت بنابراین با سناریو رفراندوم و ایجاد یک هیجان در بین مردم سعی در حفظ خود کرد، افزود: اگر جلال طالبانی زنده بود منطقی تر به این موضوع فکر می شد با این حال سناریور سوم مهرماه در کردستان عراق طی یک ماه گذشته ترکیه، عراق، ایران، سوریه و ... را تحت تاثیر قرار داد.

سهل آبادی، پیرامون صلحی که امروز در این اقلیم صورت گرفته و اتفاقاتی مشابه قطر که موجب جذب ایرانی ها به آن کشور شد، تاکید کرد: برخی تصور می کنند این جنگ و صلح ها به ضرر سرمایه گذاران ما باشد اما ایران در شرایط سخت و تحریم قطر و یا جنگ سوریه به این مناطق رفته است و معتقدم در صلح ضرر نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اکنون که سوریه در جنگ به سر می برد ایران به امید صلح، در این منطقه سرمایه گذاری می کند.

رونق اقتصادی کشورمان در گرو صادرات است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه کشورمان باید راهنمای تجار و سرمایه گذاران در دیگر کشورها باشد، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی هیچ زمانی تجار ما را به سرمایه گذاری در دیگر کشورها تشویق نمی کند چرا که در حال حاضر کشورمان نیازمند جذب سرمایه گذار است؛ با این وجود تنها تجار ایرانی متمایل به سرمایه گذاری در دیگر کشورها هستند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دستگاه دیپلماسی تجار و سرمایه گذاران ایرانی را برای رونق اقتصادی کشورمان، تشویق به صادرات و نه سرمایه گذاری می کند.

سهل آبادی با اشاره به اینکه در سال های گذشته ایرانی ها سرمایه گذاری چندانی در شمال عراق نکرده اند، تاکید کرد: به طور قطع طی سال های گذشته عراق آمادگی سرمایه گذاری ایرانی ها را نداشته بلکه تنها محل خوبی برای صادرات کشورمان بوده است بنابراین هیچ مسئولی ایرانی اجازه نمی دهند در شرایطی که ایران به دنبال سرمایه گذار خارجی است در کشور دیگر سرمایه گذاری داشته باشیم.

کد خبر 324864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.