برای آزمودن همسر خود از روش‌های غیراخلاقی استفاده نکنند

یک مشاور و خانواده درمانگر گفت: قضاوت عجولانه، عدم شناخت از یکدیگر، مقایسه و وسواس فکری ازجمله دلایل سوءظن و بدبینی همسران نسبت به یکدیگر است.

بیژن براتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهارکرد: موضوع سوءظن و بدبینی همسران از مشکلات مهمی است که در مراجعات مشاوره خانواده بسیار با آن روبرو هستیم و در عمده موارد یکی از زوجین نسبت به همسرش مشکوک است و احساس می‌کند که همسرش به او خیانت می‌کند.

وی با اشاره به موج  استفاده از فضای مجازیدر سال‌های اخیر افزود: زیربنای یک عشق و ازدواج خوب و مناسب این است که این عشق ۳ ضلع داشته باشد و بر اساس نظریه "اشترامبرگ" مثلث عشق ۳ ضلع دارد که این اضلاع شامل تعهد، صمیمیت و مهر و علاقه است.

این مشاور تصریح کرد: دو ضلع تعهد و صمیمیت نقش ویژه‌ای در این سوءظن و بدبینی دارد و عمدتاً در سوءظن‌های زوجین، فرد احساس می‌کند همسرش به زندگی مشترک تعهد ندارد و احساس می‌کند رفتارهایی او ناشی از روابط فرا زناشویی است و اگر این سوءظن درمان نشود مانند خوره‌ای به جان فرد می‌افتد و تمام روابط و ذهن و نگاه فرد مشکوک را دربر می‌گیرد و باعث به هم خوردن رابطه این دو زوج می‌شود.

شخصیت‌ پارانوییدی از عوامل عامل سوءظن 

این زوج درمانگر ادامه داد: اولین دلیل اصلی این شک و تردید، شخصیت‌های پارانویید است، اگر یکی از زوجین دچار اختلال شخصیت پارانویید باشد برای دارو درمانی ارجاع داده می‌شود و در کنار آن مشاوره نیز انجام می‌شود اما متاسفانه مشکل در آنجا حادتر است که زوج موردنظری که دچار بدبینی است این مشکل روانی و اختلال شخصیت خود را قبول ندارد و این موضوع کار درمان را سخت می‌کند.

براتی به شیوع سوءظن در هریک از دو جنس مرد و زن اشاره کرد و گفت: این موضوع در زنان و مردان وجود دارد و نمی‌توان گفت در کدام جنس بیشتر است اما نوع آن در زنان به یک شکل و در مردان به شکل دیگری مشهود است.

این مشاور ادامه داد: اگر بخواهیم به عوامل ایجاد این سوءظن اشاره کنیم اولین دلیل ایجاد بدبینی، قضاوت عجولانه است، ما ایرانی‌ها عادت داریم که به زود قضاوت  کنیم و در برخی موارد یک دیر آمدن یا جواب ندادن تلفن را با هزاران دلیل به هم وصل کرده و سریعا قضاوت عجولانه می‌کنیم و از آن یک مشکل بزرگ می‌سازیم.

وی اضافه کرد: دلیل دوم برای ظهور بدبینی، عدم شناخت دنیای زنان و مردان است، گاهی زنان دنیای مردان و ویژگی‌های روانی و رفتاری آنان را نمی‌شناسند و گاهی نیز مردان نسبت به این ویژگی‌ها در زنان شناختی ندارند و این عدم شناخت باعث سوءظن آنها نسبت به همسرشان می‌شود؛ برای مثال زن‌ها جزءنگرند و به همین دلیل سوالات جزئی می‌پرسند اما گاهی طرف مقابل تصورمی‌کند همسرش در حال تجسس است و به او سوءظن دارد اما وقتی مردی این موضوع را بداند که زن‌ها جزئی نگرند هیچ وقت این فکر به ذهنش خطور نمی‌کند.

براتی گفت: از طرف دیگر در مورد مردان می‌گوییم مردان تنوع طلب هستند و از راه چشم عاشق می‌شوند و حال اگر همسرش نتواند نیازهای او را برطرف کند دچار سوءظن یا بدبینی می‌شود. پس اگر زوج‌ها شناخت کافی به طرف مقابل نداشته باشند دچار بدبینی می‌شوند.

عدم شناخت ویژگی های شخصیتی

این مشاور ادامه داد: از دیگر دلایل این موضوع مقایسه رفتارهای طرف مقابل با مردان یا زنان مشکل‌دار است که بخصوص در مردان این مورد را می‌بینیم که در جواب علت سوءظن به همسرش می‌گوید:" مگر شرایط را نمی‌بینید یا مگر وضعیت جامعه را نمی‌بینید؟"، متاسفانه این افراد کلی‌گویی‌هایی در مورد جامعه دارند و این را با رابطه خود و همسرشان تطبیق می‌دهند و نگران این هستند که همسر آنها نیز در این روابط درگیر باشد.

وی افزود: عدم شناخت همسران از دیگر دلایل بدبینی است. بسیاری از همسراو تعهد و علاقه طرف مقابل خود را نمی‌شناسند و ویژگی‌های شخصیتی او را حتی پس از سال‌ها درنمی‌یابند. این عدم شناخت باعث بی‌اعتمادی و تردید در مورد همسر می شود و متاسفانه مواردی بوده که زوجین پس از مدتی به موضوع واقف شدند و نادم و پشیمان بوده‌اند.

براتی تصریح کرد: متاسفانه شخصیت‌های پارانویید آنقدر علت‌ها را واقعی می‌بینند که درپی آن دست به اقدامات خطرناکی نیز می‌زنند، همچنانکه موارد بسیاری از سوءظن به قتل منجر شده است.

سوءظن، طلاق عاطفی و طلاق واقعی

این مشاور خانواده موضوع وسواس فکری در زنان را عاملی پررنگ‌تر برای این مسئله دانست و تصریح کرد: وسواس فکری در زنان بسیار دیده می‌شود. زنان درپی این وسواس مدام به موقعیت همسر خود فکر می‌کنند و درباره آن تجسس می‌کنند که این امر باعث مشاجرات بسیاری در زندگی شده است؛ ضمن اینکه دخالت دیگران عامل دیگری در ایجاد بدبینی است که سایر افراد خانواده یا غریبه گزارشاتی در مورد یکی از همسران به دروغ یا واقعیت بیان می‌کند که این خود نقطه شروع سوءظن است.

این کارشناس مشاوره خانواده در مورد آثار سوءظن گفت: چندین مورد می‌تواند جزء آثار سوءظن باشد که رابطه یک زوج را به سمت طلاق عاطفی و پس از آن به سمت طلاق واقعی می‌برد، یکی از این آثار نسبت‌دادن صفت های ناروا و تهمت به همسران است، همچنین از دیگر اثرات سوءظن جایگزینی نفرت به جای محبت است که قطعابر روابط عاطفی تاثیر دارد. اثر بعدی تجسس این است که برخی همسران بعد از آگاه شدن به تحت نظر بودن از طریق همسر بسیار ناراحت و عصبی می‌شوند که هیچ چیز آنها را به آرامش نمی‌رساند.

براتی با هشدار به زوجین گفت: به همسران توصیه می‌کنم که هیچ وقت برای آزمودن همسر خود از روش‌های غیراخلاقی استفاده نکنند، گاهی این افراد برای آزمودن همسر خود در فضای مجازی با شماره‌ای ناشناس به همسر خود پیام داده‌اند و درصدد آزمودن او برآمده‌اند که به شدت از این روش‌ها باید حذر کرد چرا که همسران اعتماد خود را از دست خواهند داد، همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که فکر کردن مدام به این موضوع آرامش و انرژی فرد را از بین می‌برد. 

کد خبر 324697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.