کمبود ۲۵ هزار کلاس درس در سایت های مسکن‌ مهر /۸۳ هزار کلاس نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه اکنون سرانه فضای آموزشی ۵.۱۶ متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: با احتساب حدود ۱۳.۵ میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی روبه رو هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از  ایسنا، محمدتقی نظرپور با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها، سرانه فضای آموزشی ۵.۱۶ متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: هنوز با استاندارد قابل قبول که ۸.۳۹ متر مربع است فاصله داریم.   وی افزود: با احتساب حدود ۱۳.۵ میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه استان یزد، تنها استانی به شمار می‌رود که سرانه‌اش بیش از استانداردهاست گفت: قبولی دانش آموزان یزد در کنکور سراسری نیز زبانزد است. تصور می کنم فضای کالبدی مناسب برای دانش آموزان از عوامل موفقیت آنهاست.  

نظرپور ادامه داد: آخرین استان ما به لحاظ سرانه فضای آموزشی البرز است که سرانه فضای آموزشی آن ۳.۳۸ متر مربع است و یکی از علل آن مهاجرپذیری و جمعیت بالاست. سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران بعد از آن قرار دارند و سرانه فضای آموزشی تهران ۴.۳۲ متر مربع است.
وی با بیان اینکه در سال جاری حدود هشت استان هر کدام بالای ۲۰۰ کلاس درس را تحویل دادند عنوان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی توانسته است  در مهرماه ۵۹۲ کلاس درس را به مجموعه کلاس های خود بیافزاید. در استان تهران نیز ۴۸۳ کلاس درس به مجموعه قبلی اضافه شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال همزمان با بازگشایی مدارس ۱۱۷۸ پروژه شامل ۵۳۸۰ کلاس درس با زیر بنای ۷۱۸ هزار و ۵۹۱ متر مربع تحویل دادیم. از این میزان ۶۷ درصد کلاس های ما مربوط به دوره ابتدایی و ۷ درصد پروژه‌های ما مربوط به متوسطه اول بودند.
نظرپور با اشاره به مشارکت خیرین در سال ۹۶ گفت: حدود ۵۰ درصد پروژه های سال جاری به همت و مشارکت‌ خیرین ساخته شد. در سال ۹۵ بالغ بر ۵۰ درصد تعهدات خیرین محقق شد. در سال ۹۶ هم تعهدات خیرین بالغ بر هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می کنیم تا ۷۰۰ میلیاردتومان آن محقق شود.

وی ادامه داد: طبق قانون دولت مکلف است معادل اعتبار صرف شده از سوی خیرین برای تکمیل پروژه ها بودجه تخصیص دهد، تلاش می کنیم این میزان را در بودجه سال آینده بگنجانیم. پیش بینی می کنیم متوسط سرانه فضای آموزشی را به ۶ متر مربع تا پایان برنامه ششم توسعه برسانیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر ضرورت بروزرسانی و تجهیز هنرستان های کشور تاکید کرد و درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس گفت: استانداردسازی سامانه ۲۸۱ هزار کلاس درس در سال ۹۰ شروع شد. طی شش سال اخیر ۱۶۱ هزار کلاس درس معادل ۵۷ درصد استانداردسازی شده است. اکنون استانداردسازی  ۱۴ درصد معادل ۳۸ هزار کلاس درس در دست اجراست. ۸۳ هزار کلاس درس نیازمند تجهیز سامانه های گرمایشی است. یا به عبارتی در مجموع ۱۵.۶ درصد کلاس های درس ما نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی هستند.

وی افزود: بحث اصلی ما حذف سوخت از کلاس های درس است. نظرپور درباره قانون تخصیص عوارض مالیاتی سیگار به نوسازی مدارس عنوان کرد: این مبلغ درسال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بود که حدود ۲۰ درصد محقق شد. در سال جدید این مبلغ حدود ۱۶.۵ میلیارد تومان است که تا کنون ۲.۳ میلیارد تومان از آن به منظور تکمیل و تجهیز فضاهای ورزشی تخصیص یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود:در مجموع حدود ۳۷ هزار و ۷۳۳ کلاس درس را در دست استانداردسازی داریم که اگر محقق شود ۷۱ درصد کلاس های ما تا پایان سال استانداردسازی می شود.

نظرپور درباره پروژه‌های خیر ساز گفت: طبق قانون اگر یک خیر پروژه ای را تا ۵۰ درصد تکمیل کند دولت باید معادل آن بودجه تخصیص دهد تا مدرسه کامل   در سال ۹۵، ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط برای این امر بوده که ۱۵ درصد از آن اختصاص یافت. در حالی که خیرین ما بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افزود: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده به میزان اعتبارات سال گذشته پروژه های خیر ساز بودجه برای سال بعد در ردیف اعتباری مربوط قائل شود. از سوی دیگر مقرر شد پروژه های نیمه تمام دولتی را به خیرین واگذار کنیم.
وی درباره شاداب سازی مدارس و بهره گیری از معماری ایرانی اسلامی عنوان کرد: مجموعه مدارس در این خصوص اقداماتی را انجام می دهند. اکنون به معماری ایرانی اسلامی در مدارس توجه می شود همانطور که اقلیم جغرافیایی مورد توجه است.

نظرپور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس فرسوده پایتخت عنوان کرد: در شهر تهران مدارس قدیمی و استیجاری داریم. ۵۰ تا ۷۰ مدرسه در تهران اینگونه اند و چون استیجاری اند امکان هزینه کرد در آن نداریم. اما در کنار آن مدارسی با قدمت بالا داریم که مالکیت آن با آموزش و پرورش است و اینها در برنامه مقاوم سازی قرار دارند. تهران امسال کلاس های درس زیادی ساخت اما جمعیت تهران رو به افزایش بوده و مهاجرپذیر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۴۳ مدرسه با ۳۰۰۰ کلاس درس در مسکن مهر ساختیم گفت: اما در مسکن مهر هنوز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز داریم. استان تهران هم مستثنی نیست و دارای سایت‌های مسکن مهر است. در همین راستا با معاون وزیر راه جلسه ای برای ساخت مدارس در مسکن مهر داشتیم.

نظرپور ادامه داد: از دولت درخواست کردیم ردیف مستقلی  در بودجه برای احداث مدارس در سایت های مسکن مهر اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال ۸۵ شروع شد گفت: از سال ۸۵ تا ۹۶، ۵۰ درصد کلاس های درس مشمول این طرح شدند. اکنون ۵ درصد فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی در دست اجرا هستند. بنابراین ۴۵ درصد کلاس های درس نیازمند تخریب و بازسازی اند.

وی افزود: طرح مقاوم سازی مدارس نیز از سال ۸۵ شروع شد و از سال ۸۵ تا ۹۶، از ۱۲۶ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی، ۳۰ هزار کلاس درس معادل ۲۴ درصد مقاوم سازی شده اند و یک درصد از مدارس در دست مقاوم سازی اند و می توان گفت ۷۵ درصد دیگر از کلاس های درس باید مقاوم سازی شوند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش در مجموع ۱۱.۶ درصد مدارس کل کشور نیازمند تخریب و بازسازی و ۱۸.۱ درصد نیازمند مقاوم سازی اند.

 

کد خبر 324599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.