پایان مرمت پشت بام اتاق آیینه خانه تاریخی بروجردی در کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان از پایان مرمت پشت بام اتاق آیینه خانه تاریخی بروجردی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ محسن جاوری از اتمام مرمت پشت بام اتاق آیینه  خانه تاریخی بروجردی این شهرستان با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال خبر داد.

محسن جاوری، با بیان اینکه خانه تاریخی بروجردی اکنون به عنوان نماد خانه های تاریخی ایران مورد توجه جهانیان است، گفت: چند ماه پیش از طرف دبیر کل یونسکو، خانه تاریخی بروجردی کاشان با معماری بی نظیرش به عنوان زیباترین خانه تاریخی قاره کهن در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

او افزود: با زنده سازی این بنای تاریخی فرصتی ارزشمند برای گردشگران ایجاد و بر غنای فرهنگی محله «سلطان امیر احمد» افزوده می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان با اشاره به اینکه ساماندهی و مرمت خانه های تاریخی کاشان از مهم ترین اهداف اداره میراث فرهنگی کاشان است افزود: سبک سازی پشت بام ها و آواربرداری، استحکام بخشی بام ها، شامل گچ و خاک کف مال و اجرای پالانه آجری، دوخت و دوز ترک ها، اجرای قید بندی پشت بام، اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای دولایه کاهگل برای حفاظت نهایی بام ها با اعتباری بالغ ۵۰۰ میلیون ریال از اقدامات این پروژه مرمتی است.

این خانه توسط بازرگانی به نام سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است. در کتیبه های حیاط های نورگیر سرپوشیده، تاریخ ۱۲۹۴ هجری قمری که سال انتهایی ساخت بنا است مشخص شده است. به دلیل این که مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می کرده و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، به حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردی ها موسوم گردیده است.

خانه تاریخی بروجردی به شماره ۱۰۸۳ در تاریخ سیزدهم خرداد سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./

کد خبر 324598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.