همایش اطلاع رسانی از بیماری پسوریازیس در اصفهان برگزار می شود

انجمن مردم نهاد پسوریازیس در اصفهان تصمیم دارد در آستانه ۲۹ اکتبر مصادف با هفت آبان که با نام روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده است، برای نخستین بار در اصفهان همایشی برای معرفی این بیماری برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این همایش روز پنج شنبه چهارم آبان ماه ساعت چهار تا  هشت در اصفهان برگزار می شود.
همایش در راستای اطلاع رسانی از این بیماری پوستی و ایجاد فضایی برای تبادل بیماران درگیر با پزشکان شامل ارائه سخنرانی پزشکان و بیماران با حضور بیماران و خانواده های آنها برگزار می شود.

این انجمن در نظر دارد در گام نخست با برگزاری این همایش برای نخستین بار در اصفهان فضایی برای تبادل پزشکان و بیماران فراهم آورد و در قدم بعدی  پخش بروشور در سطح شهر از اقدامات در دستور کار این انجمن است.

بیماری پسوریازیس، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی
بیماری پسوریازیس، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که از سال‌های قدیم شناخته شده است. در طی این بیماری سیستم ایمنی با ارسال سیگنال‌های معیوب موجب تسریع رشد سلول‌های پوست می‌شود. در واقع در حالت عادی سلول‌های پوست به طور دائم از لایه‌های زیرین به طرف سطح حرکت کرده، در آنجا هسته‌های خود را از دست داده و به صورت پوسته‌های مرده از بدن دفع می‌شوند.علائم این بیماری در حالت خفیف ایجاد برجستگی‌ و لک‌های پوستی قرمز رنگ همراه با پوسته‌های سطحی مشخص است.

نواحی که بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند آرنج، زانو، ناحیه پشت، پوست سر و کف دست و پاها است و در بعضی مواقع صورت فرد نیز درگیر می‌شود. اما پسوریازیس در مواقع حادتر کل پوست بدن را احاطه می‌کند به طوری که تمام پوست بدن قرمز رنگ می‌شود. شکل معمول پسوریازیس به صورت بروز لکه‌های برجسته یا لکه‌های قرمز پوسته دار در ناحیه آرنج و زانو به صورت پراکنده ممکن است در هر جایی از بدن تشکیل شود. ضایعات فقط پوست سر را درگیر و باعث ایجاد پوسته‌های شدید و ضایعات قرمز رنگ می‌شوند و خوشبختانه باعث ریزش دائمی موی افراد نمی‌شوند.

یکی دیگر از جاهایی که می‌تواند اختصاصی یا همراه جاهای دیگر در پسوریازیس درگیر شود،درگیری ناحیه تناسلی در مردان و زنان است. معمولا در ناحیه تناسلی به دلیل رطوبت بیشتر پوسته‌های سطحی زیادی دیده نمی‌شوند و بیشتر لکه‌ یا پلاک‌های قرمز رنگ براق دیده می‌شود. پسوریازیس در کف دست و پاها باعث می‌شود که پوست قطور و پوسته پوسته شود و ممکن است رنگ قرمز کمتری از  خود نشان بدهد. تحمل قطر زیاد کف دست و پا برای افراد ناراحت کننده و سخت است. معمولا صورت نیز در پسوریازیس درگیر نمی‌شود اما در بچه‌ها این امکان وجود دارد.

پسوریازیس یک بیماری پوستی و غیر مسری با شیوع حدود ۳تا ۵ درصد در ایران  است

ابتلا به بیماری پسوریازیس خیلی قابل پیش‌بینی نیست. این بیماری اغلب در دو طیف سنی حدود ۲۰ سال و افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود. با این حال در سن‌های مختلف هم این بیماری گزارش شده است. همان طور که گفته شد عوامل خانوادگی نیز در ابتلا به این بیماری موثر است در فرزندانی که پدر یا مادر آنها مبتلا هستند بیشتر دیده می‌شود. اما در بعضی مواقع خود فرد به عنوان اولین نفر در خانواده به این بیماری مبتلا می‌شود.

متاسفانه در کشور ما آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد، اما حدود ۲ تا ۵ در صد از جوامع مختلف درگیر این بیماری هستند. درصد آمار کلی دنیا نشان می‌دهد که بیماری پسوریازیس نسبت به بیماری‌های پوستی دیگر جزو بیماری‌های شایع پوستی محسوب می‌شود. با این حال بین کل افراد جامعه خیلی زیاد دیده نمی‌شود.

بیماران و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر این بیماری به  کانال تلگرامی انجمن به آدرس @psoriasistalk و وب سایت انجمن به آدرس http://www.psoriasistalk.ir مراجعه کنند.

کد خبر 324590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.