تعهد کاری، عامل اصلی بروز استرس شغلی در زنان شاغل

معمولا زنان نسبت به شغل شان متعهدتر اند و حساسیت بیشتری به این امر دارند، این تفکر که شاید از عهده مسوولیتی که با آنها واگذار شده به خوبی بر نیایند سبب شده تا استرس شغلی در زنان در مقایسه با مردان بیشتر باشد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا،  امروزه با افزایش تکنولوژی و زندگی شهرنشینی حضور زنان در اجتماع پر رنگ تر شده،  زنان نیز  هم پای  مردان در عرصه های متفاوت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیا سی فعالیت  می کنند. اما به دلیل نابرابری های اجتماعی و فرهنگی زنان بیش از مردان در معرض آسیب ها و مشکلات ناشی از محیط کار قرار داند. استرس شغلی یکی از این آسیب ها است که سلامت افراد  به خصوص زنان را با تهدید جدی مواجه کرده است.  

استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی است.  بررسی‌های گوناگون نشان دهند می دهد ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند.  سرطان، بیماری های  قلبی و عروقی، آسم و میگرن  تنها تعدادی از بیماری های  است که استرس در بروز آنها نقش دارد.  استرس های شغلی زنان شاغل موجب پائین آمدن ایمنی بدن زنان و ابتلای بیشتر آنان به برخی از اختلالات و کاهش کار باکیفیت آنها در محیط کار و خانه می شود.

زندگی شهر نشینی و  استرس های شغلی زنان

مشاور و کارشناس خانواده در مورد استرس شغلی زنان شاغل در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا اظهار داشت:استرس به معنای فشار، سختی و پریشان کردن است و از نگاه روانشناسی به فشار روانی گفته  می شود که در موقعیت های متفاوت زندگی روزمره به افراد وارد شده و موجب به هم ریختن وضعیت روانی آنها می شود.

بیژان براتی عواملی چون ماشینی شدن زندگی، شرایط محیط  کاری، خانواده، مبلمان شهری و...  را بخشی از عواملی عنوان می کند که در بروز استرس شغلی نقش دارند. براتی با اذعان به این نکته که یکی از این استرس ها، استرس شغلی است، گفت: به طور یقین افراد در محیط کار با استرس های شغلی روبه رو می شوند و همین استرس ها میزان کارایی افراد  را در محیط کارشان کاهش می دهد و نمی توانند به درستی مسوولیت شان را انجام دهند.

تفاوت های استرس شغلی زنان و مردان

وی درباره تفاوت های استرس شغلی زنان و مردان در پاسخ به سوال ایمنا اظهار داشت: در زمینه استرس شغلی زنان و مردان، زنان با توجه به وضعیت جسمی  و روحی استرس شغلی بیشتری دارند.

 این کارشناس خانواده یکی دیگر از دلایل استرس شغلی زنان را تعهد آنان نسب به کار و مسوولیت های واگذار شده دانست و می گوید: معمولا زنان نسبت به شغل شان متعهدتراند و حساسیت بیشتری به این امر دارند، این تفکر که شاید از عهده مسوولیتی که با آنها واگذار شده به خوبی بر نیایند سبب شده تا استرس شغلی در زنان در مقایسه با مردان بیشتر باشد.

 براتی انتقال دغدغه ها و مشکلات محیط خانه به محل کار را یکی دیگر از دلایل زمینه ساز استری شغلی در زنان عنوان کرد. این مشاور خانواده معتقد است که مدیریت استرس می تواند به سلامت جسم و روح افراد کمک کند و باید به این نکته توجه کنیم. علاوه بر بیماری های جسمی  استرس موجب کم حوصلگی و کم شدن انرژی خانم ها شده و زمانی که وارد محیط خانه  می شوند ان‌رژی لازم را  خانواده را ندارند.  

 عواملی که در ایجاد استرس شغلی موثراند

براتی با اشاره به تاثیر وی‌ژ گی های شخصیتی افراد در بروز استرس شغلی گفت: افرادی که از شخصیتی زود رنج، درون گرا با اعتماد به نفس پایین برخورداراند، در مقایسه با افراد برون گرا و با اعتماد به نفس بالا بیشتر در معرض استرس شغلی قرار می گیرند.  بخش دوم عوامل مربوط به شغل است، نوع شغل، کار مداوم و زیاد، سخت بودن، فراگیری مهارت های جدید و تغییر محل شغل هم موجب بروز  استرس شغلی افراد می شود.   به طور مثال  افرادی که برنامه خاصی سر کارشان قائل اند هستند (شخصیت های طلایی) که به نظم و انضباط اهمیت می دهند، تغییر محل کار برای این افراد بسیار استرس زا  است.  بخش سوم عوامل محیطی است که در آن رقابت سالم و ناسالم وجود دارد و روابط انسانی حاکم بر محیط کار، شرایط فیزیکی، سر و صدا، رقابت های ناسالم و موارد دیگر  از عوامل محیطی موثر در استرس شغلی افراد است که باعث می شود نتوانند کار خودشان را به درستی انجام دهند.

علایم استرس شغلی

مشاور و کارشناس خانواده ضمن تشریح علایم استرس شغلی گفت: کار گریزی و نداشتن احساس خوب، نداشتن رغبت به انجام کار، ترک محیط کار و گرفتن مرخصی از مهم ترین علایم استرس شغلی در  زنان است.   وی برخورد نامناسب با ارباب رجوع را یکی از نشان های استرس شغلی عنوان کرد و ادامه داد: این افراد به دلیل استرس نمی تواند ارتباط مناسبی با ارباب رجوع داشته و استرس خود را به دیگران هم منتقل می کنند. کاهش کارآیی و بهره وری افراد در محیط کاری یکی دیگر از نشانه های استرش شغلی است.

براتی در ادامه گفت: ارتباط نامناسب و اصطحکاک رفتاری با همکاران و زیر دستان، فرسودگی شغلی، افزایش حوادث در محیط کار و درخواست بازنشستگی پیش از موعد از جمله نشانه های استرس شغلی است که مدیران باید در محیط کار به آن توجه داشته باشند.  براتی نداشتن رضایت شغلی را هم از علایم استرس شغلی اشخاص دانست.

راهکارهای مقابله با استرس شغلی زنان

مشاور و کارشناس خانواده در خصوص راهکار های مقابله با استرس شغلی زنان گفت: انتخاب شغل بر مبنای توانایی، نوع چیدمان و دکوراسیون محل کار، وجود نور کافی، تهویه مناسب و فضای طبیعی، وجود  تجهیزات اداری استاندارد  در کاهش استرس و کاهش فشار بدنی، روحی و روانی زنان شاغل موثر است.  وی انعطاف پذیری در محیط کار را یکی از دلایل کاهش استرس در زنان شاغل عنوان کرد و گفت: وجود روحیه سپاس گزاری در محیط کار و استراحت چند دقیقه ای در بین فعالیت ها در روند کاهش استرس شغلی زنان نقش فراوانی دارد.  

وی  داشتنن  برنامه ریزی  در محیط کار، سرگرمی های  متنوع، داشتن ارتباط روانی و روابط انسانی با  سایر همکاران را از عوامل کاهش دهند استرس در محیط عنوان کرد.   براتی حمایت خانواده و به ویژه همسر در مقابله با استرس شغلی زنان  بسیار تاثیر گذار دانست.  

کد خبر 324589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.