اما و اگرهای آب سالم و پایدار در فریدن

فریدن - فرماندار فریدن گفت: طرح تامین آب شرب از منابع پایدار در چشم انداز دیده شده و تنها اما و اگرهای کارشناسی موجب طولانی شدن روند اجرای آن شده است.

به گزارش ایمنا فریدن این روزها در تب و تاب آب است و مردم این شهرستان از تاخیر در اجرای طرح تامین آب شرب با وجود گذشت ۲ سال از زمان موافقت رسمی استاندار اصفهان و قول مساعد او برای این پروژه؛ گله مندند.

مشکلات کیفی و کمی آب در این شهرستان که جزو حوضه آبریز زاینده رود نیز به شمار می رود مردم این دیار را نگران کرده است به طوری که موج گسترده ای از واکنش ها در قالب کمپینی با عنوان" آب سالم حق مسلم ماست" شکل گرفته است.

در همین راستا؛ کمال رضایت در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، با بیان اینکه پیگیری طرح تامین آب شرب از منابع پایدار مهم ترین اولویت مدیریت شهرستان است، اظهار داشت: این موضوع دغدغه بزرگ و حق مسلم مردم شهرستان است.

نماینده عالی دولت در فریدن در ادامه با مروری بر تاریخچه پیگیری های این طرح در گذشته، افزود: قبل از آغاز مدیریتم با اقدامات  و پیگیری های فرماندار سابق؛ مقدمات اجرای این طرح در دو شهرستان فریدن و بوئین میاندشت انجام و به تصویب رسیده بود.

وی ادامه داد: با رسانه ای شدن خبر تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار درخواست هایی از شهرستان های همجوار در خصوص مشکلات آب شرب ارائه شد و این موضوع موجب شد طرح وارد مرحله جدیدی شود؛ به طوری که طرحی که در ۱۶ خرداد ۹۵ تصویب شده بود و مراحل نهایی خود را طی می کرد در ۱۳ شهریور همان سال با اضافه شدن ۲ شهرستان چادگان و فریدونشهر وارد مرحله جدید شد و نیاز به اصلاح و تغییر پیدا کرد.

فرماندار فریدن  ادامه داد: پس از این مرحله  کار با جدیت دنبال شد و ظرف حدود ۳ ماه در آذرماه سال ۹۵ طرح جدید با در نظرگرفتن شهرستان های اضافه شده تنظیم و جهت طی مراحل نهایی به تهران ارسال شد.

رضایت افزود: این طرح حدود یک ماه بعد در ۲۷ دی ماه در دفتر مطالعات و بررسی های فنی آب و فاضلاب کشور اصلاح و تایید و جهت انجام مقدمات اولیه به استان برگشت زده شد.

فرماندار فریدن با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور استاندار در ۱۷ فروردین سال جاری گفت: در این جلسه تاکید شد از آنجا که بحث آب موضوعی کلان است اعتبارات آن در سطح ملی تامین شود.

وی ادامه داد: از زمان تصویب طرح ثانویه در سوم فروردین ۹۶، مقرر شد اعتبارات آن از بخش اعتبارات ملی و بودجه ای کشور و نیز از طریق اعتبارات مختص شهرستان تامین شود.

کمال رضایت با بیان اینکه در راستای تحقق حداکثری این طرح در سال جاری اولویت اختصاص بودجه را به ادارات مرتبط با این طرح داده ایم، افزود: این مسئله موجب اعتراض سایر ارگان ها و ادارات شهرستان نیز شد اما از آن جا که نقطه اصلی و هدف بلند مدت ما همان دغدغه مردم یعنی مسئله آب بود تمام اعتبارات شهرستان را در راستای تسریع حل این موضوع اختصاص دادیم تا شریان ها و مخازن مورد نیاز برای عملیاتی شدن طرح احیا شود که خوشبختانه آثار آن در شهرها و روستاها مشهود است.

نماینده عالی دولت در شهرستان با اشاره به برخی مشکلات اعتباری و کمبودهای مالی موجود در این مسیر؛ از انعکاس این کمبودها در جلسات مکرر استانی خبر داد و افزود: در این راستا مقرر شد از بخش اعتبارات تنش( اعتبارات ویژه برای شهرهایی که تنش آبی دارند) برای کمک به شهرستان نیز استفاده شود.

وی افزود: با پیگیری ها و مساعدت استاندار ۲۰ میلیارد ریال در چند روز اخیر جهت احداث و تکمیل  مخازن داران – دامنه و بخش های نیمه کاره اختصاص داده شد.

رضایت با بیان این که این طرح کلان شامل دو فاز طراحی و عملیاتی است، افزود: پس از طی مراحل لازم جهت تصویب طرح؛ شرکت آب و فاضلاب روستایی، آب و فاضلاب شهری و آب منطقه ای استان مقدمات کار را در فاز دوم را نیز انجام داده اند.

وی با بیان اینکه با اجرای کامل این طرح ۲ شهر و ۲۸ روستای فریدن تحت پوشش آب رسانی پایدار قرار می گیرند؛  ادامه داد: رایزنی ها و هماهنگی های لازم با شرکت مشاور جامع کار سپاهان که طراح پروژه انتقال آب است از ابتدای سال جاری انجام شده تا پیوستگی و جامعیت کار حفظ شود.

وی تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده در تهران در جلسه ای در اول شهریور ماه سال جاری با حضور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور؛ مدیریت منابع ایران و آب منطقه ای استان؛ این طرح نه تنها تصویب شد بلکه همه اذعان نمودند آب شرب پایدار حق مسلم مردم فریدن است و بر این موضوع که این طرح در سال جاری انجام شود تاکید شد.

فرماندار فریدن با تاکید بر این که  این موضوع در وزرات نیرو تصویب شده و قابل اجراست، افزود: تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد یک امای به حق است که  خوشبختانه به نفع مردم و شهرستان تمام می شود.

وی در توضیح این مطلب گفت: مسئله این است که برآورد های کمی و کیفی از آب های زیرزمینی منطقه  در سال ۹۰ مشکلی را در خصوص آب شرب و منابع آن در منطقه نشان نمی دهد و کارشناسان بر اساس همان زمان می گویند که آب در فریدن کاملا مهیاست و شهرستان نیاز به تامین  آب پایدار ندارد.

فرماندار فریدن افزود: این در حالی است که از سال ۹۳ تا کنون چاه های منطقه خشک شده و آب موجود در اکثر چاه های زنده نیز نیتراتی و غیر سالم است و این حقیقتی است که وجود دارد؛ بنابراین مردم نگرانی از این بابت  نداشته باشند و بدانند این اما و اگرها گرچه موجب کندی اجرا می شود اما خللی را در اصل موضوع که لزوم بهره مندی از منابع آب پایدار است ایجاد نمی کند.

 رضایت ادامه داد: شرکت مدیریت منابع آب درخواست آمار جدید  درباره آخرین وضعیت منابع آبی منطقه داشته است و مقرر شده این موضوع ظرف مدت یک ماه بررسی و به شرکت مهندسی منابع آب ایران گزارش شود.

وی گفت: کمبود آب، افت شدید سطح سفره های زیر زمینی،  خشک شدن چاه ها و منابع آبی  و نیز نیترات بالای آن ها موضوعاتی است که به دقت رصد خواهد شد .

نماینده عالی دولت در شهرستان در ادامه با تاکید بر این که نباید آرامش و آسایش مردم خدشه دار شود، افزود: هم اکنون آب شرب مصرفی مردم در مخازن تصفیه می شود و یک قطره از آن غیر استاندارد نیست و بحث نیترات بالا تنها متوجه آب چاه ها است.

وی تصریح کرد: اما این مسئله موجب نمی شود که  دنبال منابع پایدار نباشیم چرا که  علاوه بر مشکلات کیفی؛ مشکلات کمی آب نیز گریبانگیر منطقه است.

وی با بیان این که همه ادارات و دستگاه های متولی به موازات هم تلاش می کنند تا مشکل آب حل شود؛ افزود: مردم می توانند آب موجود در شبکه لوله کشی را همراه با نمونه آب استان به آزمایشگاه ببرند و مطمئن شوند که نیترات آب مجاز و حتی در برخی شرایط کیفیت آب منطقه از کیفیت آب استان بهتر است.

رضایت ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بوده است که طرح بزرگ تامین آب شرب از منابع پایدار از مبنا درست و اصولی پیش رفته باشد تا به هدفی که داریم برسیم و در این راستا تمام مراحل به طور صحیح و کارشناسی شده تدوین شده است.

وی همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر جابه جایی استاندار و اثر آن بر روند اجرای این طرح؛ گفت: در حال حاضر استاندار فعلی در مقام مدیریت استان  حضور دارند و چنانچه با تغییر مدیریت نیز روبه شویم این طرح از ضمانت اجرایی لازم برخوردار است و مراحل خود را طی می کند.

وی با بیان این که طرح تامین آب شرب از منابع پایدار دربرنامه ریزی ها دیده شده و تنها اما و اگرهای کارشناسی موجب طولانی شدن روند اجرای آن شده است، افزود: به مردم اطمینان خاطر می دهیم که نیاز شرب ۴ شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت  تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲/۹ میلیون متر مکعب در قالب تامین آب شرب از منابع آب حوضه زاینده رود مورد تایید قرار گرفته و پیش بینی شده است.

نماینده عالی دولت در فریدن با بیان این که کلیت طرح تصویب و حل شده است، افزود: امیدواریم و خوش بین هستیم که به حول و قوه الهی  پس از ارسال آمار جدید از وضعیت فعلی منابع آبی منطقه؛ با ورود نماینده مردم در مجلس این طرح کلان در ردیف اعتبارات ملی گنجانده شود.

وی همچنین از آغاز عملیات ساخت مخازن آب شهرهای داران و دامنه در ماه جاری در راستای تصویب این طرح خبر داد و گفت: بهره برداری از چاه آهکی شهر دامنه نیز که در ۴ سال گذشته به دلیل مشکلات موجود دچار وقفه شده بود؛ مراحل تصویب نهایی را گذرانده و به زودی در شبکه آب رسانی تزریق خواهد شد.

رضایت هم چنین از از احداث و تکمیل مجمتع های آب رسانی در روستاها خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح تامین آب شرب از منابع پایدار برای هر ۶ روستا یک مخزن نصب خواهد شد.

فرماندار فریدن با تاکید بر این که اجرای موفق این طرح مستلزم همکاری و همراهی همه مسئولان و مردم است، افزود: از تمام مردم و به ویژه کشاورزان عزیز درخواست می کنیم نهایت همکاری را در اجرای مراحل لوله گذاری و انجام زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز این بخش داشته باشند و از ایجاد وقفه، تنش و مانع بپرهیزند.

نماینده عالی دولت در شهرستان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به واکنش های گسترده مردمی در خصوص مسئله آب در فضاهای مجازی شهرستان؛ از عضویت خود در کمپین" آب سالم حق مسلم مردم فریدن است"؛ سخن  گفت و افزود:  مخالف کمپین نیستیم و اعلام حضور مردم در این کمپین را تایید می کنیم؛ آب سالم و پایدار حق مسلم مردم است و هر گاه لازم باشد از حضور مردم و حمایت آنان بهره لازم را خواهیم برد.

وی ادامه داد: سلامت روح و آرامش مردم از هر چیزی مهم تر است و قطعا همدلی و همراهی آنان در کنار صحه گذاشتن مدیریت شهرستان بر کارها و اقدامات انجام شده؛ راهگشا خواهد بود.

وی تاکید کرد: حرکت ها و فعالیت ها چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی باید در راستای منافع مردم باشد.

فرماندار فریدن با بیان این که در همه کانال های مجازی منطقه عضو هستیم، گفت: همواره در بطن اتفاقات و رویدادهای شهرستان بوده ایم و مخالف حضور و فعالیت هدفمند مردم در فضای مجازی نیستیم .

وی در پایان با بیان این که خوشبختانه مسئله آب مطالبه صریح و مشترک تمام مسئولان و مردم شهرستان است، تاکید کرد: مدیریت شهرستان، در کنار حمایت های ائمه جمعه، نماینده مجلس و مدیران حوزه آب و بهداشت با قاطعیت پیگیر مطالبه به حق مردم است و امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته این  طرح در آینده ای نزدیک اجرایی شود.

کد خبر 324569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.