برگزاری ۷۰۰ رزمایش پدافندی در کشور/ مهمترین تهدیدات دشمن متوجه حوزه‌های «اقتصاد» و «سایبر»

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور از برگزاری ۷۰۰ رزمایش پدافندی در سراسر کشور همزمان با هفته پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: مهمترین تهدیدات دشمنان متوجه حوزه‌های «اقتصاد» و «سایبر» است.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت آغاز هفته پدافند غیر عامل برگزار شد، اظهار داشت: هشتم آبان ۱۳۸۲ به فرمان مقام معظم رهبری، سازمان پدافند غیر عامل تشکیل شد و امسال وارد پانزدهمین سال تشکیل این سازمان می‌شویم.

وی در ادامه به تشریح دلایل اهمیت پدافند غیر عامل و برگزاری این نشست و هفته پدافند غیر عامل پرداخت و گفت: به دنبال آن هستیم تا فرهنگ پدافند غیر عامل را در جامعه گسترش دهیم، به همین دلیل برگزاری رزمایش‌هایی در سراسر کشور پیش بینی شده است و از افراد برگزیده در این حوزه تجلیل به عمل می‌آید.

سردار جلالی گفت: اولین همایش «زن و پدافند غیر عامل» برای پرداختن به اهمیت نقش زن در پدافند غیر عامل در هفته پدافند برگزار می‌شود. از طرف دیگر برای بررسی علمی و حل مسائل فقهی با مراجع تقلید دیدار داریم و در خصوص محصولات تراریخته از آن‌ها نظرخواهی می‌کنیم. 

وی ادامه داد: سخنزانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با موضوع پدافند غیرعامل در سراسر کشور و همچنین برگزاری همایش‌ها در سراسر کشور از  جمله در دانشگاه صنعتی شریف از دیگر برنامه‌های هفته پدافند غیر عامل است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت‌های بسیج در حوزه مقابله با تهدیدها هستیم، افزود: همایش سلمان فارسی و یک همایش در دانشگاه شهید بهشتی و همچنین در روز ۸ آبان همایش ملی پدافند در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حمله سایبری به صدا و سیما در سال ۸۸ گفت: رزمایشی نیز در صدا و سیما برگزار می‌شود تا بتوانیم با حمله‌های سایبری مقابله کنیم. در این رزمایش به دنبال ارتقای آمادگی‌ها برای مقابله با تهدیدات احتمالی هستیم. همچنین برای اولین بار همایش پدافند غیر عامل در حوزه شهری برگزار می‌شود تا همانند خوزستان با قطع برق به مشکل نخوریم، به همیل دلیل طی این رزمایش برق سازمان‌ها قطع می‌شود تا آمادگی آن‌ها سنجیده شود. 

جلالی افزود: همایش مشترکی نیز با سازمان انرژی هسته‌ای برگزار می‌کنیم تا با تهدیدات احتمالی در این حوزه مقابله کنیم. همچنین رزمایش شیمیایی در ایستگاه مترو مصلی تهران برای آمادگی جهت مقابله با تهدیدات این حوزه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پدافند غیر عامل و همچنین نمایشگاه محصولات زیستی در محل نمایشگاه بین المللی تهران از ۱۳ تا ۱۶ آبان و برگزاری همایش زیستی پدافند غیر عامل از دیگر برنامه‌هایی است که برگزار خواهد شد. همچنین در نیروی هوایی ارتش همایش پدافند غیر عامل در حوزه نظامی برگزار می‌شود. 

سردار جلالی با اشاره به سخنان اخیر ترامپ گفت: با توجه به تهدیداتی که آمریکایی‌ها علیه ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند باید برای مقابله با آن‌ها آمادگی داشته باشیم. اصلی‌ترین تهدیدی که آنها انتخاب کرده‌اند در حوزه اقتصادی، پولی و بانکی است و باید طرح و برنامه‌ای برای شرایط خاص آماده کنیم و آن چیزی جز طرح دفاع اقتصادی نیست و باید به اقتصاد مقاومتی بپردازیم.

وی ادامه داد: حوزه دوم تهدیدی که از سخنان ترامپ می‌توان برداشت کرد، آفندهای سایبری است و علائمی که توسط ما بررسی شده نشان می‌دهد که ما با یک تهدید سایبری روبرو هستیم.

وی با اشاره به خودکشی دو دختر در اصفهان با تاثیر از شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی لازمه جامعه امروز است اما می‌تواند تهدیدات جدی را برای کشور رقم بزند. در حوزه ژنتیک نیز به نظر می‌رسد که با یک بهم ریختگی روبرو هستیم. پدیده مشترک تهدیدات سایبری با سایر تهدیدات یکی دیگر از حوزه‌های تهدید در کشور است. امروز شاهد اداره شهرها به صورت هوشمند و سایبری هستیم، اگر چه این لازمه کشور است اما اگر کنترل آن در خارج از کشور باشد، تهدیدی جدی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم تهدیدات توسط دستگاه‌های مربوطه خنثی می‌شود و ما با بخش کوچکی از تهدیدات روبرو هستیم، البته تهدیدات به سمت حوزه سایبری می‌رود. یکی از محورهای تهدید در سخنان ترامپ ایجاد دوقطبی امنیت و اقتصاد و فشار از درون بر جامعه است که این روش را با تحریم سپاه به وجود آوردند که در گام اول با پاسخ ملت ایران در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. رسانه‌ها و مردم باید بدانند که قلم زدن‌شان باید در راستای منافع ملی باشد.

سردار جلالی گفت: رشد علمی پدافند غیر عامل کشور بسیار خوب است و انجام تحقیقات علمی پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نطق ترامپ نشان می‌دهد، آن‌هایی که متن را برای وی تهیه کرده‌اند، ناشیانه این کار را انجام دادند زیرا از کلماتی استفاده کردند که برای جامعه ما حساسیت داشت؛ لذا هدف آن‌ها در ایجاد اختلاف بین مردم با شکست مواجه شد و تیر آن‌ها به سنگ خورد چرا که مردم پاسخ خود را با حضور سه میلیونی در شبکه‌های اجتماعی علیه سخنان ترامپ نشان دادند و این باعث شد اتحاد ملت ما در برابر آن‌ها افزایش یابد. 

سردار جلالی همچنین عنوان کرد: سازمان پدافند غیر عامل انجمن علمی نیز دارد که در سه سال اخیر رتبه الف علمی را به دست آورده است و در سال گذشته تعداد ۷ هزار نفر را آموزش داده و ۱۵ عنوان کتاب هم تالیف کرده است، علاوه بر این ۱۲ نمایشگاه و دو رزمایش هم برگزار کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل بیان داشت: بعد از حادثه تروریستی مجلس گردش کاری توسط ستادکل نیروهای مسلح خدمت رهبری شد، که موضوع تهدیدات تروریستی هم جزو موضوعات پدافند غیر عامل قرار گیرد که با تصویب ایشان این ماموریت نیز به وظایف سازمان پدافند غیر عامل اضافه شد؛ از این رو تهدیدات امنیتی که متوجه دستگاه‌های مختلف است را شناسایی کردیم و برای رفع این تهدیدات نیز الگوی اولیه ارائه دادیم که بعد از آن مصون‌سازی را دنبال خواهیم کرد.

وی در پایان بیان کرد: در خصوص گوشی‌های هوشمند نیز دستورالعملی را تهیه کردیم، زیرا به دلیل کوچک بودن گوشی‌های هوشمند مردم و مسئولین آن را تهدید تلقی نمی‌کنند؛ در صورتی که سرورهای استفاده از این گوشی‌ها هیچ کدام در داخل کشور نیستند، لذا این موضوع باعث می‌شود تا با نصب نرم افزارهایی مانند تلگرام اطلاعات گوشی‌های مردم به اسرائیل و یا حتی عربستان فروخته شود و در انتخابات‌هایی که برگزار می‌شود تا ۹۷ درصد قبل از رای‌گیری نتایج را تشخیص دهند و یا رای گیری را مهندسی کنند به همین دلیل هیچ شبکه اجتماعی نباید ۳۰ میلیون ایرانی عضو آن باشد چون این گونه عضویت‌ها تهدیدات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد. 

کد خبر 324562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.