انار یخ زده شهرضا و تنور گرم قیمت‌ها

شهرضا – در حالی که سرمازدگی باعث کاهش ۴۰درصد از میزان محصول انار تولید شده است، گزارش ها حکایت از آن دارد که بهای این محصول در مقایسه با سال های قبل افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، دستان پینه بسته او گواه رنجی است که در راه پرورش محصول می‌کشد، چهره آفتاب سوخته او از معصومیت مردی حکایت دارد که تنها کسب روزی حلال می‌جوید اما هر سال باید شاهد از بین رفتن بخشی از محصول خود باشد و این مسئله برای او که ممر درآمد دیگری جز کشاورزی ندارد، بسیار سخت است.

باغداری پیشه دیرینه او و پدرانش است، هرچند کشاورز در این سرزمین همواره سنگ زیرین آسیا بوده و بخش زیادی از سختی و مشقت تولید و البته درآمد اندک را به جان خریده اما لزوم تولید غذای انسانها راهی است بی پایان پس باید راهی جست برای کاهش و جبران خسارت.

شهرضا یکی از مهمترین قطب های تولید انار در استان اصفهان است که کیفیت محصول آن، شهرت جهانی دارد، از جرم افشار و منوچهرآباد و امامزاده علی اکبر تا چغاد و موغان و از منظریه و زیارتگاه تا اسفرجام و وشاره، هر کجا که بروی انبوهی از باغات انار را می‌بینی که برکت روستا و دست لاف رنج کشاورز است.

عبدالرضا تاکی – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: محصولات باغی به عنوان یکی از مهمترین تولیدات شهرستان شهرضا محسوب می‌شود که در بسیاری از زمینه‌ها نیز این شهرستان را در جایگاه برتر استانی قرار داده است.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت باغات انار شهرستان از ۱۵۶۰ هکتار در سال ۹۴ به ۱۶۵۰ هکتار در سال ۹۵ افزایش یافته و سطح تولید این محصول نیز در فاصله سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز از ۱۶۸۰۰ تن به ۲۲ هزار تن در سال ۹۵ افزایش یافته است که بخش زیادی از این افزایش تولید به دلیل سرمازدگی باغات انار در سال ۹۴ بوده است.

اما این گنج پر رنج همواره از سوی مخاطراتی تهدید می‌شود که یکی از بدترین آنها نوسانات شدید دهای هوا است. امسال سرمازدگی باعث کاهش چشمگیر محصول انار شهرضا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در این خصوص گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار تن محصول از باغات انار شهرستان برداشت شد اما متأسفانه پیشبینی می‌شود به دلیل سرمازدگی این میزان تا ۴۰ درصد یعنی رقمی در حدود ۱۲ هزار تن کاهش یابد.

تاکی ادامه داد: سرمازدگی ۴۰ درصد از محصول انار شهرستان در حالی است که به طور میانگین بهای انواع درجه‌های ممتاز، ۱ ، ۲ و ۳ این محصول با افزایش حدود یک هزار تومان نسبت به سال گذشته به طور متوسط به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در زمان خرید از کشاورز در مرزعه رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر مساحت باغات شهرستان ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار است که این تعداد یک هزار و ۶۵۰ هکتار زیر کشت محصول انار است.

برای جلوگیری از سرمازدگی باغات انار چه باید کرد؟

روح الله مهدیان – کارشناس زراعت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، عنوان کرد: عمده تلاش‌های محققان در طول ۵۰ سال گذشته در راستای معرفی ارقام مختلف برای افزایش تولید، ارقام مقاوم به تنش های محیطی و  آفات و بیماری های منطقه بوده که حاصل تلاش آنها در اختیار جامعه کشاورزی کشور قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در طول این سالها با توجه به شرایط خاصی که در توسعه علمی و تغییرات طبیعت اتفاق می افتد، فعالیت های جدیدی در جهت مواجهه با گرمایش کره‌ زمین در آینده، توسط محققان برنامه ریزی شده است.

این کارشناس زراعت اظهار کرد: علم کشاورزی در کشور ایران توسعه زیادی پیدا کرده و مهندسان علوم کشاورزی با تسلط به بخش زیادی از آخرین یافته های این علوم در بخش های زراعت، باغبانی و کشاورزی، دو هدف عمده روزآمد کردن شیوه تولید محصولات و نیز حفظ سلامت محصولات تولید شده را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

استفاده از روش های نوین ترویجی در مبارزه با آفات

مهندس مرتضی اباذری – کارشناس کشاورزی و صنایع غذایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بیان کرد:  بیوتکنولوژی، اصلاح واریته های گیاهی، برآورد و مدیریت محصولات کشاورزی، تنش های محیطی، میکروبیولوژی، تکنولوژی‌های نوین و بیوتکنولوژی در صنایع غذایی، اصلاح، تغذیه، بیوتکنولوژی و مدیریت دام پروری، نقشه برداری خاک، کیفیت خاک و مدیریت پایدار آن، به عنوان مهمترین رؤس کاربری علوم و فن آوری در حوزه کشاورزی مطرح هستند.

وی اظهار کرد: مهندسان و کارشناسان علوم کشاورزی امروزه با استفاده از روش هایی همچون کاربرد IT و ICT در ترویج و توسعه کشاورزی، مدیریت کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، مهندسی فرآوری محصولات کشاورزی با استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی و بهره وری آب و روش های نوین آبیاری به دنبال ارتقاء سطح تولید و همچنین کیفیت محصولات زراعی تولید شده هستند.

بخاری‌های باغی بهترین راهکار برای مبارزه با سرمازدگی باغات انار

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: برای مقابله با سرمای زمستان راهکارهایی وجود دارد که هیچ یک از انها به طور ۱۰۰ درصد نمی تواند از آن جلوگیری کند.

تاکی اضافه کرد: اخیرا در تعدادی از باغات شهرستان از «بخاریهای باغی» استفاده شده که به نظر می رسد بهترین روش برای مبارزه با سرمازدگی است.

وی تصریح کرد: این بخاریها به صورت اتوماتیک عمل کرده و با کاهش دمای باغ روشن می‌شود، این در حالی است که کشاورزان می‌توانند با به کار بردن روشهای ترویجی که به آنها آموزش داده  می شود تا حد زیادی می توانند از این مسئله جلوگیری کنند.

کد خبر 324532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.