مستحبات ماه صفر، مقدمه تقرب الی الله

اعمال مختلفی ویژه ماه صفر در آیات و روایات بیان شده است. اما آیا این اعمال که در بسیاری از ماه‌های شرعی برای مسلمین وارد شده تنها برای آن است که زبان ما از بیان برخی از اذکار و اوراد خالی نباشد یا واقعا فلسفه دیگری در اینگونه روایات وارد شده است؟

به گزارش ایمنا، آنچه به عنوان روز و ماه و سال در تقویمها مطرح شده در حقیقت اختراعاتی انسانی هستند مبتنی بر گردش ماه و خورشید و هدفی جز تقسیم دقیق اوقات و نشان دادن زمان ندارند.
برخی از انسانها در این تقسیم بندی ساخته دست بشر گرفتار می‌شوند و تنها به گذشت روزها می‌اندیشند، اما برخی دیگر از این فراتر رفته و تلاش می‌کنند تا با درک فلسفه آفرینش از هر موقعیتی برای افزایش دانش خود و در نتیجه پیمون مسیر اصلی حیات یعنی نزدیکی به ذات باری تعالی استفاده کنند.
ماه صفر از جمله ماه‌های عربی است و در میان مسلمانان به دلیل آنکه پیامبر اسلام از اهالی شبهه جزیره عربستان بودند، به عنوان ماه شرعی خوانده می‌شود.
در روایات اهل بیت برای این ماه همچون سایر ماه‌های شرعی اعمالی ویژه وضع شده که در شمار مستحبات قرار می‌گیرند؛ اما لازم است بدانیم بهترین اعمال در این ماه و دیگر ماه‌ها چیست؟
حجت الاسلام رضا یزدانی – کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است: «اعمالی که بر بنده واجب کرده‌ام، محبوب‌ترین کارها نزد من است که بنده با انجام آن‌ها می‌تواند در بالاترین سطح به من نزدیک شود»، بر اساس این حدیث انجام واجبات و در مقابل آنها ترک محرمات بهترین وسیله تقرب به خداوند است.
وی ادامه داد: در همین حدیث آمده است که بنده خدا با انجام مستحبات تا آن جا نزد خداوند مقرّب می‌شود که او را دوست می‌دارد، و وقتی او را دوست داشت، گوش او می‌شود که با آن می‌شنود و چشم او می‌شود که با آن می‌بیند و زبان او می‌شود که با آن سخن می‌گوید و دست او می‌شود که با آن کار انجام می‌دهد ، چنین بنده ای اگر خدا را بخواند، او را اجابت می‌کند و اگر از او چیزی بخواهد، به او عطا می‌کند.
این کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: بنابراین در نخستین مرحله بهترین عمل انجام واجب و ترک حرام است و در گام بعد انجام مستحبات است که بر اساس این حدیث فرد تا تا مرحله مستجاب الدوه در نزد خداوند بالا می‌برد.
حجت الاسلام یزدانی تصریح کرد: مسئله قابل توجه در اینجا آن است که انجام مستحب نباید فرد را از انجام امور واجب منع کند زیرا فرد مکلف برای انجام واجبات مورد سوال قرار می گیرد اما برای انجام مستحبات تنها ثواب الهی نصیب او می‌شود.
وی اضافه کرد: افرادی که ساعات طولانی از عمر روزانه خود را در مسجد و برای انجام مستحبات می گذرانند و در مقابل از کارهای روزانه و امرار معاش زن و فرزند یا انجام امور ارباب رجوع باز می مانند، نه تنها ثواب نمی کنند بلکه گناهان بزرگی نیز در نامه اعمال آنها ثبت می شود.
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: بر اساس آنچه آموزه‌های اخلاقی اسلامی بیان فرموده است اگر بخواهیم در مسیر عبودیت و بنده شدن گام برداریم، اوّلین کار این است که خواسته‌های نفسانی را کنار بگذاریم و خواسته خدا را محور اعمال و رفتارمان قرار دهیم.
وی تصریح کرد: ما در دوران حساس غیبت قرار داریم و در این زمان غیبت انسان می‌تواند با عمل به فرایض الهی به جایگاه و مقامات بالا برسد و یا با بی‌توجهی به مسائل دینی دچار سقوط و انحطاط شود که هیچ مسیری برای بازگشت آن وجود ندارد؛‌ بنابراین جوانان باید مراقب باشند که دچار انحطاط نشوند.
بنابراین مهمترین اعمال در ماه صفر و سایر ماه‌ها انجام واجبات و ترک و محرمات است؛ اما بهتر است بدانیم مهمترین واجبات در جامعه امروزی چیست؟
بهروز الهی – جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: در هر زمان جوامع بشری اولولیتهای زیادی داشته اند که به طور کامل نمی توان همه آنها احصا و بیان کرد اما تعالیم اسلام موارد کلی را که در هر زمان مورد اتفاق خبرنگان و دانش پژوهان بوده را بیان کرده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر جامعه ما به جوانانی نیاز دارد که مؤمن، متعهد، انقلابی و دانشمند باشند، در شرایط فعلی کشور نیازهای زیادی دارد که تنها دانش پژوهان متعهد قادر به حا آنها هستند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: کشور ما در طول تاریخ دویست ساله اخیر خود به همان اندازه که از دانشمندان لائیک و مادیگرا آسیب دیده از متعصبان بیسواد نیز لطمه خورده است.
الهی عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف امام راحل(ره) در انقلاب اسلامی تربیت نسل جوان دانش پژوه و متعهد بوده است به همین دلیل کسانی مانند شهید احمدی روشن در فرهنگ انقلابی اسلام تربیت شده‌اند./

کد خبر 324497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.