روزگاری سوغاتی اصفهان گز و تئاتر ارحام صدر بود

هفتمین نشست از سلسله نشست های اصفهان فردا، عصر دیروز با حضور شهردار اصفهان و تعدادی از هنرمندان تئاتر در کتابخانۀ مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعت ۶ بود که میثم احمدی، مجری نشست، برنامه را با به فال نیک گرفتن قرین شدن هفتمین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی اصفهان فردا با موضوع هنر نمایش آغاز کرد. جلسه ای که در آن دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، دکتر روشن، عضو شورای شهر، مهندس حجتی، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان و غلامرضا نصر اصفهانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز حضور داشتند. این نشست ابتدا به بیان عمده ترین مشکلات موجود در تئاتر اصفهان از سوی هنرمندان اختصاص یافت.

یونسکو ما را می شناسد، اما مسئولانمان نه!

غلامرضا خوشحالپور، هنرمند پیشکسوت نقالی و تئاتر با اعلام اینکه هنرمندان تئاتر در شهر خودشان غریب اند تعدد جلسات ناکارآمد سال های گذشته را یادآور شد و گفت: «ما مکانی برای عرضۀ هنرمان نداریم و این اصلی ترین مشکل ماست. در زمان آقای ملک مدنی تالار هنر در محروم ترین نقطۀ شهر ساخته شد اما هم عمدۀ هنرمندان از استفادۀ آن محرومند و هم مردم آن منطقه. اگر به ما امکانات بدهید نه تنها هنر اصفهان که هنر ایران را ارتقا خواهیم داد، همانطور که سال ها پیش یک گروه نمایشی نام اصفهان را در جهان طنین انداز کرده بود. اعلام می کنم که اگر شما هم کمکی نکنید ما کارمان را انجام خواهیم داد، اما فرق است بین جاده ای که با دست ساخته می شود تا جاده ای که لودرها و ماشین ها می سازند. بنده ۱۵۰۰۰ بیت از شاهنامه را حفظم و از یونسکو با من تماس گرفته اند و خواستند نماینده شان را بفرستند تا برای آن ها برنامه اجرا کنم، من در میدان نقش جهان با آن ها قرار ملاقات می گذارم چرا که مکانی ویژۀ هنرمندان نداریم و چه تلخ است که یونسکو ما را می شناسد اما مسئولانمان نمی شناسند.»

زمانی سوغاتی اصفهان گز و تئاتر ارحام صدر بود

مسعود شاهنگی، بازیگر، نقال و قصه گوی برتر کشور نیز بر معضل نبودن مکانی مختص هنرمندان تئاتر در شهر تاکید کرد و گفت: «زمانی سوغاتی اصفهان گز و تئاتر ارحام صدر بود و ما الان از این نعمت بی بهره ایم و باید مکانی را برای عرضۀ هنر هنرمندان حوزۀ نمایش داشته باشیم تا بتوانیم در این میدان عرض اندام کنیم.»

به داد آشفتگی تئاتر اصفهان برسید

حسن کریمی هسنیجه، بازیگر تئاتر و عضو شورای نظارت بر نمایش اداره ارشاد دیگر هنرمندی بود که در این نشست سخن گفت و عدول ارگان های متولی فرهنگ و هنر را از فعالیت هایی که برای آن ها تعریف شده علت مهم آشفتگی موجود در هنر نمایش عنوان کرد. وی از شهردار درخواست کرد که فعالیت های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری را در حوزۀ هنر نمایش به موضوعاتی از قبیل فرهنگ شهر و شهروندی سوق بدهد. کریمی با اشاره به اینکه ادارۀ کل فرهنگ ارشاد و اسلامی اصفهان بودجه ای برای حمایت از هنرمندان ندارد، هدایت درست حمایت ها را برای هنرمندان از شهرداری خواستار شد و گفت: «متاسفانه در مجموعه های زیر نظر شهرداری رفیق بازی و باندبازی حرف اول را می زند و امیدواریم با تغییراتی که صورت می گیرد این مشکلات برطرف شود و افراد کاردان با اعمال سیاست های درست بر مسند بنشینند.»

قرائت بیانیۀ شورای مشورتی تئاتر

محمد جواد صرامی، کارگردان و نمایشنامه نویس نیز به قرائت بیانیۀ شورای مشورتی تئاتر پرداخت که در آن به مواردی از قبیل: همدلی شهرداری با ارشاد و حوزه هنری و تهیۀ سند راهبردی یکسان با نهادهای همسو در این زمینه، ایجاد سالن تئاتر و پلاتوهای چند منظوره، تشکیل کارگروهی از هنرمندان آزاد و غیروابسته به مسئولان، در خواست تجدید نظر اساسی در حوزۀ سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، تجدید نظر در کارگروه های کارشناسی و مشورتی این سازمان و رعایت عدالت در مدیریت مالی حمایت های شهرداری، تخصیص تابلو برای تبلیغ نمایش های روی صحنه و ایجاد گروه بازاریابی جهانی برای عرضۀ تئاتر اصفهان به کشورهای دیگر اشاره شده بود.

مجید صدیقی، کارگردان تئاتر نیز با اشاره به عدم وجود یک انجمن صنفی برای تئاتر برکات وجود تشکل صنفی را بر شمرد و گفت: امروز حتی شرایطی که بر کارگران مترتب است بر هنرمندان نیست و این مایۀ تاسف است.

غم نان، بزرگترین غم هنرمندان

هوشنگ دویستی مجری و کارگردان تئاتر نیز در یک کلام از شهردار خواستار خانه تکانی شد و اوژن صفاری کارگردان تئاتر نیز غم نان را بزرگترین غم هنرمندان عنوان کرد و گفت: همان حمایت های حداقلی شهرداری نیز با تاخیر های ۷ و ۸ ماهه به دست ما می رسد که امیدواریم به این پرداخت ها سرعت عمل ببخشید چرا که مشکلات با سرعت خودشان را به ما می رسانند. محمد رادمهر، کارگردان تئاتر نیز با تاکید بر این صحبت، مدیریت صحیح هزینه ها را خواستار شد و گفت: باید بررسی شود که چرا به بعضی ها تنخواه می دهند و به بعضی ها نه.

شما مسئولان از ما چه می خواهید؟

هاشم شمس، بازیگر و کارگردان تئاتر اما با اشاره به غنای تئاتر اصفهان گفت: هنرمند روی زمین نمی نشیند، سالن داشته باشد اجرا می رود و نداشته باشد اجرا می رود. شما مسئولان از ما چه می خواهید؟ بگویید تا اجرا کنیم.

محسن هاشمی، استنداپ کمدین اصفهانی نیز در پایان این هنر را نهالی نوپا دانست و از شهردار خواست در برگزاری جشنواره هایی که مربوط به این هنر می شود تجدید نظر کند چرا که تجربۀ پیشین نام خوبی از اصفهان به یادگار نگذاشته است.

هنرمندان نیازمند انسجام هستند

علیرضا نصر اصفهانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز که در جلسه حضور داشت انسجام را نیاز هنرمندان دانست و گفت: «امروز انسجام لازم در شما وجود ندارد و برای همین شکننده هستید باید مسنجم شوید تا کارهای بزرگ برای شما انجام شود.»

اصفهان، نیازمند رخدادهای فرهنگی جهانی

فریده روشن، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با توجه به صحبت های مطرح شده در نشست اظهار داشت: «ما برنامه جامعی را برای هنرمندان ارائه خواهیم کرد، چرا که اصفهان امروز به عنوان یک قطب گردشگری شناخته می شود و روز به روز به تعداد توریست های اصفهان افزوده می شود، لذا ما باید هم به مسئله اقتصاد فرهنگی توجه داشته باشیم و هم به توسعه و گسترش این هنر و در بحث رخدادهای جهانی بایستی تنها به رخداد جهانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان بسنده نکنیم. در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی همه باید دست به دست همدیگر بدهیم، چراکه این هنر تاثیر بسیار زیادی در جامعه دارد و باعث فرهنگسازی غنی در جامعه می شود. پس باید بتوانیم فرهنگ خودمان را با بهره گیری از هنر نمایش به توریست ها و گردشگران خارجی ارائه کنیم و با دید و نگرشی وسیع تر به این هنر بنگریم. مطالبات به جای شما هنرمندان عزیز نشان می دهد که نسبت به خواسته های خودتان حساس و مطالبه گر هستید. ما هم از شما انتظار داریم که به دنبال رخدادهای جهانی باشید و بتوانید فرهنگ غنی سرزمینمان را از طریق هنر تئاتر به جهان منتقل کنید. از جناب آقای دکتر نوروزی، خواستاریم که درخصوص کارخانه ریسباف اصفهان که در موقعیت مکانی بسیار خوبی در شهر اصفهان واقع شده پیگیری مناسب و مفیدی داشته باشند چرا که این مکان می تواند به مرکزی فرهنگی و هنری برای ترویج و توسعه هنرهای نمایشی و تئاتر تبدیل شود. بزودی و در آینده ای نزدیک باید نسبت به تشکیل انجمن صنفی برای هنرمندان اقدام کنیم تا این انجمن بتواند پیرو قوانین و مقررات اداره کار حمایت های لازم را از شما داشته باشد.»

هنرمندان کارخانه انسان سازی هستند

در پایان،قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان، ضمن تقدیر از هنرمندان، که آن ها را هدایتگران جامعه می دانست، گفت: «در برنامه های ما گردشگری اولویت اول را دارد و ما موظفیم ابزار لازم را برای عرضۀ هنر هنرمندان فراهم کنیم. بعضی وقت ها می بینیم که مردم چگونه مردم دور یک هنرمند جمع می شوند و لذت می برند. این کار نه به دین آسیب می رساند و نه به ارزش ها و امیدوارم در همۀ طراحی های شهری از جمله در طراحی پارک ها محل و مکانی برای عرضۀ این هنرها داشته باشیم. تلاش می کنیم که احترام شما را به هر طریقی حفظ کنیم  و معتقدیم این اولین نیاز هر هنرمند و شهروندی است. تمام رسالت حقوق بشر نیز همین است و این احترام از رهگذر ایجاد امکانات برای بروز هنر هنرمند حاصل می شود. اینکه امروز مکان مناسبی برای عرضۀ هنر هنرمند در اصفهان وجود ندارد واقعا مصیبت است و هر کس مسئولیتی داشته و کاری انجام نداده در این مصیبت سهیم است و هر شخصی درد اهالی هنر اصفهان را بشنود اگر از این درد بمیرد قابل سرزنش نیست.

امیدواریم که در محدوده کارخانۀ ریسباف بتوانیم محلی را به عنوان موزه و خانۀ هنرمندان ایجاد کنیم و طی جلساتی که با وزیر مسکن و استاندار  داشته ایم صحبت های لازم انجام شده و امید است به این کار سرعت ببخشیم تا شما بتوانید نقش هدایتگری خود را در این مکان به خوبی ایفا کنید.

از شما می خواهیم که با هنرتان به جامعه نشاط ببخشید، مردم را از افسردگی نجات بدهید، شهروند سازی کنید و ما نیز در تأمین زیر ساخت ها انجام وظیفه خواهیم کرد. هنر باید به شما واگذار شود و ما نیز قول می دهیم که پیگیر امورات شما باشیم. شهرداری هر سالنی دارد از آن شماست و باید بتوانید از آن بهره ببرید و قرار نیست هیچ سالنی در اختیار گروهی خاص قرار بگیرد،  هر کس با هر گرایشی می تواند از این امکانات استفاده کند و اگر بودجه ای در شهرداری برای حمایت از تئاتر تخصیص داده می شود باید بر اساس ارزش هنرها باشد نه فاصله ای که آن هنرمند با ما مسئولان دارد. دست همه هنرمندان را می بوسیم و راه را برای ایجاد نشاط و هنرنمایی آن ها فراهم می کنیم،  بنده اعلام می کنم که این نشست ها را در طول سال ادامه خواهیم داد و به شدت مایل به حفظ این ارتباط هستیم. شما ارزشمندید و کمک کنید تا ما قدرشناسی مان را در عمل اثبات کنیم.»/

کد خبر 324470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.