مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری و برنامه ریزی شهری، نیاز امروز ورنامخواست

لنجان_مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: مشارکت شهروندان در پروژه های سرمایه گذاری شهرداری طبق شیوه نامه های ابلاغی راهی رو به جلو در توسعه شهری به شمار می آید لذا باید گفت مشارکت در برنامه ریزی شهری، نیاز امروز شهر ورنامخواست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محمدرضا کمالی در آئین تکریم و معارفه شهردار ورنامخواست با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از نارضایتی‌هایی که مردم از عملکرد شهرداری‌ها دارند به مدیریت سنتی این مجموعه‌ها برمی‌گردد، اظهار کرد: باید توجه داشت شهرداری‌ها به واسطه تنوع وظایف خود نقش بسزایی را در زمینهٔ معیشت، عدالت و امنیت اجتماعی ایفا می‌کنند اما علی رغم خدماتی که شهرداری‌ها ارائه می‌دهند اما گاهی اوقات شاهد آن هستیم که رضایت عمومی حاصل نمی‌شود و این موضوع به مدیریت سنتی مجموعه‌ها باز می‌گردد.

وی افزود: باید توجه داشت سیاست‌های استانداری اصفهان براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب برنامه‌ریزی و استوار است در سال ۱۳۹۲ سیاست‌های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب ۲۴ مورد مطرح شده که در این میان هشت بند آن درباره مدیریت شهری ترسیم شده بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: این هشت ماموریت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید برای تحقق این اهداف تلاش فراوانی را در دستور کار قرار دهیم.

شوراها با بیش از ۳۰۰ وظیفه بیشترین وظیفه را در سیستم کشور دارا هستند

وی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست یکی از سیاست‌های ابلاغی است که با شرایطی که در شهرستان لنجان وجود دارد توجه به این مهم بسیار حائز اهمیت بوده و شهرداری‌ها باید در این خصوص توجه جدی را داشته  باشند از سوی دیگر برنامه‌ریزی و تداوم، معماری، شهرسازی و امور فرهنگی نیز باید با سیاست‌گذاری در امور و برنامه‌ریزی دقیق دنبال شود.

کمالی اضافه کرد:  باید توجه داشت استان اصفهان دارای ۱۰۷ شهرداری است که بیشترین تعداد شهرداری‌ در کشور به حساب می‌آید و تقریباً ۸۵ درصد جمعیت استان در شهرها ساکن هستند لذا باید توجه داشت مدیریت شهر در ابعاد مختلف مانند مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار است و باید همواره تلاش های فراوانی برای پیشرفت شهر انجام گیرد.

وی به سابقه بیش از یکصدساله مدیریت شهری در کشور اشاره کرد و گفت: شوراها با بیش از ۳۰۰ وظیفه پروظیفه ترین سیستم در کشور است که تنها در ماده ۷۱ قانون اساسی ۳۴ وظیفه حاکمیتی برای اعضای شورای اسلامی تعیین شده که در سه بخش تصمیم‌گیری، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی خلاصه می شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصویب عوارض تجاری بر مبنای کاهش میزان عوارض و افزایش خدمات که در ماده ۱۷۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور تصریح شده است را از جمله وظایف شوراها عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ و عمل به ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها، برای تأمین بخشی از درآمدهای شهرداری‌ها همکاری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی از ضروریات شوراها است.

وی با اشاره به شناسایی ۲۰ مورد آسیب در وظایف شوراها عنوان کرد: شوراها نباید تنها شورای شهرداری باشند، اما متاسفانه امروز این مسئله به وقوع پیوسته و شوراها اسلامی بجای شورای شهر به شورای شهرداری مبدل شده اند و در آسیب شناسی هایی که توسط کارشناسان انجام گرفته در بین وظایف شوراها بیش از ۲۰ مورد آسیب، شناسایی شده است.

شاخص های مدیریتی در شهرداری بر پایه ارتباط موثر با مردم است

کمالی بیان کرد: باید توجه داشت که توجه به قانون مدیریت شهری بر اساس نظام شورایی، همدلی و همزبانی بین اعضای شورا از اصول مهم و مورد نیاز است از سوی دیگر اعضای شوراهای اسلامی باید از شتاب‌زدگی، سیاست‌زدگی، عدم اشراف به قانون، انتخاب عجولانه و بدون مطالعه شهرداران و ارجحیت منافع عمومی به منافع شخصی، دوری کنند و رضای خدا، احترام متقابل، پرهیز از خودمحوری و فدا نکردن منافع عموم بر منافع شخص را مد نظر قرار دهند که این مهم نیز چهار ویژگی برای ایجاد همدلی و همزبانی در شوراها است.

وی در ادامه مهمترین کار شورا را انتخاب شهردار دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب پذیر بودن مدیریت شهری، در فرایند انتخاب شهردار، علاوه بر تخصص باید به قانون مداری، دوستدار قانون بودن و داشتن خلاقیت و همچنین درجه شهرداری را مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان اذعان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت شیوه مدیریت شهری حکومتی و حاکمیتی نیست بلکه شریک مال مردم بودن است لذا با انتخاب صحیح شهردار در مدت چهار سال آینده علاوه بر اتخاذ تصمیم های اقتصادی صحیح، خدمات شایسته تری نیز به شهروندان ارائه خواهد شد.

وی با تأکید بر تنظیم دقیق دفترچه عوارض شهری، متذکر شد: بر اساس قانون، از ۳۴ وظیفه شورا،  هفت وظیفه نظارتی و هشت وظیفه تصویبی تعریف شده است لذا شهرداری و شورای شهر باید به سمتی برود که با کاهش عوارض شهرداری بودجه شهر را به بهای خدمات وابسته ‌سازد.

وضع تعرفه عوارض محلی از وظایف مهم اعضای شورای شهر

کمالی تاکید کرد: تدوین دفترچه عوارض شهر سبب می‌شود اعضای شورا با اشرافیت کامل‌تری در خصوص مشکلات موجود تصمیم‌گیری کنند و از سوی دیگر شاهد تحقق عدالت اجتماعی در بین شهروندان نیز خواهیم بود که این خود نکته ای مهم و قابل توجه است.

وی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب از سوی دولت به شهرداری‌ها کمک اختصاص یافته است و در دولت تدبیر و امید، اعتبارات ۱۰۷ شهرداری استان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که یک سوم این اعتبار از سوی دولت کمک شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی کشور در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ وزارت کشور مبلغ ۷۳۳ میلیارد تومان به شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت کمک کرده است؛ در استان اصفهان نیز ۲ هزار و ۷۰ میلیارد تومان کمک شده که نسبت به دولت‌های قبل افزایش داشته است از این رو لازم است برنامه‌ریزی در شهرداری به سمت درآمدزایی برود، باید از ظرفیت و پتانسیل‌ شهر استفاده شود تا درآمدها صرف هزینه‌های عمرانی شود.

وی اضافه کرد: امروزه مدیریت شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علت آن هم میزان جمعیتی است که در شهرها ساکن هستند لذا مدیریت شهری می تواند در ابعاد مختلف جامعه از جمله فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و…تاثیر گذار باشد.

کمای با اشاره به اینکه شهردار علاوه بر مدیریت هزینه باید مدیریت درآمد هم داشته باشد، گفت: سایر مدیریت ها فقط به بخش هزینه توجه می کنند، ضمن اینکه مردم نیز بدون توجه به رکود اقتصادی همواره مطالبات خود را دارند و اگر شیوه مدیریت شهری را تغییر ندهیم شهرآبادی نخواهیم داشت.

تغییر و جابجایی سریع شهرداران آسیب جدی مدیریت شهری

وی عنوان کرد: جابجایی  شهردارها در طول ۴ سال خدمت یک آسیب جدی برای مدیریت شهری به شمار می آید لذا فراموش نکنیم که این جابه‌جایی‌ها مانع از خدمت‌رسانی صحیح و مدون می‌شود از سوی دیگر تصمیم گیری و تصمیم سازی خوب در یک شهر با رعایت مهارت های مذاکره و مخاطبه، خوب گوش دادن، ارتباط دوستانه اخلاقی و شفاف با محیط، تحلیل سیستم و تدوین برنامه ریزی راهبردی علاوه بر تاثیر گذاری مثبت در شهر، می تواند تاثیرات ملی نیز داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان عنوان کرد: شورای اسلامی، پارلمان کوچک است و انتظار می‌رود به سمتی برود که بسیاری از مشکلات و مسائل شهری در شورا حل شود چراکه بیشتر مطالبات مردم در حوزه شهری است لذا هملی و همکاری نزدیک اعضا شورای شهر بسیار حائز اهمیت است از سوی دیگر اعضای شورای شهر با انتخاب صحیح خود می‌توانند نقش مؤثری را در پیگیری و توسعه شهری ایفا کنند، البته این موضوع به موقعیت فرهنگی و فهم سیاسی مردم آن شهر نیز بستگی دارد.

وی در پایان خطاب به شهروندان گفت: به خادمین خود در شهرداری و شورا اعتماد داشته باشید و با مجموعه شورا و شهرداری که همواره برای مردم تلاش می کنند همکاری نمایید و نسبت به پرداخت به موقع عوارض اقدام کنند.

کمالی مشارکت شهروندان در پروژه های سرمایه گذاری شهرداری طبق شیوه نامه های ابلاغی را راهی رو به جلو در توسعه شهری عنوان کرد و خواستار همکاری بیشتر شهرندان و سرمایه گذاران در این پروژه های شهری شد.

گفتنی است؛ در این آئین از زحمات جلال ربیعی تقدیر و علیرضا اطهری فر به عنوان شهردار ورنامخواست معرفی شد.

کد خبر 324469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.