سرعت بخشیدن به روند پژوهشی و آینده پژوهی رصدخانه/ تدوین الگوی کلان رصد فرهنگی اجتماعی شهر

در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان بر سرعت بخشیدن به روند پژوهشی و آینده پژوهی رصدخانه تاکید شد.

به گزارش ایمنا، اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از رصد خانه فرهنگی اصفهان بازدید کردند و در روند اجرای امور قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این بازدید اظهارکرد: خروجی رصدخانه فرهنگی اصفهان حداقل باید به عنوان پیوست فرهنگی برای پروژه های شهر باشد.

فریده روشن افزود: باید مشخص شود که خروجی فعالیت ها و برنامه های رصدخانه فرهنگی به چه میزانی می تواند در قالب پیوست فرهنگی برای پروژه های شهر مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: دانشگاهیان و نخبگان باید در شورای سیاستگذاری دبیرخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان حضور داشته باشند.

تاکید بر سرعت بخشیدن به روند پژوهشی و آینده پژوهی رصدخانه

در ادامه جلسه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن قدردانی از سیستم مانیتورینگ و ارائه گزارش عملکرد این مرکز اظهار کرد: زمانی که صحبت از مهندسی و رصد فرهنگی اجتماعی می شود این انتظار تقویت می شود که خروجی های این رصدخانه در حوزه فرهنگ و هنر جامعه قوی عمل کنند.

کوروش محمدی با اشاره به محدودیت های علمی و تئوری در تعیین اولویت های ۹گانه فرهنگی اجتماعی اصفهان توسط معاونت فرهنگی اجتماعی خواستار تطبیق این اولویت ها با واقعیت های موجود و تبعیت از اصول علمی شد و از مدیریت رصدخانه فرهنگی اجتماعی خواست تا در این زمینه ایفای نقش کند. 

وی همچنین خواستار بهره گیری رصدخانه از تحلیل های کاربردی مرتبط با نتایج پژوهش ها شد.

همچنین وی تصریح کرد: ساختار رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان را می توانیم به عنوان یک مانیتورینگ پویا و فعال در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی اصفهان تلقی کنیم.

وی با تاکید بر سرعت بخشیدن به روند پژوهشی و آینده پژوهی رصدخانه تاکید کرد: رصدخانه_فرهنگی_اجتماعی باید یک ارتباط و تعامل قوی با کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان داشته باشد.

در حوزه فرهنگ و هنر و مسائل اجتماعی نباید مهندسی رفتار کرد

مهدی مقدری عضو شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه اظهارکرد: نباید در حوزه فرهنگ و هنر و مسائل اجتماعی در قالب مهندسی رفتار کرد؛ چون روح حاکم بر آنها مهندسی پذیر نیست و باید در فضای خودش کنترل شود.

وی ضمن اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ و هنر باید به بعد اقتصادی آن توجه شود تصریح کرد: این کار مختص بخش خصوصی در زمینه فرهنگ و هنر است ما در این زمینه باید اقداماتی انجام دهیم و با بخش اقتصادی فرهنگ و هنر پیوند برقرار کنیم. عضوشورا در ادامه افزود:  اطلاعاتی که ما در حال پایش هستیم نباید برچسب محرمانگی بخورد که پژوهشگر و یا حتی سرمایه گذار  بخش خصوصی فرهنگ و هنر بتواند به آسانی به آن دسترسی داشته باشد و  استفاده بهینه ببرد.

مقدری ضمن تقدیر از چاپ جلد دوم کتاب جهان_نمای_فرهنگ با عنوان شاخص های فرهنگی شهر بارسلونا بیان کرد: من وقتی این کتاب را دیدم لذت بردم چون به ما نشان می دهد ما کجای قصه ایم و آنها کجایند. همچنین رویکرد رصدخانه یک رویکرد علمی پژوهشی است و دانشگاه می تواند نقش اصلی را در سیاستگذاری این نهاد داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خروجی پژوهش ها کتاب شوند باید به طور مداوم درصدد بروز رسانی آن باشیم یا می تواند مدل دیگری برای مطالعه آنها استفاده شود. البته بخشی  هم برای مطالعه لازم است. این مرکز می تواند توانایی آن را داشته باشد که وضعیت فرهنگی اجتماعی شهرداری را در ۴ سال آینده تنظیم کند و تاثیرگذار باشد و  از آفتِ در حد یک کتابخانه ماندن حفظ شود.

تدوین الگوی کلان رصد فرهنگی اجتماعی شهر

مصطفی نباتی نژاد "مدیر اجرایی رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان" نیز در ادامه ضمن تشکر از کمیسیون فرهنگی به خاطر اولویت دادن به بازدید از رصدخانه به ارائه گزارش عملکرد ۵ ماهه این مرکز پرداخت.

وی با استفاده از استعاره موجود زنده برای سازمان ها، به شباهت یک طفل چندماهه با این مرکز جدیدالتاسیس اشاره و افزود: این نهاد نوپا بدون حمایت و تربیت جامعه علمی و اجرایی راه به جایی نخواهد برد.

مدیر اجرایی رصدخانه اظهارکرد: تلاش حداکثری در رصدخانه انجام کار عالمانه و به دور از هیاهوهای مختلف است که در این زمینه  ذیل شورای های فرادست رصدخانه، خصوصا" شورای علمی پژوهشی" مشغول تدوین منشور ارزشی مرکز و تدوین الگوی کلان رصد فرهنگی اجتماعی هستیم.

نباتی نژاد در ادامه افزود: استفاده واقعی از ظرفیت های علمی موجود در بخش تحقیقات، رویکرد اصلی رصدخانه بوده و در یک تعامل دو سویه تلاش داریم تمام خروجی هایمان در اختیار آحاد جامعه علمی و اجرایی مرتبط قرار گیرد؛ در این خصوص یک طرح جامع مشارکت با پایگاه های علمی پژوهشی آماده کرده ایم و این طرح منتظر تایید شورای علمی پژوهشی است.

نباتی نژاد همچنین در این زمینه اظهار کرد: بسته به نوع محصول و پژوهش رصدخانه می توانیم با مشاور عالی در آن حوزه همکاری داشته باشیم؛ به طور مثال در حوزه داده کاوی فرهنگی_اجتماعی که یک کلان پروژه فناور محور و بین بخشی است، می توانیم از صاحبنظران حوزه علوم کامپیوتر، آمار و مدیریت به طور جدی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه داده کاوی فرهنگی در سطح رشته های مرتبط دانشگاهی تعریف نشده است، تصریح کرد: پژوهشگران دانشگاهی بیشتر به سمت  داده های حجیم در دسترس می روند و ما در فضای علمی نیاز به ترویج گفتمان اقدام پژوهی در حوزه فرهنگی اجتماعی داریم؛  در غیر اینصورت، پژوهشگران علاقه و اطلاعی برای کار کردن در این حوزه ندارند.

مدیر اجرایی رصدخانه با اشاره به تعامل نهادی خیلی خوب دستگاه ها در رصدخانه افزود: در حال حاضر تفاهم نامه همکاری با مدیران عالی دستگاه های عضو شورای برنامه ریزی رصدخانه منعقدشده و تدوین موافقت نامه های تفصیلی با هر یک از دستگاه ها به اقتضای ماموریت و قابلیت آن نهاد در حال برنامه ریزی است.

وی همچنین در زمینه همکاری رصدخانه با بخش خصوصی فرهنگ و هنر افزود: یکی از کاربردهای اطلاعات رصدخانه برای فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر است.

نباتی نژاد با اشاره به انتشار نخستین بار اطلاعات منطقه ای و محلی در قالب شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات و مناطق بیان کرد: در حال حاضر سیاست های اطلاعاتی ما به این سمت می رود که تا حد امکان محرمانگی نداشته باشیم و اطلاعات را برای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی شهر تا حد توان انتشار دهیم.

نباتی نژاد با اشاره به ضرورت تدوین چشم انداز برای مرکز رصد فرهنگی اجتماعی با رویکردهای آینده پژوهی تصریح کرد: آینده ذهنی من از رصدخانه نمود مرکزی همچون هواشناسی حوزه فرهنگ است.

وی در رابطه با پیوند خروجی های رصدخانه و پروژه های فرهنگی اجتماعی شهر بیان کرد: خروجی رصدخانه بسته به نیاز سالانه حوزه برنامه و بودجه به روز رسانی شده و به تفکیک مناطق و محلات برای استفاده در فرایند تصمیم گیری در پروژه های سخت افزاری عمرانی سال ۹۷  قرار میگیرد و افق سال های آتی ما تصمیم سازی برای بودجه های نرم افزاری حوزه فرهنگ است.

حوزه کاری رصدخانه فرهنگی_اجتماعی، مهندسی_فرهنگی نیست

در ادامه ژیانپور عضو شورای علمی پژوهشی رصدخانه با بیان اینکه حوزه کاری رصدخانه فرهنگی_اجتماعی، مهندسی_فرهنگی نیست افزود: من شخصا به کرات در جلسات با ورود این موضوع در روند کاری حوزه فرهنگی اجتماعی مخالفت کرده ام . وی در ادامه افزود: اثر گذاری پژوهش را در سه سطح خرد، میانی و کلان باید در نظر بگیریم و راه حل ها تا اطلاع ثانوی در دوسطح خرد و میانی  تعریف شوند تا به سطح کلان یعنی فرهنگ شهروندی برسیم.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از کارکردهای رصدخانه بهره برداری شهروندان است، یعنی شهروند ما یک پایگاهی برای گرفتن اطلاعات درست داشته باشد و در واقع شهروندان ما این حق را داشته باشند که به اطلاعات درست و دقیق دست یابد.

در ادامه این عضو شورای علمی پژوهشی رصدخانه خواستار حمایت و استمرار بیشتر در حوزه پژوهش در شورای شهر و شهرداری شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

کد خبر 324446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.