حضور در نمایشگاه مطبوعات، آری یا خیر؟

سردبیر روزنامه های اصفهان امروز، اصفهان زیبا، نسل فردا و خبرگزاری ایمنا در مورد حضور یا عدم حضور خود در نمایشگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار ایمنا سخن گفتند.

به گزارش ایمنا، مثل نمایشگاه کتاب، که پر است از غرفه های ناشرها، کتاب ها و آدم های کوچک و بزرگ، نمایشگاه مطبوعات نیز پر است از غرفه های روزنامه ها، نشریه ها، خبرگزاری ها و در یک کلمه مطبوعات کوچک و بزرگ. در چنین نمایشگاهی ست که برای مثال می توانید سراغ روزنامه ای بروید که گزارش «گور خواب ها» را منتشر کرده بود و اگر نویسندۀ آن را در غرفه یافتید دستی به شانه اش بزنید و بگویید: دست مریزاد که برای چند روز خواب را از چشم بیداران گور تغافل ربودی. همین جاست که می توانید تنوع نشریه های تخصصی را ببینید و متناسب با نیازهایتان از مطالبی که یک تیم حرفه ای برای تهیۀ آن ها زحمت کشیده اند بهره ببرید.

این نمایشگاه پر است از آدم هایی که مطالبات عمومی اجتماع را با هزینۀ خصوصی به واسطۀ مطبوعات به گوش مسئولان می رسانند و ردای آگاهی بخشی به تن دارند. هر ساله رسانه های معتبری هم هستند که به دلایلی در این نمایشگاه شرکت نمی کنند و ترجیح می دهند اعتراضشان را جای خالی شان فریاد بزند. امسال نیز در کنار حضور بالغ بر ۶۰۰ رسانه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، روزنامه هایی مثل دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد و جهان صنعت اعلام کرده‌اند که تمایلی به شرکت در نمایشگاه مطبوعات ندارند و تنها مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامۀ شرق تا کنون دربارۀ این غیبت در گفتگو با ایلنا سخن گفته و دلایل این رسانه را چنین بیان کرده است: «نمایشگاه مطبوعات در دوره‌ای آغاز به کار کرد که شبکه‌های اینترنتی و فضای مجازی به این میزان وجود نداشت، لذا ضرورت داشت تا مطبوعات در یک جا جمع شوند و با هم انتقال تجربه کنند و با مخاطبان خود نیز گفتگو کنند و به سوالات آنها پاسخ دهند. اما امروز با گستره عظیمی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و تعاملی که رسانه‌ها به صورت آنلاین با مخاطبان خود دارند، دیگر ضرورتی احساس نمی‌شود که مثلا در فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کنیم و بخواهیم با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم. دیگر مورد اینکه حضور در نمایشگاه مطبوعات هزینه‌های مالی زیادی دارد که در این شرایط اقتصادی ما تصمیم داریم در هزینه‌هایمان صرفه‌جویی کنیم زیرا صرف این هزینه‌ها آورده و سودی برای روزنامه ندارد، و سومین دلیل این است که در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات وقت زیادی از همکاران من در تحریریه گرفته می‌شود و این صرف وقت سودی برای روزنامه ندارد. مساله چهارم هم این است که سالهای گذشته ما در نمایشگاه مطبوعات ثبت‌نام می‌کردیم و غرفه را هم انتخاب می‌کردیم اما سرانجام در زمان برگزاری نمایشگاه، بدترین غرفه در بدترین جای نمایشگاه به ما داده می‌شد. مجموعه این دلایل باعث شده ما به این نتیجه برسیم که در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت نکنیم. این نمایشگاه عملا سودی برای ما ندارد و دلیل این عدم شرکت هم به هیچ وجه صنفی یا سیاسی نیست.»

در گزارش پیش رو پاسخ سر دبیران روزنامه های معتبر استان مثل اصفهان امروز، نسل فردا، اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا را به این پرسش که «در نمایشگاه مطبوعات حضور خواهید داشت یا خیر؟» می خوانیم و اهمیت برپایی این نمایشگاه را برای رسانه های استانی و علت حضور و غیبت دیگر رسانه ها را نیز از منظر آن ها بررسی خواهیم کرد:

حضور فعالی در نمایشگاه نخواهیم داشت/ وعدۀ دولتی ها به مطبوعات عملی نشده

رضا محزونیه مدیرمسئول روزنامۀ نسل فردای اصفهان ضمن اعلام این خبر که این روزنامه حضور فعالی در نمایشگاه نخواهد داشت در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: «امسال هزینه ها را خیلی بالا برده بودند و با توجه به اینکه وضع اقتصادی روزنامه ها خوب نیست ما توانی برای شرکت در این نمایشگاه نداشتیم. عدم حضور روزنامه هایی مثل اعتماد و آرمان و... نیز اعتراضی به وعده های عملی نشده است که از یک سو ما را تشویق به بیمه کردن و افزایش صفحه ها می کند و از دیگر سو حمایت خود را از ما دریغ می کند. به همین دلیل میلی برای حضور فعال در نمایشگاه مطبوعات برای ما و امثال ما باقی نمی ماند. مضاف بر اینکه این نمایشگاه بازتاب خوبی هم ندارد و افراد کمی از آن استقبال می کنند. دولتی ها هم نسبت به سال های گذشته کمتر حضور پیدا می کنند و همۀ این ها شور و حال را از نمایشگاه مطبوعات گرفته است. نسل فردا با یک غرفۀ معمولی بدون دکوراسیون، به طور محدود در این نمایشگاه حضور دارد اما همچنان معتقدیم که به جای هزینه هایی که در این نمایشگاه می شود بهتر بود به قول های داده شده عمل می شد.»

نمایشگاه مطبوعات برای مردم است/ عدم حضور رسانه ها در نمایشگاه شیوۀ اعتراضی خوبی نیست

امیر اکبری سردبیر روزنامۀ اصفهان امروز که امسال در این نمایشگاه حضور دارد، با تاکید بر این امر که نمایشگاه مطبوعات یک فرصت طلایی برای فعالان این عرصه است، می گوید: «در نمایشگاه مطبوعات، فعالان هر صنف و حوزه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و این مهم چه از رهگذر برپایی نشست باشد و چه برپایی نمایشگاه، رخدادی نیکوست که موجب به اشتراک گذاشته شدن تجربیات و ارتقای توانمندی رسانه ها می شود. با توجه به این که تعداد نشریه های تخصصی افزایش پیدا کرده و حتی خود رسانه ای ها نیز فرصت آشنایی با این نشریات را نداشته اند، حضور در نمایشگاه می تواند در این آشنایی موثر باشد. وجه مهم دیگر حضور در نمایشگاه، ارتباط با مخاطبان است که می شود از این طریق بی واسطه نظر آن ها را شنید. با توجه به این که اکنون مردم اختیار دارند رسانه شان را خودشان انتخاب کنند این ارتباط می تواند دماسنج خوبی باشد برای اینکه ما بفهمیم کارمان را خوب انجام داده ایم یا نه.

او در مورد اینکه چرا روزنامه های معتبری مثل شرق و اعتماد و... در این نمایشگاه شرکت نمی کنند هم گفت: چون این یک کار گروهی است حتما علت آن را بعدا رسما اعلام خواهند کرد، اما به عقیدۀ بنده این شیوۀ اعتراضی خوبی نیست و باید مسئله ها را با گفتگو و طرح موضوع حل کرد. اگر بپذیریم که نمایشگاه مطبوعات برای مردم است با عدم حضورمان مردم را محروم کرده ایم و اگر نیست دیگر شرکت در نمایشگاه توجیهی ندارد. با این همه باید منتظر اعلام نظر رسمی این روزنامه ها بود تا بعد بتوان به طور قطع گفت که این کار خوبی است یا خیر.

اکبری خاطرنشان کرد: بنده به فعالان رسانه ای اصفهان پیشنهاد می کنم که حتما از نمایشگاه تهران بازدید کنند و حداقل برای یک بار حضور در نمایشگاه را تجربه کنند چرا که این حضور به سهم خود زمینه ساز اتفاقات و ارتباطاتی خواهد شد که روی روند کارشان تاثیر مثبت خواهد داشت.»

نمایشگاه مطبوعات اهمیت رسانه های مکتوب را به همه یادآوری می کند

اصفهان زیبا یکی دیگر روزنامه های استان است که در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. مجتبی شاهمرادی سردبیر این روزنامه در گفتگو با خبرنگار ایمنا با توجه به صحبت های مطرح شده از سوی مدیر مسئول روزنامۀ شرق، دربارۀ تأثیر فضای مجازی بر مطبوعات می گوید: «همۀ آثار مکتوب حتی کتاب نیز به واسطۀ فضای مجازی دستخوش تغییرات شده اند. این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت، اما اخیرا پژوهش هایی نیز انجام شده که ثابت می کند بعد از ظهور فضای مجازی شمارگان کتاب ها بالاتر رفته است. به عقیدۀ من فضای مجازی ضربه ای را که باید به مطبوعات می زده، زده و با این وجود ما همچنان مخاطبمان را حفظ کرده ایم. فضای مجازی بستر مناسبی برای انتقال خبر شده و باعث شده که رسانه های مکتوب بیشتر به سمت تحلیل و گزارش بروند، این تغییر را باید به فال نیک گرفت و از این فضا استفاده کرد.

وی درخصوص اهمیت حضور در نمایشگاه مطبوعات گفت: حضور در این نمایشگاه از چند جهت اهمیت دارد یکی دیدار با مخاطبان و دیگری انتقال تجربه با همکاران رسانه ای، دیدن فعالیت هایی که آن ها در طول سال انجام داده اند و ارائۀ فعالیت هایی که ما کرده ایم. این نمایشگاه یادآوری جدی ای برای اهمیت و نقش پررنگ رسانه های مکتوب است. نسبت قابل ارزیابی و مستقیمی بین حضور رسانه در نمایشگاه و افزایش مخاطب وجود ندارد، اما ما مخاطبان حرفه ای مطبوعاتی داریم که از نمایشگاه بازدید می کنند و این فرصت خوبی برای معرفی رسانه های مکتوب به آن هاست.»

این نمایشگاه بستری برای پیگیری مطالبات مردمی است

محمد قاسمی سردبیر خبرگزاری ایمنا و دبیر بخش استانی خبرگزاری های مهر و خبر آنلاین نیز دربارۀ حضور رسانه های استانی در نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد: «دنیای کنونی دنیای بهره گیری از علوم روز است و حضور در کارگاه های ویژۀ روزنامه نگاری، انتقال تجربه های چهره به چهره از طریق گفتگو با روزنامه نگاران مختلف و رقابت نفس گیر برای اطلاع رسانی دقیق میان رسانه ها تنها بخشی از مزیت های حضور در این نمایشگاه است. از دیگر موارد نیز می توان به آشنایی مسئولان کشوری با رسانه های استانی و طرح سوال و دغدغه های مردم و رسانه های استانی با این مسئولان اشاره کرد که رسالتی است بر عهدۀ رسانه و با حضور در چنین نمایشگاه هایی می تواند اجرایی شود.

او افزود: این نمایشگاه بستری برای پیگیری مطالبات مردمی و اطلاع رسانی شفاف و دقیق و صریح است. اینکه یک رسانه بخواهد به نشانه اعتراض و یا دهن کجی در چنین نمایشگاهی شرکت نکند قطعا سیاست شایسته ای نیست. البته هستند رسانه هایی که به سبب نگاه سیاسی مخالف، در این نمایشگاه حاضر نشده اند، ولی اگر قرار باشد از نگاه یک رسانه که رسالت اصلی اش پیگیری مطالبات مردمی است موضوع را دنبال کنیم، باید حتی رسانه های منتقد دولت نیز با حضور خود در چنین نمایشگاه هایی دلایل انتقاد خود را مطرح کنند نه اینکه به نشانۀ اعتراض لب بر سخن ببندند و فراموش کنند که وظیفه آنان دنبال کردن دغدغه های مردمی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایمنا در این دوره نیز به عنوان تنها خبرگزاری کشوری که پایگاه آن در خارج از پایتخت قرار گرفته، در نمایشگاه حضور خواهد داشت. ایمنا به دنبال آن است تا با نگاه شهر و شهروندی در این نمایشگاه حاضر شود و مطالبات و دغدغه های مردمی را در این حوزه مطرح نماید.»

گفتنی است، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از ۵ تا ۱۲ آبان ماه ‌در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود. ‌/

کد خبر 324420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.