اصفهان قدیم زنده می شود

دولتخانه صفوی حد فاصل میدان امام (ره) تا محور چهار باغ بوده و یکی از نقاط کنونی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود به گونه ای که احیای بافت تاریخی و محور چهارباغ به عنوان محور دولتخانه صفویه در دستور کار شهرداری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  نصف جهان یکی از شهر تاریخی مهم ایران و جهان محسوب می شود که دارای جاذبه­ های بسیار تاریخی است.  علاوه بر ابنیه و آثار بسیار متعدد تاریخی که از گذشته در شهر موجود است­، فضاها و عناصر معماری باشکوه دیگری نیز در اصفهان وجود داشته که دست روزگار منجر به نابودی و تخریب آن شده است و حال بسیاری از این ابنیه و آثار فاخر در اسناد و مدارک تاریخی موجود توصیف شده و اطلاعات زیادی برای احیای آنها موجود است.

از جمله آثار بسیار مشهور اصفهان در دوره صفویه، دولتخانه صفویه و محور چهارباغ و مجموعه کاخ ها و باغات دوران صفوی است که از عناصر مهم محور تاریخی شهر اصفهان محسوب می شود اما متاسفانه در طول زمان و عدم توجه پادشاهان دوره های بعدی به این عناصر و به ویژه اقدامات تخریبی انجام شده توسط ظل السلطان، این محدوده با ارزش دستخوش تخریب و مداخلات وسیعی شده و بسیاری از عناصر و اجزای آن از بین رفته ­اند.

اکنون نیز در این سالها مدیریت شهری اصفهان توجه ویژه ای به حفظ هویت بناها و محورهای تاریخی از جمله دولتخانه صفوی به عنوان یکی از عناصر محور تاریخی، فرهنگی اصفهان داشته چرا که با احیا این اثر تاریخی، اصفهان نیمه گمشده خود را می یابد؛ همچنین گردشگران بی شماری را مجذوب خود می کند.

از همین رو شهرداری اصفهان به دنبال پیاده راه سازی میدان امام (ره)، پیاده راه شدن محور چهارباغ عباسی را در قالب طرح دولتخانه صفوی اجرایی کرده تا قلب تاریخی اصفهان را احیا کند.

حسین جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در این باره می گوید: دولتخانه صفوی حدفاصل میدان امام(ره) تا محور چهارباغ بوده و یکی از نقاط کنونی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود.

 وی عنوان می کند: پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ره) و خیابان های منتهی به میدان شامل خیابان های سپه و حافظ، پیاده راه سازی خیابان چهارباغ عباسی و احیاء بازارچه ها در محدوده دولتخانه صفویه از جمله پروژه های محدوده دولتخانه صفویه است.

سنگفرش چهارباغ عباسی به منظور احیای دولتخانه صفوی در دست اجراست

جعفری با اشاره به اینکه سنگفرش چهارباغ عباسی به منظور احیای دولتخانه صفوی و پس از تکمیل طرح سنگفرش میدان امام (ره) در دستور کار قرار گرفت تا خیابان چهارباغ عباسی به خیابان سپه و سپس به میدان امام (ره) متصل شود، اضافه می کند: سنگفرش چهارباغ عباسی در ۶ فاز اجرایی می شود که اکنون نیز فاز اول آن تکمیل و فاز دوم سنگفرش چهارباغ عباسی در دست اجراست.

آبنماهای محور چهارباغ عباسی دوباره زنده می شود

وی عملیات اجرایی ساخت آبنماها و حوض های محور چهارباغ عباسی را از دیگر اولویت های پروژه احیای دولتخانه می داند و عنوان می کند: پس از تکمیل سنگفرش چهارباغ عباسی آبنماهای و حوض های آب  که در گذشته در وسط چهارباغ  وجود داشته و اکنون دیگر اثری از آن نیست، دوباره زنده می شود.

اجرای ۲۰ پروژه در محور دولتخانه صفوی

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۲۰ پروژه در دولتخانه صفوی در دست انجام است، اضافه می کند: با اجرای طرح دولتخانه صفوی، وضعیت موجود این محدوده براساس مدارک و مستندات تاریخی با حال و هوای اصفهان قدیم ساماندهی می شود.

جعفری خاطرنشان می کند: با اجرای طرح پیاده راه شدن چهارباغ و احیای دولتخانه صفوی، شهر دوباره به هویت اصلی خود باز می گردد همچنین احیا دولتخانه صفوی موجب تحرک اجتماعی و افزایش جذب گردشگر بیش از گذشته خواهد شد.

کد خبر 324403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.