آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی در مدارس ضروری است

آموزش پیشگیری و اطفا حریق و پوشش حوادث در مدارس و مراکز دانشگاهی یکی از اهداف کلان آموزشی است که سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در جهت انجام آن برنامه ریز ی و فعالیت می کند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا تمهیدات و برنامه های آموزشی سازمان آتش نشانی برای پیشگیری از بروز حوادث و رعایت نکات ایمنی است. با توجه به اینکه مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و بسیاری از وقت دانش آموزان در مدرسه سپری می شود. در دوران تحصیل در مدرسه و پس از ترک منزل و حرکت به سوی مدرسه دانش آموزان همواره در معرض خطرات متفاوتی قرار دارند.

در زمینه  افزایش سطح ایمنی شهروندان و پیشگیری از حوادث، کارشناسان واحد آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اقدام به آموزش دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی در محوطه ایستگاه مرکزی و همچنین در محل مدارس می کنند.

 آموزش پیشگیری، اطفا حریق و پوشش حوادث در مدارس

آموزش اصول ایمنی آتش نشانی در مدارس به منظور آمادگی دانش آموزان هنگام مقابله با بحران‌های طبیعی و حوادث غیرمترقبه در مدارس انجام می شود. شهروندان می‌توانند از کارشناسان آتش‌نشانی برای آموزش بهره ببرند و توصیه هایی را در مورد جلوگیری از حوادث، نکات ایمنی و اطفا حریق و موارد دیگر را بیاموزند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا گفت: با توجه به اینکه یکی از  اهداف سازمان سازمان آتش نشانی شهرداری  اصفهان پیشگیری و اطفا حریق و پوشش حوادث است در بخش آموزش، برنامه های آموزشی را به همه شهروندان و در مدارس به دانش آموزان ارایه می کند تا با ارایه این آموزش های و مباحث ایمنی از بروز خطرات و مشکلات احتمالی که برای خانواده و جوامع امروزی پیش می آیند، جلوگیری بکند.

آموزش ها از سن مهد کودک تا مقطع دانشگاهی را در بر می گیرد

آتشپاد بهزاد بزرگزاد توضیح می دهد: آموزش ها از سن مهد کودک تا مقطع دانشگاهی را در بر می گیرد و این آموزش ها به صورت برنامه ریزی شده با حضورکارشناسان سازمان در کلاس ها انجام می شود و و در نهایت در ایستگاه شماره ۱۱  کلاس های آموزشی برای دوران مقطع دبستان و پیش دبستانی برنامه ریزی شده  و برای مقاطع  بالاتر هم این آموزش ها بر مبنای درخواست آنها از سازمان ارایه می شود.

وی تاکید می کند: نزدیک به دو دهه است که هر ساله آموزش های ایمنی در مدارس ارائه می شود. در روز اول مهرماه، نیروهای عملیاتی و آموزشی سازمان آتش نشانی با حضور در مدارس، دفترچه های حاوی شعارهای ایمنی را به دانش آموزان اهدا کردند، در طول سال تحصیلی نیز بنا به درخواست های مدارس، مباحث ایمنی و آتش نشانی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

بزرگزاد با تاکید به شناسایی فعالیت ها به شهروندان در ایستگاه ها اذعان می کند: که  آشنایی شهروندان با خدمات آتش نشانی و همچنین حضور کودکان و نوجوانان در ایستگاه ها باعث می شود تا فعالیت ها و تجهیزات آتش نشانان به مردم شناسانده شود.

 دوره های تخصصی یک ماهه

وی با اشاره به اهمیت این آموزش ها برای خانواده هامی گوید: علاوه بر این در واحدها و  برج های مسکونی  هیات مدیره این واحدها می توانند با  درخواست از سازمان آموزش های مرتبط با مباحث ایمنی در خانه  و مجتمع را همزمان با فرزندان بیاموزند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان درباره دوره های تخصصی و روند این آموزش ها به خبرنگار ایمنا می گوید: مراکز عالی، دانشگاه ها و مدارسی که خواهان فراگیری دوره های تخصصی هستند، مطابق نیاز درخواست شان را  اعلام می کنند و آموزش ها مدت زمان سه روزه تا یک ماه را در برمی گیرد.

وی توضیح می دهد: در این دوره های آموزشی مباحث کلی ایمنی برای دانش آموزان مطرح می شود و درصورت درخواست آموزش های خاص از سوی دانش آموزان، برنامه های آموزشی به صورت خاص برگزار می شود.

بزرگزاد در مورد آموزش آتش نشانی داوطلب عنوان کرد: همان طور که آتش نشان داوطلب برای عموم مردم و دانش آموزان داریم، آموزش آتش نشانی داوطلب را هم در برنامه ها داریم که در دوره های چهار روزه برگزار می شود و اشخاص علاقه مند بعد از گذراندن این دوره های کوتاه مدت چهار روزه می توانند در دوره های بلند مدت یک ماهه شرکت کنند و در پایان این دوره ها مدرک تخصصی به آنها ارایه

می شود.

به گفته وی این دوره های آموزشی تخصصی برای همه مقطع های تحصیلی برگزار می شود و حضور در این دوره ها مسلزم گذراندن دوره های کوتاه مدت چهار روزه است.

مدارس آموزش های تخصصی را بر حسب نیاز مطالبه کنند

وی اضافه کرد: معمولا آموزش های دوره های آتش نشان داوطلب کوتاه مدت و بلند مدت درون سازمان انجام می شود  و مجزا از کلاس های تئوری اقدامات عملی هم در این دوره های آموزشی به اشخاص داوطلب آموخته می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: فراگیری آموزش ها و مباحث ایمنی از ابتدای کودکی موجب می شود که فرزندان از بروز خطرات جلوگیری کنند و یا در موقع بروز خطرات احتمالی استفاده بسیار مفیدی از این آموزش ها داشته باشند.

بزرگزاد تاکید کرد: در مدارسی که این آموزش ها  برای دانش آموزان ارایه نشده است، مدیران این مدارس می توانند با ارایه درخواست به سازمان آموزش های تخصصی را بر حسب نیاز مطالبه کنند تا این دوره های آموزشی برای دانش آموزان مدارس برگزار شود.

به گزارش ایمنا رعایت اصول ایمنی در هر قشری جز جدایی‌ناپذیر فرهنگ شهرنشینی است. افزایش آموزش عمومی ایمنی علاوه بر کاهش هزینه خدمات ایمنی در شهر، سطح زندگی شهروندان را افزایش می‌دهد و وقوع حوادث غیرمترقبه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رعایت نکات ایمنی در محیط های آموزشی مهم است و دانش‌آموزان در مدارس آموزش‌ها و نکات ایمنی مورد نیاز را برای پیشگیری از وقوع حوادث دریافت می کنند. در حقیقت دانش آموزان بهترین قشر برای انتقال آموزش های ایمنی و فرهنگی به سایر اعضای خانواده و دوستان خود هستند.
آموزش نکات ایمنی و اطفا حریق به دانش‌آموزان در مدارس افزایش آگاهی دانش‌آموزان با آموزش‌های اولیه ایمنی را به همراه دارد و آنها با مقدمات مبانی حریق، کار عملی و شیوه استفاده از کپسول‌های اطفای حریق و تجهیزات اطفا حریق آشنا می‌شوند و همین آموزش ها خطرات را کاهش می دهد.

کد خبر 324390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.