تمایل ایرانی‌ها به فروش نقدی در کردستان عراق/۸ درصد صادرات ایران روانه اقلیم کرد می‌شد

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به اینکه تجار ایرانی در اقلیم کردستان عراق بیشتر به صورت نقدی، فروش داشتند، گفت: مطابق پیش بینی ها کمتر از ۱۰ و یا ۸ درصد صادرات ایران به عراق، سهم اقلیم کردستان بود و با توجه به اینکه آنها مرز مشترک با ترکیه داشتند تمایل به استفاده از اجناس ترکی دارند.

به گزارش ایمنا طی چند سال گذشته مبادلات تجاری ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق شکل گرفت. در این فضا هیات های تجاری متعددی از طریق اتاق های بازرگانی روانه منطقه شمالی عراق شدند و تعاملات تجاری دو طرف شکل گرفت. بسیاری از فعالان اقتصادی در آن زمان بر این عقیده بودند که کردستان عراق فرصتی خوبی برای تبادلات تجاری و اقتصادی است و سرمایه گذاران ایرانی می توانند در آن اقلیم سرمایه گذاری داشته باشند. با این حال امروز فضای خاورمیانه به گونه ای دیگر تغییر کرده و بعد از همه پرسی سوم مهر ماه در اقلیم کردستان عراق و رای مردم آن منطقه به جدایی از دولت مرکزی، از سوی برخی کشورها مرزهای تبادلات سیاسی و تجاری بر این منطقه بسته شده است. به نظر می رسد امروز تجار ایرانی بازاری را در منطقه از داده و سرمایه گذاری هایی که در این اقلیم صورت گرفته، اکنون به نوعی متوقف شده است.

پیرامون این موضوع و اینکه تکلیف سرمایه گذاری ایرانی ها در اقلیم کردستان عراق چه می شود، رایزن بازرگانی ایران در عراق در گفتگو با ایمنا، اظهار داشت: در قانون سرمایه گذاری پیش بینی شده که سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری در هر کشوری باید می توانند با مراجعه به صندوق ضمانت سرمایه گذاری، سرمایه های خود را بیمه کنند در این شرایط در صورت هر گونه مشکلی، صندوق ضمانت خسارات ناشی ار آن را به سرمایه گذار پرداخت می کند.

ابراهیم رضازاده با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون آمار مشخصی از میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در اقلیم کرستان عراق برآورد نشده است، تاکید کرد: معمولا بسیاری از سرمایه گذاران به طور مستقیم و نه از طریق صندوق ضمانت سرمایه گذاری یا مراجعه به سازمان صنعت و سفارتخانه ها، در برخی از کشورها از جمله اقلیم کردستان عراق، سرمایه گذاری می کنند بنابراین اطلاع دقیقی از میزان سرمایه گذاری ایرانی ها در کردستان عراق وجود ندارد.

سرمایه ها در صندوق ضمانت سرمایه گذاری ثبت شود

به گفته رضازاده، برخی از سرمایه گذاران مستقل بدون بیمه کردن سرمایه هایشان در اقلیم کردستان عراق، به طور قطع با تحولات به وجود آمده ضرر خواهند کرد به دلیل این موارد است که ما تاکید داریم قبل از هر چیز سرمایه ها در صندوق ضمانت ثبت شود که سرمایه گذاران دچار خسارت نشوند.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت مپنا که پروژه نیروگاهی جنوب عراق را دارد، پروژه خود را در صندوق ضمانت بیمه کرده است که در صورت هر اتفاق از جمله جنگ، سیل و... و. بتواند از بیمه استفاده و سرمایه خود را بازپس گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق در پاسخ به اینکه طی چند سال گذشته چقدر از سرمایه گذاران جذب اقلیم کردستان عراق شدند، تصریح کرد: سرمایه گذاری زیادی از طرف ایرانی ها در این منطقه نشده است چرا که در این سال ها گلایه همیشگی عراقی ها از ایران این بود که آنها تنها به دنبال فروش اجناس خود در اقلیم کردستان و یا دولت مرکزی عراق هستند و سرمایه گذاری نمی کنند از سوی دیگر برای اجناس ایرانی که در عراق فروخته می شد گارانتی و یا تضمینی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تجار ایرانی در کردستان عراق بیشتر به صورت نقدی، فروش داشتند، تاکید کرد: بیشتر سرمایه گذاری ها در اقلیم کردستان عراق همچون ایران خودرو و سایپا، دولتی است و این شرکت ها اقلیم خط تولید دارند و اکنون نیز در جنوب عراق مشغول به کارکند و سرمایه های خود را در صندوق ضمانت بیمه کرده اند.

میزان صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق مشخص نیست

رضازاده در پاسخ به این سوال که آیا تجار و سرمایه گذاران ایرانی بازار خوبی را در کردستان عراق از دست داده اند یا ایران با بستن مرزهای اقلیم ضرر نمی کند، گفت: این موضوع قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد چرا که درصدی از کالاهایی که به عراق صادر می شد مشخص نبود چه میزان محصول در منطقه عربی و چه میزان در اقلیم کردستان صادر می شود.

به گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق، واقعیت اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، زیاد قابل پیش بینی نیست. اما توجه به آمارها گذشته مشخص نمی کند که چند درصداز کالاهایی که به عراق صادر می شد در قسمت عربی و چه میزان در اقلیم کرستان مورد استفاده قرار می گرفت. طی چهار ماه گذشته از مرزهای ایران تنها ۱۰ درصد کالا صادر شده بود اما اینکه چه مقدار آن در اقلیم مصرف شده و یا چه میزان به بخش عربی رفته، نامشخص است.

وی افزود: به دلیل اینکه برخی از کالاهای ما ضوابط استاندارد نداشتند به طور مستقیم از مرزهای جنوب عراق صادر نمی شدند و از اقلیم کردستان وارد عراق می شدند؛ مثلا سیمان و سیب ایران که از شمال عراق وارد این کشور می شد، واردات آن از مبادی جنوب عراق ممنوع بود. اما بازار مصرف آن در جنوب عراق بود.

۱۰ درصد صادرات ایران سهم اقلیم کردستان عراق بود

رضازاده، گفت: مطابق پیش بینی ها زیر ۱۰ درصد و یا ۸ درصد صادرات ایران به عراق، سهم اقلیم کردستان بود و با توجه به اینکه آنها مرز مشترک با ترکیه داشتند و اقلیم کردستان بیشتر متمایل به استفاده از کالای ترکی بودند و اجناس ایرانی بیشتر در بخش عربی مصرف می شد.

وی تصریح کرد: در مقایسه صادرات ایران به شمال و جنوب عراق، ما از لحاظ تجاری باید دولت مرکزی عراق را حفظ کنیم چرا که بالای ۹۰ درصد از سهم تجاری ایران متعلق به این منطقه است. اما سه سال گذشته این معادله برعکس بود و ۷۰ درصد کالاهای ایرانی از اقلیم کردستان وارد عراق می شد. طی یک سال گذشته دولت مرکزی عراق با سختگیری هایی، مرز گمرکی بین اقلیم کردستان و بخش عربی ایجاد کرد و به شرط دریافت تعرفه اجناس وارد منطقه مرزی می شد بنابراین اکثر صادرکنندگان ما کالاهای بدون مشکل خود را از طریق مرزهای عربی وارد عراق می کنند.

سرمایه گذاران ایرانی روابط خود را با دولت مرکزی عراق متمرکز کنند

به اعتقاد رایزن بازرگانی ایران در عراق، حتی اگر وضعیت همه پرسی اقلیم کردستان ختم به خیر شود باز هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفع تجار ایرانی است که از مرزهای عربی کالاهای خود را وارد عراق کنند نه اینکه مشمول دو تعرفه و کالاهای قاچاق شوند.

به گفته رضازاده، اقلیم کردستان هنوز از سرمایه گذاران ایرانی استقبال می کنند شکایتی از آنها ندارند و باید گفت ماندن سرمایه گذاران ما موجب رونق اقتصادی آن منطقه می شوند.

وی با بیان اینکه بنده دوسال پیش در سخنرانی در کرمانشاه این مساله را گوشزد کردم که حجم روابط را با عراق مستقیم کنند، تصریح کرد: اگر وضعیت همه پرسی ختم به خیر شود به نفع ایرانی هاست که به لحاظ سیاسی و اقتصادی از مرزهای عربی کالاهای خود را وارد عراق کنند تا مشمول دو تعرفه و کالاهای قاچاق نشوند.

کد خبر 324379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.