روزانه بیش از یک میلیارد تومان برای زیبایی شهر هزینه می شود/ لزوم تهیه سند جامع زیباسازی

شهرداری اصفهان روزانه بیش از یک میلیارد تومان به صورت مستقیم برای زیبایی و زیبا ماندن شهر در بخش های جاری و عمرانی هزینه می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان شهری باستانی در مرکز ایران است که از گذشته های دور به زیبایی و پاکیزگی مشهور و زبانزد خاص و عام بوده است.

مدیران شهری اصفهان هم معتقدند هزینه کردن برای زیبایی شهر سرمایه‌ای برای نشاط شهر است، از این رو طی چند سال اخیر برای زیباسازی و تغییر سیمای شهر اصفهان اقدامات زیادی انجام شده است.

به عنوان مثال در خیابان‌های جدیدی که به تازگی توسط شهرداری اصفهان احداث شده‌اند، دیوار برخی از خانه‌ها در حاشیه این خیابان‌ها افتاده بود که سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان آن‌ها را اصلاح کرد.

این سازمان ۸ هزار مترمربع از چهره دیوارهایی را که در حاشیه خیابان‌های جدید افتاده بودند را اصلاح کرد که اصلاح دیوارها در خیابان‌های خواجه نظام الملک و ظهیرالسلام از جمله آن‌ها بودند.

هم‌چنین در برخی از زیرگذرهای درون شهری اصفهان هم توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، دیوار نگاره هایی کار شد که مصداق آن در زیرگذر درون شهری عسگریه اصفهان نقاشی خط، در زیرگذر شهدای صفه کاشی‌های ۷ رنگ، زیرگذر امام خمینی (ره) در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در رابطه با خاتم‌کاری، دیوارنگاره‌هایی انجام شده است.

سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان همچنین حدود ۲۰۰ دوچرخه فرسوده را در شهر اصفهان نصب کرد که این دوچرخه‌های فرسوده از ایستگاه‌های دوچرخه شهرداری اصفهان و با مشارکت مردم اصفهان جمع‌آوری و توسط این سازمان رنگ‌آمیزی شدند و در ایام نوروز در گذرهای مختلف شهر، رنگ و چهره خاصی را به شهر اصفهان دادند.

از دیگر اقدامات انجام شده در راستای زیبا شدن شهر اصفهان باید اشاره کرد که حدود ۳ هزار مترمربع دیواره‌های مرتفع و حدود هزار و ۵۰۰ مترمربع دیواره‌های با ارتفاع کم در شهر اصفهان توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان دیوارنگاری و رنگ‌آمیزی شدند.

هنوز در کشور سندجامع زیباسازی تهیه نشده است

البته پروژه‌های جدیدی برای زیباسازی این شهر در حال اجرا هستند که این پروژه‌ها می‌توانند چهره واقعی شهر اصفهان را به مردم و گردشگران نشان دهند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هنوز در کشور سندجامع زیباسازی تهیه نشده است، می گوید: البته شهرداری اصفهان ضوابط ۲۰ گانه ای برای زیباسازی شهر تهیه کرده و به دنبال آن در تعامل با شهرهای دیگر است تا سند جامع زیباسازی شهرها در کشور تهیه شود.

مهدی بقایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا به مراحل تدوین سند زیباسازی شهر اشاره و تصریح می کند: احصاء مؤلفه های نمادین شهر اسلامی، احصاء معضلات شهر و بررسی ظرفیت های موجود شهر، راهبردها و سیاست ها ۵ گام اول برای تدوین سند زیباسازی شهر است.

وی تاکید می کند: بر اساس تحقیقات و پژوهش‌هایی که در سطح شهر انجام شده افسردگی و اضطراب ۲ معضل اساسی شهر اصفهان است از این رو در طرح های زیباسازی به این مهم توجه ویژه شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به انجام نقاشی دیواری در شهر اشاره کرده و اظهار می کند: در ابتدا نقاشی دیواری ممنوع بود اما پس از درخواست و با توجه به اینکه در زمینه رنگ از دیگر کلانشهرها عقب افتادیم، پس از بررسی کارشناسان این مهم در کمیسیون های تخصصی شورا بررسی و به تصویب رسید.

۳۹۱ میلیارد تومان اعتبار برای زیباسازی شهر اصفهان درسال ۹۶

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهردای اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا معتقد است اصفهان از واژه زیبا بهره مند است و کلیه اقداماتی که توسط شهرداری اصفهان برای زیباسازی این شهر انجام می شود، بر روی زیبایی شهر بسیار اثرگذار است.

سعید فردانی اظهار می کند: اگر بخواهیم عنوان کنیم نظافت و زیباسازی شهر، مبلمان شهری، آذین بندی شهر، نورپردازی، پیرایش شهری، نقوش برجسته ای که در اتوبان ها و خیابان ها به کار برده می شوند، رنگ آمیزی جداول و تملک، احداث و نگهداری فضای سبز که به صورت مستقیم بر زیبایی شهر اثر گذار است، چقدر هزینه لازم دارد باید اعلام کنم اعتبارات امسال برای این موارد حدود ۳۹۱ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه برای نظافت شهر اصفهان سال گذشته اعتباری معادل ۱۰۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، ادامه می دهد: برای زیباسازی، آذین بندی، مبلمان شهری، نقوش برجسته و پیرایش شهری ۴۳ میلیاردتومان اعتبار و برای تملک و احداث فضای سبز ۱۷۷ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه شده است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهردای اصفهان تصریح می کند: در سال جاری برای نگهداری فضای سبز ۵۹ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان براساس این وظایف و اعتبارات، روزانه بیش از یک میلیارد تومان به صورت مستقیم برای زیبایی و زیبا ماندن شهر در بخش های جاری و عمرانی هزینه می کند، اضافه می کند: شهروندان اصفهان هر چه بتوانند در نظافت و نگهداری معابر و پارکها همکاری کنند، در کاهش هزینه ها بسیار مؤثر خواهد بود و به جای هزینه کردن در این بخش می توانیم پروژه های بزرگ تر و بهتری در راستای زیباتر کردن شهر اصفهان انجام دهیم.

فردانی یادآور می شود: به طور میانگین روزانه برای هر شهروند اصفهانی بر اساس آیتم های اعلام شده سرانه هزینه برای زیبایی شهر ۲۰۰ هزار تومان است و هر چه شهروندان در حفظ زیبایی های شهر تلاش کنند هزینه ها کمتر می شود و می توان اعتبارات را در بخش های زیرساختی هزینه کرد.

وی با بیان اینکه سمت و سوی عمده زیباسازی های انجام شده به خصوص نقوش برجسته، هویت دادن به شهر اصفهان است، اضافه می کند: مکان های پرتردد مورد هدف شهرداری اصفهان برای اجرای پروژه های زیباسازی است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهردای اصفهان تصریح می کند: از اقدامات اجرایی برنامه اصفهان ۱۴۰۰، زیباسازی، نورپردازی، رنگ آمیزی و ایجاد سرزندگی محیطی است و این جهت گیری ها در شهر ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نورپردازی هایی در کنار اماکن تاریخی با هدف شاخص سازی مکان های تاریخی انجام خواهد شد، تاکید می کند: جهت گیری و تمرکز شهرداری اصفهان بر روی حوزه های سرزندگی، زیباسازی و نورپردازی، بازخوردهای خوبی از طرف مردم برای شهرداری داشته است.

اما آنچه پر واضح است اینکه شهرداری اصفهان به تنهایی نمی تواند کلید واژه زیبا را برای شهر تداوم بخشد از این رو همکاری مردم و سایر دستگاهها می تواند در این رابطه بسیار اثر گذار باشد.

کد خبر 324161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.