فرجام گل آلود آب در فریدن

فریدن- ۲ سال از زمان موافقت رسمی استاندار اصفهان و قول مساعدت وی برای اجرای پروژه تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار گذشته است اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و این موضوع موج گسترده ای از اعتراض های مردمی را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، طرح تامین آب شرب از منابع پایدار یک مطالبه دیرین از میان انبوه رنج های مردم فریدن است.

طرح " تامین آب شرب شهرستان فریدن از منابع پایدار" از اواخر سال ۹۳ در زمان مسئولیت اسفندیار تاجمیری فرماندار سابق این شهرستان با پیگیری ها و مکاتبات مکرر وی با مسئولان کشوری و استانی کلید می خورد. در آن زمان با اجرای این طرح، مقرر می شود آب شرب مصرفی فریدن و  روستاها و شهرهای اطراف آن از چشمه لنگان فریدونشهر تامین شود.

تاجمیری بارها در مصاحبه های خود با تاکید بر اینکه طرح تامین آب شرب از منابع پایدار یک پروژه کلان کشوری است؛ از اجرای کامل این طرح درسال ۹۵ سخن می گوید.

با تاخیر در مراحل انجام این پروژه؛ وی در جلسه ای ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و پیگیری های انجام شده با ابراز گله مندی از طولانی شدن روند پیگیری های ستادی طرح با تاکید بر اینکه تامین آب شرب شهرستان فریدن از منابع پایدار از نیازهای اولیه و خواسته های به حق مردم است بر تسریع در انجام پیگیری های اداری و تمهید مقدمات کلنگ زنی آن در سال ۹۵ براساس وعده استاندار تاکید می کند.

وی در مصاحبه ای دیگر با اشاره به صحبت استاندار اصفهان در جلسه ای با حضور فرمانداران شهرستان ها در اوایل سال ۹۴؛ مبنی بر این که "فریدن دریایی از آب است و مردم نباید مشکل آب شرب داشته باشند"،  عنوان می کند: در جلسه استانداری مصوب شد که آب شرب فریدن از منابع پایدار تامین و اجرای پروژه آبرسانی از چشمه لنگان برای تامین آب شرب شهرستان فریدن پس از مطالعات دقیق از اوایل سال ۹۵ اجرایی شود.

رسول زرگر پور نیز پیش از این با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان فریدن نسبت به اجرای این طرح تا پایان سال ۹۴ قول مساعدت می دهد اما با استمرار مشکلات و موانع؛ اجرای این طرح به پایان سال ۹۵ موکول می شود.

در این بین برگزاری جلسات متعدد برای پیگیری موضوع آب  ادامه می یابد.در آخرین روزهای سال ۹۵، صفر بدیع الزمانی معاون فرماندار فریدن در جلسه شورای اداری این شهرستان، با اشاره به این که قرار بود پروژه آبرسانی در اوایل سال ۹۵ اجرایی شود، می گوید: در جلسه ای که در استان با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار شد، وعده کلنگ زنی پروژه آبرسانی در روزهای آینده داده شده است و امیدواریم تا قبل از سال جدید این طرح کلنگ بخورد؛ ضمن این که مراحل بعدی آن از جمله تخصیص اعتبار نیز باید پیگیری شود.

کمال رضایت فرماندار فعلی فریدن نیز در این جلسه با اظهار تعجب از کم کاری در حوزه مجتمع های آبرسانی روستایی در این شهرستان و خارج شدن آن ها از ردیف اعتباری، می گوید: اینکه بخواهیم یک شیر آب در وسط یک روستا بگذاریم و مردم مجبور شوند برای تامین آب شرب از آن استفاده کنند، اصلا در شان مردم نیست، چرا که اکثر اهالی روستاهای فریدن به دلیل مهاجرت جوان ترها، مسن بوده و اینکه برای تامین آب این چنین روندی را طی کنند برای آن ها مشکل است.

فرماندار فریدن در این جلسه  مسئله  آب را اولویت نخست می داند و می گوید: تخصیص آب انجام شده اما تامین اعتبار و بودجه مهم تر است و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته به نتیجه مطلوب برسیم.

رضایت با اشاره به جلسات اخیری که با ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی گرفته شده، تاکید می کند: مصوب شده است که در یک کار جهادی ادارات مورد نظر کارهای خود را متناسب با پروژه آغاز کنند تا با عملیاتی شدن پروژه آبرسانی مشکل در این خصوص در شهرها و روستاها نداشته باشیم.

علیرضا راد مشاور این طرح و از مهندسان شرکت جامع کار سپاهان اصفهان نیز در همان جلسه با بیان اینکه مطالعات طرح آبرسانی از چشمه لنگان ۲ سال است که آغاز شده است،  می گوید: طولانی شدن ارائه طرح و فاز مطالعاتی به دلیل اضافه شدن شهرستان های دیگر به این پروژه بوده است.

وی می افزاید: ابتدا تصمیم بر این بود که پروژه آبرسانی فقط برای شهرستان فریدن اجرایی شود اما تعدادی از شهرها و روستاهای شهرستان های فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت در ادامه اضافه شدند و این باعث شد که فاز مطالعاتی پروژه طول بکشد.

راد ادامه می دهد: سامانه انتقال آب از چشمه لنگان قرار است، ۲ شهر داران، دامنه و ۲۸ روستای فریدن، شهر بوئین و میاندشت، افوس و ۴۲ روستا شهرستان بوئین میاندشت، شهر برف انبار، فریدونشهر و ۸ روستای این شهرستان و شهر چادگان، رزوه و ۲۰ روستای دیگر در شهرستان چادگان را پوشش بدهد.

این مشاور اجرای طرح، نیاز آبی مناطق تحت پوشش این سامانه آبرسانی را که مورد تصویب قرار گرفته است را ۱۰ میلیون متر مکعب بیان می کند و می گوید: مصوب شده است که ۶/۵ میلیون متر مکعب از این نیاز آبی توسط پروژه آبرسانی و مابقی توسط آب موجود در منطقه تامین شود.

در این میان زمان با شتاب می گذرد و مردم در تمام این مدت در انتظار شنیدن صدای پای آب سالم و گوارا روزگار می گذرانند اما در کمال حیرت و ناباوری با گذشت هفت ماه از سال ۹۶ و نیز با نزدیک شدن به روزهای پایانی مدیریت استاندار؛ این مسئله هنوز در هاله ای از ابهام  به سر می برد.

فرجام آب در فریدن همچنان گل آلود است.با وجود گذشت ۲ سال از زمان موافقت رسمی استاندار اصفهان و قول مساعد او برای اجرای این پروژه  و نیز غیرقابل استفاده بودن آب لوله کشی شده فعلی در اکثر نقاط فریدن، این طرح بنا به دلایل مختلفی نظیر عدم تأیید نهایی موضوع در وزارت نیرو، کلان بودن طرح، زمان بر بودن و عدم اختصاص اعتبار لازم بی نتیجه مانده و هیچ کدام از وعده های مسئولان عملی نشده است.

سطح نیترات بالای آب شرب مصرفی در شهرستان فریدن چند سالی است که مردم این دیار را نگران کرده است. مردم فریدن علاوه بر مشکل کمی آب، در سال های اخیر با مشکلات کیفی آب  نیز دست و پنجه نرم می کنند.

نیترات آب شرب فریدن در سال ۹۱ بالاتر از حد مجاز بوده است و اولین نمونه برداری در خرداد سال ۹۱ حاکی از آلوده بودن آب شرب سه روستای نماگرد، داشکسن و به نیترات بوده است. پس از مثبت اعلام شدن نمونه گیری سه روستای یاد شده در آبان سال ۹۱ از آب شهر داران نیز نمونه گیری انجام و جواب آزمایش اولیه مثبت اعلام می شود.

برای اطمینان از آلوده بودن آب شهر داران به نیترات، پس از نمونه اول، آزمایش های متعدد دیگری انجام و در دی ماه سال ۹۱ این موضوع تایید و در اواخر سال ۹۱ میزان نیترات بین ۵۱ تا ۵۶ میلی گرم اعلام  می شود.

در سال ۹۲ چاه شماره ۴ شهر داران به علت بالا بودن نیترات پلمپ و سپس چاه هنرستان کشاورزی این شهر که نیترات آن ۱۸ میلی گرم در لیتر بود، وارد مدار می شود که پس از در مدار قرارگرفتن چاه هنرستان کشاورزی، نیترات چاه های پایین دست شهر داران کاهش می یابد اما چاه های بالا دست همچنان درگیر باقی می ماند و در همین زمان یعنی شهریور ماه سال ۹۲ برای نخستین بار دستگاه نیترات زدا برای کاهش نیترات آب شهرستان فریدن نصب می شود.

هم اکنون سطح نیترات آب به قدری است که به برخی روستاها آبرسانی سیار می شود و یا آب مصرفی ساکنان آن از طریق دستگاه های نیترات زدا تامین می شود. تامین آب آشامیدنی مردم از چاه ها و منابع غیرپایدار صورت می گیرد که مشکلات خاص خود را دارد.

به گفته عباس رحیمی- رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدن- هم اکنون به ۸ روستا با تانکر آبرسانی می شود و ۷ روستای دیگر نیز در معرض تغییرات کیفی آب  است.

مشکلات کمی و کیفی آب موجب شده است که در سال جاری در ۴ روستای فریدن؛ منبع آب موجود به وسیله دستگاه های نیترات زدا تصفیه و با پرداخت هزینه در اختیار مردم قرار بگیرد.

وضعیت اسفناک روستاهای فریدن در بخش آب به قدری حاد می شود که در همایش اخیر نخبگان روستایی که به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در تهران برگزار شد؛ نمایندگان شرکت کننده از فریدن با وجود تدابیر امنیتی و انتظامی حاکم بر جلسه عبارت" تامین آّب شرب از منابع پایدار حق مسلم مردم فریدن بزرگ" را به نشانه اعتراض بر روی کاغذ خطاب به سخنران همایش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بنویسند.

اکبر ترکی- نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت- نیز در تازه ترین تذکر خود در مجلس خطاب به رئیس جمهور؛ درباره مشکلات آب ۷۰ روستای غرب استان و احتمال واکنش قاطع و شدید مردم هشدار داده است و می گوید: ۳۰ روستا در سطح این ۴ شهرستان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی پیش از این نیز در مصاحبه های خود در عین اینکه خبر داده بود طرح تامین آب شرب از منابع پایدار مراحل پایانی خود را طی می کند و تنها در انتظار مصوبه وزارت نیروست از عدم تخصیص اعتبار برای پروژه های آبرسانی شهرستان فریدن در برنامه ششم توسعه سخن گفته بود.  

آخرین خطبه های نماز جمعه شهرستان فریدن نیز حاکی از واکنش قاطع ائمه جمعه نسبت به این مسئله است.

حجت الاسلام صادق بهرامی در خطبه های نماز جمعه شهر داران در روز گذشته با اشاره به عدم تحقق وعده های مسئولان در رابطه با تامین منابع آب شرب فریدن و شهرستان های اطراف از منابع پایدار، اظهار می کند: مسئله آب در شهرستان های غرب استان متاسفانه به یک تراژدی غم بار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه آب سالم و پایدار از خواسته های دیرین مردم این منطقه است، می افزاید: مردم بهره مندی از آب سالم و پایدار را حق مسلم خود می دانند و در این خصوص متحد و قاطع هستند.

امام جمعه موقت داران با اشاره به راه اندازی کمپین های گسترده اعتراض مردمی درباره مسئله آب در فضای مجازی می گوید: این مطالبه بر حق مردم  باید به مرحله اجرا برسد.

وی تصریح می کند:  مسئولان استان قبل از آن که این مسئله تبدیل به بحران شود و حرکت های دیگری از قبیل تجمع رخ نداده باید توضیح دهند که دلیل این کوتاهی چه بوده است و چرا پس از گذشت بیش از ۲ سال هنوز تکلیف این قضیه روشن نیست.

حجت الاسلام بهرامی ادامه می دهد: مسئولان شبکه بهداشت بیایند و مردم را قانع کنند که آب مشکل ندارد و دستگاه های تصفیه و حذف نیترات را از سطح شهرستان ها جمع آوری کنند.

وی  تصریح می کند: اگر آب واقعا مشکل ندارد پس استقرار این دستگاه ها  چه معنایی دارد؟

امام جمعه موقت داران از مسئولان شهرستان و به ویژه نماینده مردم در مجلس در خواست می کند  تا با جدیت و صراحت این  مسئله را پیگیری کنند و در این رابطه با مردم صادق باشند.

حجت الاسلام ناصرصابری امام جمعه دامنه نیز در خطبه های دیروز این شهر، با تاکید بر این که آب مصرفی مردم در شهرستان ها از نظر کمی و کیفی نباید فرقی با مرکز استان داشته باشد، خاطر نشان می کند: چه دلیلی وجود دارد که مدیران استانی از سادگی و نجابت مردم فریدن سوء استفاده می کنند.

وی با تاکید بر این که مسئولان استانی باید در زمینه کوتاهی ها و سهل انگاری ها پاسخگو باشند تصریح می کند: فریدن و مردم غرب استان تا کی باید قربانی سیاست های تبعیض آمیز استان باشند و چرا اصفهان زیبا و برخوردار آب را برای زاینده رود خروشان لازم می داند و در تصمیمات بالا دستی برای استان های همجوار  در بخشش آب سخاوت مندی می کنند اما نوبت به شهرستان ها که می رسد می گویند آب نیست؟

امام جمعه دامنه می افزاید: چرا مسئولان با کوتاهی و سوء مدیریت خویش مردم را به نظام و دولت بدبین  می کنند؟

وی تصریح می کند: چرا برخی مدیران باهم متحد شدند تا کاری برای این مردم صورت نگیرد؟

حجت الاسلام صابری ادامه می دهد: یک روز در همین شهرستان با حاشیه سازی و القا خطی و حزبی بودن مسئله آب،  ذهن مردم را از مطالبات اصلی خود منحرف کردند، آن ها را فریب دادند و عده ای از همشهریان نابخردانه با مجموعه عوامل همراهی کردند و در دام سیاسیون افتادند.

صابری می افزاید: اکنون بعد از گذشت ۲ سال می بینیم مطالبه به حق مردم فریدن در خصوص آب آشامیدنی در کش و قوس های رفتن یا ماندن استاندار برآورده نشده است.

وی بر لزوم هماهنگی و وحدت مسئولان شهرستان همپای مردم معترض تاکید می کند و می افزاید: تمام  مردم و مسئولان شهرستان در این مسئله  باید بر علیه این ظلم بزرگی که به فریدن شده متحد و یک صدا باشند و دلهره پست و مقام و میزهایشان را  نداشته باشند.

حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی- امام جمعه شهر داران - نیز چندین بار در جلسات مختلف و از تریبون نماز جمعه نسبت به وجود نیترات و غیر سالم بودن آب شرب مصرفی مردم انتقاد کرده است.

وی  تامین آب شرب از منابع پایدار را از مطالبات مهم و برحق مردم این شهرستان دانسته و گفته است: مردم نباید قربانی بی برنامگی برخی از مسئولان باشند.

بی فایده بودن دستگاه های نتیرات زدا در شرایط کم آبی؛ عدم رعایت عدالت و توازن در بین شهرستان های استان؛ بی نصیب ماندن مردم از منابع آبی منطقه خود، وعده های بدون عمل، عدم شفاف سازی در تامین اعتبار لازم برای طرح و  کم کاری مدیران استانی در بحث مدیریت خروجی آب از استان از مهم ترین نکاتی است که نماینده ولی فقیه در شهر داران بارها به آن اشاره کرده است.

در این میان نکته قابل تامل به راه افتادن موج عظیمی از واکنش های خود جوش مردمی در منطقه و به ویژه در فضای مجازی است.

برجسته ترین نمود عینی این واکنش ها راه اندازی کمپین" آب سالم حق مسلم ماست" که به سرعت در حال عضو گیری است.

بیانیه ها، اطلاعیه ها و سطوح مختلفی از انتقادها از سوی اعضا در این کمپین ارسال می شود. در قسمتی از بیانیه این کمپین آمده است:" ما مردم فریدن بزرگ در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در تامین آب شرب فریدن بزرگ از منابع پایدار و وعده بی سرانجام استاندار در این خصوص بدینوسیله اعتراض صریح خود را نسبت به این موضوع اعلام می داریم .در حالی که  در حوضه آب ریز زاینده رود به سر می بریم و سردترین ماه های سال را تحمل می کنیم تا از منابع آب خدادادی بهره مند باشیم؛ سیاست های ناعادلانه و سوء مدیریت مسئولان استانی  ما را به ستوه آورده است".

در ادامه این بیانیه همچنین خطاب به استاندار اصفهان آمده است:" جنابعالی در سفر خود به فریدن برای شرکت در جلسه شورای اداری این شهرستان در سال ۹۴ نسبت به حل این مسئله تا پایان همان سال قول مساعدت داده بودید؛ اما این مشکل  همچنان به قوت خود باقی است و این روزها  که زمزمه رفتن شما را می شنویم  رنج بدقولی تان را هم باید به دوش بکشیم."

بسیاری از کانال های تلگرامی و اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان نیز نسبت به مسئله آب واکنش نشان داده اند و با انتشار اخبار مربوط به این موضوع و  پیام های نقادانه با مردم همراه شده اند.

مردم به طور قاطع و صریح بر مطالبه خود مبنی بر تامین آب شرب از منابع پایدار پافشاری می کنند.

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 324159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.