اجرای ۲۲ راهکار برای حل مشکلات تولید و صادرات محصولات کشاورزی

استاندار اصفهان گفت: در بخش تولید و صادرات محصولات کشاورزی ۲۳ مانع اصلی وجود داشت که ۲۷ راهکار اجرایی برای حل این مشکلات ارائه شده بود و که اکنون پس از دو سال ۲۲ راهکار اجرایی شده و بقیه نیز تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رسول زرگرپور در پنجاه و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، اظهار داشت: استان اصفهان یک ظرفیت بسیار عظیم انحصاری دارد که شهرک علمی و تحقیقاتی است که می تواند پایه اساسی برای حل برخی از مشکلات و توسعه اقتصادی باشد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید جلسات مشترکی بین اتاق بازرگانی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شود، افزود: باید مواردی که می تواند مبنای همکاری های مشترک باشد مشخص شود.

زرگرپور با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و ۹ مرکز رشد در این شهرک فعالیت می کنند، افزود: گردش مالی این شرکت ها به بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال رسیده است و ۹۰۰ پرونده نوآوری، تجاری سازی شده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز با ایجاد قطب علمی در جنوب شهر، شرکت های دانش بنیان در حوزه پزشکی و پیرا پزشکی را در این شهرک مستقر کرده است.

استاندار اصفهان افزود: با توجه به اینکه آینده ۲۰ ساله استان در حوزه علم و فناوری پیش بینی شده است، پیشنهاد می شود بین اتاق بازرگانی، علوم پزشکی و شهرک علمی و تحقیقاتی کارگروهی تشکیل شود و زمینه های همکاری های مشترک بررسی شود چرا که اگر کار مشترک توسط این شهرک ها و اتاق بازرگانی صورت گیرد راندمان چندبرابر خواهد شد.

وی به تشکیل شورای معادن نیز اشاره کرد و افزود: این شورا برای اولین بار تشکیل شده و نتایج خوبی را به همراه داشت و گشایش های زیادی را بوجود آورد.

زرگرپور در ادامه با اشاره به گزارش کمیته پیگیری اجرای مصوبات شورا از اجرای مصوبات تولید و صادرات در بخش کشاورزی، تصریح کرد: دو سال پیش موانع تولید در بخش کشاورزی با اقدامات کارشناسی در کارگروه تخصصی احصا گردید و به این جمع بندی رسیده بودیم که در بخش کشاورزی ۲۳ مانع اصلی وجود دارد که اگر حل و فصل شود تولید در بخش کشاورزی رونق خواهد گرفت و مشکلات برطرف خواهد شد و صادرات بخش کشاورزی هم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این رابطه ۲۷ راهکار ارائه شد، افزود: برخی از این راهکارها ملی و بخشی استانی بود و امروز پس از دو سال اعلام شد که ۲۲ مورد از این راهکارها اجرایی شده است که این تعداد رکورد خوبی برای استان است.

استاندار اصفهان افزود: مواردی که اجرایی نشده دوباره بررسی شد و می توان گفت به طور کلی این ۲۷ راهکار وضعیت مناسبی داشته است و دیگر راهکارها نیز تا پایان سال اجرایی و مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی با بخش های بیمه و مالیاتی اظهار داشت: کمیته هایی که این موارد را بررسی می کنند بخشی از این مشکلات که استانی بود حل شد و بخشی نیز برای رفع به تهران ارسال خواهد شد.

زرگرپور تعدد بخشنامه ها و دستورالعمل ها و تفسیرها در بخش تامین اجتماعی و مالیات را بیشترین مشکل در این بخش خواند و افزود: این موضوع کار را مشکل کرده است و مهمترین راهکاری که می تواند در این رابطه اثربخش باشد این است که کارگروهی در سطح ملی تشکیل شود و این دستورالعمل ها را تنقیح کنند و برداشت های متفاوت و موارد متضاد را تجدید نظر کنند.

استاندار اصفهان افزود: در طول چهارساله گذشته بیشتر وقت این شورا به بررسی مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی گذشته است ولی این مشکلات باعث شده است که توفیقات کافی نباشد.

رئیس اتاق بازرگانی نیز در این جلسه اظهارداشت: اتاق بازرگانی اصفهان جزو ۴ اتاق بازرگانی برتر دنیا انتخاب شده است و در سمیناری از این اتاق تجلیل شده است و این امر موجب شد که سرود مقدس جمهوری اسلامی در آن اجلاس طنین انداز شود.

گفتنی است؛   برخی از موانع تولید و صادرات بخش کشاورزی شامل بالا بودن هزینه های تولید برخی از محصولات کشاورزی، پایین بودن سطح علمی تولید کنندگان برخی از محصولات بخش، کاهش حاصل خیری اراضی کشاورزی، ناکافی بودن سیستم های اطلاع رسانی و ترویجی در حوادث غیرمترقبه و شیوع بیماری های گیاهی، خرده مالکی و تغییرات گسترده در کاربری های کشاورزی بود که با راهکارهایی از قبیل افزایش بهره وری از طریق حمایت های ویژه از تولیدکنندگان با اولویت محصولات صادراتی و دارای مزیت نسبی، تقویت آموزش مهارت های علمی، تخصصی و کاربردی بهره برداران، تقویت خاک از طریق اختصاص یارانه موثر و کمک بالاعوض جهت تامین کود آلی، اختصاص اعتبار جهت اجرای طرح های مدیریت هوشمند اقلیم، توسعه یکپارچه سازی اراضی و توجه ویژه به حفظ کاربری اراضی کشاورزی برطرف شده است.

کد خبر 324094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.