نزاع خیابانی منجر به قتل جوان زرین شهری شد/دستگیری عاملان قتل جوان 32 ساله در لنجان

لنجان_فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لنجان گفت:طی وقوع یک فقره نزاع وکشته شدن جوانی ۳۲ ساله اکیپی از زبده‌ترین کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان لنجان با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی شناسایی و دستگیری متهمان را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادند و صبح روز جاری آنها را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مرگ بر اثر نزاع، چهره خشنی از مرگ به شمار می آید که برای ایران آن هم با این‌همه سابقه فرهنگی و مذهبی اصلا زیبنده نیست و این روزها اگر هرازگاهی صفحه حوادث روزنامه‌ها یا سایت‌ها را مرور کنی میبینی آمار قتل‌هایی که بر سر نزاع صورت گرفته کم نیست و زمانی‌که به‌ آمار و دلیل مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از این نزاع‌ها مراجعه می‌کنیم بیشتر به ابعاد این آسیب اجتماعی پی می‌بریم.  هرچند آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر میزان نزاع در کشور کاهش یافته‌است، اما با توجه به همین آمارها هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. توجه بیشتر به حوزه آسیب‌های اجتماعی که مهم‌ترین عامل بروز نزاع است، لزوم هرچه بیشتر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و تخصیص منابع و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، که به‌نوعی یک سرمایه‌گذاری به شمار می آید را نمایانتر می سازد و این آموزش ها قطعا کشور را در آینده در برابر هزینه‌های بیشتر برای درمان این آسیب‌ها بیمه می‌کند. باید توجه داشت افزایش احساس امنیت در جامعه و رعایت حقوق یکدیگر می‌تواند باعث کاهش نزاع و درگیری در جامعه شود. باید توجه داشت افزایش یا کاهش پرخاشگری در سطح جامعه تعیین‌کننده آمار نزاع و درگیری است و عوامل متعددی بر کاهش یا افزایش درگیری نقش دارند. مشکلات اقتصادی، ضعف سیستم امنیتی، جمعیت، مهاجرت و ناتوانی در سازگاری با محیط جدید و تداخل فرهنگ‌ها از عوامل مهم و مؤثر در افزایش نزاع در سطح جامعه است. از سوی دیگر شاید این روزها فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و این در حالی است که اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌قدم شوند آتش شعله ور شده طرف مقابل را می‌توانند خاموش کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت در صورت عدم وجود مهارت مدیریت استرس در جامعه، افراد برای مقابله با سختی‌ها روحیه ناسازگارانه از خود بروز می‌دهند لذا باید توجه داشت بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر می‌آید و این در حالی است که گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود. باید گفت امروزه بیشترین موارد درگیری‌ بین افراد جوان است؛ چرا که جوانان و نوجوانان به‌دلیل ویژگی‌های سنی‌ که دارند، به‌نوعی هیجان‌طلب هستند و همین هیجان‌طلبی آن‌ها باعث بروز برخی بزه‌ها از سوی آن‌ها می‌شود. این افراد ویژگی‌هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریک‌پذیری دارند و مستعد درگیری، زد و خورد و پیامدهای آن هستند و از این جهت خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌های لازم را داده و رفتار آنها را زیر نظر بگیرند و یادمان نرود که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است چراکه وقتی قانون در یک جامعه ملکه ذهن افراد باشد به نسبت افراد نیز به جای درگیری، نزاع و مخاطرات ناشی از آن، قانون را برای احقاق حقوق خود واسطه قرار می‌دهند. اما وقتی افراد قانون را در احقاق حقوق خود ناتوان بدانند این امر می‌تواند باعث بروز بی هنجاری در جامعه شود. باید توجه داشت امروزه بسیاری از افراد در شهرهای مختلف کشور به جای مطالبه گری حقوقشان از طریق قانون سعی می‌کنند با نزاع، درگیری، زورگیری، ضربه و آسیب به فرد مقابل به احقاق حقوق خود دست یابند که این خود مسئله ای مهم و حائز اهمیت است و این مسئله باعث شد ۱۴ مهرماه شاهد نزاعی دسته جمعی در شهرستان لنجان باشیم که باعث به قتل رسیدن جوانی ۳۲ ساله شد و عاملان این بزه از صحنه جرم متواری شدند.

غلامرضا افشاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، از دستگیری عاملان قتل جوان ۳۲ ساله در لنجان خبر داد و اظهار کرد: طی وقوع یک فقره نزاع در شهرستان لنجان که منجر به کشته شدن جوانی ۳۲ ساله شد موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت و ماموران در تحقیقات خود متوجه شدند ضاربین که ۳ نفر بودند پس از وقوع بزه بلافاصله از محل متواری شده اند لذا اقدامات ویژه جهت دستگیری آنها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع اکیپی از زبده‌ترین کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان لنجان با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی شناسایی و دستگیری متهمان را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادند و با تلاش شبانه‌روزی و گسترش چتر اطلاعاتی سرانجام مخفیگاه متهمان را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی، صبح روز جاری آنها را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لنجان تصریح کرد: در تحقیقات به عمل آمده از عاملان قتل جوان ۳۲ ساله علت نزاع، اختلاف قبلی طرفین با یکدیگر اعلام شد و متهمان پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اختلافت و درگیری ها بین افراد عواقب ناگواری را برای آنها در پی خواهد داشت لذا توصیه می شود در مواقعی که افراد با یکدیگر اختلافاتی پیدا می کنند ضمن سعه صدر و کترل خشم موضوع را به پلیس اعلام کنند تا شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.

افشاری در پایان گفت: نیروی انتظامی حافظ جان، مال و نظم و آرامش مردم است و همه توان و تلاش خود را برای برقراری امنیت به کار می گیرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک موضوع را بلافاصله از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 324066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.