امیرحسین؛ بزه‌دیده جمعی ستایش؛ بزه‌دیده فردی

هنوز دو، سه ساعتی به پایان بیست و ششمین روز برگریزان ٩٦ فرصت باقی بود که این خبر در کانال‌های تلگرامی دست به دست شد تا برگی از درخت جامعه نیفتد: «اجرای حکم قاتل ستایش قریشی به تعویق افتاد.»

این خبر را غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران به خبرگزاری میزان داده بود. در همین حال خبری دیگر نیز فضای شبکه‌های اجتماعی را پر کرد: سفیر افغانستان در ایران رضایت اولیای‌دم ستایش را برای توقف حکم گرفت. اما وکیل مدافع محکوم پرونده قتل ستایش به «اعتماد» گفت: حکم به تعویق افتاده است و خبرهایی که در مورد تلاش سفیر افغانستان برای جلب رضایت از اولیای دم منتشر شده، شایعه است. در همین حال تماس خبرنگار اعتماد برای کسب اطلاع از نصیر احمدنور سفیر افغانستان بی‌نتیجه ماند. این در حالی بود که غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با میزان تاکید کرده بود اجرای حکم به تعویق افتاده و زمان اجرای حکم مذکور مجددا از ناحیه دادستان مجری حکم تعیین می‌شود. با این خبر اینک در حالی ادامه گزارش را می‌خوانید که محکوم پرونده قتل ستایش هنوز زنده است.

داستان ستایش یکی از پر سر و صداترین پرونده‌های جنایی دو سال اخیر بود. ماجرای دختر ۷ ساله‌ای که برای خرید بستنی از خانه بیرون می‌رود و دیگر برنمی‌گردد. دختری که نه تنها مورد آزار جنسی قرار گرفت که به قتل رسید و جسدش هم در اسید سوخت. البته بعد از ماجرای ستایش و دستگیری قاتلش که پسری ۱۷ ساله بود، سریال تجاوز به کودکان و قتل آنها تمام نشد. تمام هم نمی‌شود و همانطور که قتل آتنا که همین چند وقت پیش اتفاق افتاد، پایانی برای بروز حوادثی اینچنینی نبود و بعد از آن شاهد تجاوز ناپدری اهورای دو ساله و قتل او بودیم. تا مدت‌ها هر شبکه اجتماعی که باز می‌کردی، خبر از این قتل بود. فشارها هم زیاد بود. تا جایی که خود دادستان ورامین هم اعلام کرد که رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار می‌گیرد. در نهایت هم حکم اعدام برای امیرحسین صادر شد. هفته گذشته هم ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین اعلام کرد که حکم قاتل ستایش آخر مهر ماه اجرا می‌شود.
امیرحسین معلول یک‌سری اتفاقات بوده است
مجتبی فرحبخش، وکیل مدافع امیرحسین به «اعتماد» گفت: «ان‌شاءالله احتمال تعویق اجرای حکم وجود دارد. این تصمیم را قوه قضاییه باید بگیرد. طبق پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، می‌توانیم با امیدواری بگوییم که شاید حکم تعویق شود اما در نهایت تصمیم با قوه قضاییه است.»فرحبخش درباره استدلال‌هایی که ممکن است بر اساس آنها حکم به تعویق بیفتد، گفت: «نمی‌دانم قوه قضاییه بر اساس کدام یک از این استدلال‌ها حکم را به تعویق می‌اندازد اما چند استدلال وجود دارد؛ اولا که موکل من هنوز زیر ۱۸ سال شمسی سن دارد و تازه در ۲۵ آذر از مرز ۱۸ سال عبور می‌کند، ثانیا اینکه حرمت ایام عزاداری است. همچنین این روزها مصادف با ارایه گزارش درباره میثاق بین‌المللی حقوق مدنی-سیاسی که اعدام زیر ۱۸ سال ممنوع است و اگر این کار خدایی نکرده صورت بگیرد، تاثیر منفی روی گزارشی که درباره ایران داده می‌شود، می‌گذارد.» به گفته فرحبخش، امیرحسین یک بزه‌دیده جمعی است و ستایش یک بزه‌دیده فردی.

امیرحسین هم معلول یک سری اتفاقات بوده است. حالا در نزدیک‌ترین روزهای تعیین تکلیف این پرونده، در حالی که خانواده ستایش فکر می‌کنند که اعدام قاتل دخترشان می‌تواند از بروز دوباره چنین اتفاقاتی جلوگیری کند و امیرحسین برای بخشش چشم به آسمان دوخته است، باید به این سوال جواب داد که در درون پسر سربه‌زیر محله خیرآباد ورامین، که همه در مدرسه و کوچه و خیابان از آرامی و سر به‌زیری‌اش تعریف می‌کنند، چه گذشته که دست به چنین کاری زده است؟ این ماجرا هم مانند هر ماجرای دیگری دو رو دارد. یک رو خانواده‌ای که دخترشان، پاره‌تن‌شان را از دست داده‌اند، روی دیگر نوجوانی که معلوم نیست چرا تیشه به ریشه جوانی و زندگی‌اش زده است. روی ستایش ماجرا را همه ما می‌فهمیم. درک می‌کنیم، با این روی قصه همدردی می‌کنیم، اشک می‌ریزیم و برای صبر و آرامش خانواده ستایش دعا می‌کنیم اما روی دیگر ماجرا برای خیلی از ما شاید غریبه باشد.

خیلی‌ها با روی امیرحسین قصه با خشم و انتقام برخورد می‌کنند. معتقدند که مجرم است و جنایتکار است و باید مجازات شود و جزایش تسکینی باشد بر دل داغدار خانواده ستایش و شاید سدی باشد برای بازداشتن هرکس دیگری که ممکن است روزی فکر چنین کاری به سرش بزند. ستایش قربانی اشتباه امیرحسین بود اما اعدام امیرحسین دو کودک را قربانی می‌کند. تصمیم به اعدام امیرحسین توسط تعدادی بزرگسال با آگاهی کامل انجام می‌شود اما امیرحسین نوجوانی است که این کار را از روی ناآگاهی و شاید تحت تاثیر هزار و یک مساله دیگر انجام داد. مسائلی که با اعدام امیرحسین حل نمی‌شوند. چه کسی قرار است پاسخگوی تمام عواملی باشد که نوجوان ۱۷ ساله این قصه تلخ را به آنجا می‌رساند که جنایتی را انجام دهد که شاید اگر برای خودش تعریفش کنید، باور نکند؟ این نخستین بار نیست. آخرین بار هم نبود. اعدام امیرحسین هم پایانی بر این چرخه خشونت نخواهد بود. خانه از پای‌بست ویران است و وقت آن رسیده که خشت خشتش را با دقت و حوصله و دلسوزی دوباره روی هم بگذاریم.

منبع: اعتماد

کد خبر 324030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.