سپاس گزاری همسران از یکدیگر عامل حفظ خانواده

درک نکردن و ندیدن تلاش های همدیگر موجب بروز گله مندی و دلسردی می شود و گاهی اوقات بیان یک جمله ساده، انرژی و شادی زیادی را به همسران می دهد و تضمین کانون خانواده با سپاس گزاری امکان پذیر است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، زندگی انسان بر مبنای برقراری ارتباطات و تعامل با دیگران است و مهمترین کسی که در زندگی خانوادگی  فرد با او در تعامل است، همسر اواست که در این ارتباط هر کدام از همسران، وظیفه ای نسبت به طرف مقابل دارند که شناخت این وظایف و عمل به آن مهم است. صبوری، قناعت و پرهیز از پرخاشگری،  بد دهنی و بی­ احترامی، قدردان و وفادار بودن همسران نسبت به همدیگر آرامش بیشتری را در زندگی برای آنها فراهم می کند.

درک نکردن تلاش همسر، عامل بروز گله مندی و دلسردی

یکی از عواملی که سبب تحکیم خانواده می‌شود، این است که زوجین با یکدیگر توافق و سازش اخلاقی داشته باشند. مسلم است که وقتی زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در همه شئون زندگی، با یکدیگر شریک می‌شوند، گاهی اوقات اختلاف سلیقه‌هایی هم پیدا می‌کنند.

 برای اینکه این اختلاف‌ها، اساس زندگی مشترک را خدشه‌دار نسازد و قلب همسران را از هم نرنجاند، باید اصولی را در جهت سازش و توافق رعایت کرد که در طی این فرآیند، هر یک از زن و شوهر از بعضی امیال، خواست‌ها و سلیقه‌های خود برای احترام به نظر همسر چشم‌پوشی می‌کنند.

مشاور  و کارشناس مسائل خانواده در زمینه قدردانی و سپاسگزاری در زندگی مشترک در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا اظهار می کند: گاهی اوقات رفتارهای بسیار ساده زوجین در روابط آنها موثر است، وقتی که زوجین زن یا شوهر حس کنند که طرف مقابل زحمات و تلاش های آنان را نادیده گرفته و درک نمی کند، به مرور اشتیاق فرد برای تلاش بی وقفه هم کاهش پیدا می کند.

سید محمد سجاد زاده با تاکید به این نکته که تشکر و قدر دانی و سپاس گزاری  در زندگی زوجین دارای اهمیت زیادی است، گفت: درک نکردن و ندیدن تلاش های همدیگر  موجب بروز گله مندی و دلسردی

می شود و گاهی اوقات بیان یک جمله ساده، انرژی و شادی زیادی را به همسران می دهد و تضمین کانون خانواده با سپاس گزاری امکان پذیر است.

 تعاملات سازنده عامل ایجاد آرامش بیشتر همسران

نگاهی به ریشه برخی از اختلافات همسران نشان می‌دهد که قدرانی و تشکر ‌نکردن از زحمات شریک زندگی گاه تبدیل به مشکل بزرگی شده و موجب دلخوری و کدورت بین آن‌ها می شود. روان‌شناسان تشکر و شکر کردن را عاطفه و هیجانی می‌دانند که هنگام وقوع آن زمانی است که فردی از جانب دیگران کمکی ارزشمند و نوع‌دوستانه را دریافت می‌کند؛ به عبارت دیگر تشکر زمانی روی می‌دهد که فرد به این تشخیص برسد که بر اثر نیک‌خواهی دیگران به خصوص همسر خود به نتایج مثبت ارزشمندی دست یافته است و این رفتار باعث تقویت رفتارهای پسندیده اجتماعی می‌شود.

مجتبی ناجی  روانشناس و مشاور خانواده  در این زمینه به خبرنگار ایمنا می گوید: داشتن افکار مثبت و نگاه امیدوارانه می تواند متأثر از شیوه قدردانی از سوی همسر در زندگی زوجین باشد. روش صحیح قدردانی کردن زوجین مهم است،   بعضی از زوجین این شیوه صحیح را نمی دانند و تمرین نکرده اند و استفاده از روش های نامتناسب موجب می شود که به بازدهی خوبی نرسند.

وی با تاکید به لزوم تعاملات سازنده و ایجاد آرامش بیشتر همسران اظهار داشت: تشکر کردن همسران از همدیگر موجب تعاملات سازنده تر و ایجاد آرامش بیشتر آنها در زندگی می شود که دوام زندگی مشترک را به همراه دارد. آگاه باشیم که نادیده گرفتن زحمات‌ همسر عوامل مخربی در ارتباط خواهد داشت.

ناجی معتقد است روش های گفتاری و کلامی قدردانی در زندگی زوجین پر اهمیت است،  قدردانی از همسر تحمل او را در برابر مشکلات زندگی مشترک بالا می برد و علاوه بر این امیدواری و دلگرم شدن او  را هم به ارمغان می آورد. همچنین قدردانی کردن تقویت احترام و ارزشمندی بین زوجین را به همراه دارد و موجب افزایش عزت نفس و احساس مفید بودن آنها در زندگی می شود که سلامت روانی را به همراه دارد.

زندگی ارتباطی متقابل است

در واقع زندگی مشترک یک ارتباط دو سویه بین همسران است که در تمامی ابعاد جسمانی و روانی شریک همدیگر هستند، زندگی مشترک مناسب، مهر و ارادت، ایثار و گذشت، احترام به احساس همدیگر، خوش‌رویی و گذشتن از خواسته‌های خود در مسیر رضایت و رفاه و راحتی شریک زندگی خود را می طلبد. بر همین مبنا یادگیری مهارت‌های ارتباطی و به کار بستن آنها می‌توانند روابط همسران را بهبود دهد، تا در فضایی سرشار از تفاهم و حسن نظر، به حل و فصل مسائل خود بپردازند.

مهم‌ترین عامل پدید آمدن مسائل و مشکلات زناشویی، از ارتباطات نادرست و برداشت‌های واهی ناشی می‌شود، زن و شوهر، هر یک به سهم خود مسئولیت دارند که از به وجود آمدن آن پیش‌گیری کنند تا اختلاف‌ها و ابهام‌های کوچک رفتاری، به صورت یک فرآیند ویران‌گر و پیش‌رونده عمل نکنند.

سید محمد سجاد زاده مشاوره خانواده نیز توضیح می دهد: فهمیدن، درک کردن طرف مقابل و ابراز محبت و تشکر کلامی از یکدیگر پر اهمیت است تا زندگی زوجین روال شادی آور و آرامش بخشی را داشته باشد. وی  تاکید می کند: توجه به اینکه که زندگی فقط به معنای گذراندن نیست و توجه به این مسایل مهم است تا زندگی برای افراد  نشاط آور شود، البته این امر برای زوجین یک انتظار متقابل از همدیگر است.

این مشاور و کارشناس مسائل خانواده معتقد است زندگی ارتباطی متقابل است و این وظیفه بر عهده زوجین است که از همدیگر تشکر کنند و قدر زحمات یکدیگر را بدانند. تشکر کردن از همدیگر ضرورت دارد و  انتقال این قدردانی به طرف مقابل موجب می شود که او بفهمد که خدمات و زحمات او در زندگی مشترک دیده می شود و این انتظاری متقابل است که زوجین از یکدیگر دارند.

به گزارش ایمنا، یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین روش ها  برای رسیدن به خوشبختی و آرامش ایجاد جو تشکر و قدردانی در خانواده است، مهارت گفت و گو یکی از عوامل بسیار مهم در ارتباط موثر و رفع مسائل و مشکلات زندگی است. این امر همچون کلیدی بسیاری از درهای صمیمیت را به روی زوجین باز می‌کند.  سپاسگزاری از افعال و گفتار طرف مقابل در زندگی می تواند رنگ و بوی نشاط و خوشبختی را به زندگی هر زوجی وارد نماید.

در حقیقت نبود قدردانی موجب بروز برخی از مشکلات و چالش ها در زندگی می شود که ذهنیت منفی گرایانه را ایجاد می کند. قدردانی غیر کلامی موجب عزت نفس افراد شده و فکرهای منفی را کم می کند و تقدیرها در حقیقت بیان تحسین، تأیید و حمایت از همسر است.

کد خبر 324023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.