حضور نیروهای دریایی بیگانه در منطقه، موجب بروز ناپایداری می شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفت: حضور نیروهای دریایی بیگانه در منطقه است که با تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب موجب بروز ناپایداری در مناطق دریایی راهبردی جهان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از صدا و سیما،  امیر دریادار سیاری که به عنوان مهمان ویژه همایش بین المللی قدرت دریایی منطقه ای در ونیز ایتالیا که با حضور بیش از ۵۰ کشور جهان در حال برگزاری است با تاکید بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت در خلیج فارس و آب های آزاد گفت: بیگانگان با تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب موجب بروز ناپایداری در منطقه خلیچ فارس و دیگر مناطق دریایی راهبردی جهان می‌شوند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت : نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برقراری امنیت پایدار در منطقه‌ خلیج فارس، تنگه‌ راهبردی هرمز و دریای عمان، از سال ۱۳۸۷ تا کنون با اعزام بیش از ۵۰ ناوگروه رزمی به منطقه خلیج عدن و تنگه راهبردی باب ‌المندب در اقدامی کاملاً مستقل و در تعامل با جامعه‌ دریانوردی جهانی، اقدام به مبارزه با دزدی نموده است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه آقای ترامپ اظهار می‌ کند، ‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عامل پایدار کننده‌ امنیت جمعی جهانی در منطقه و بخشی جدا ناپذیر از آن است و در واقع این حضور نیروهای دریایی بیگانه در منطقه است که با تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب موجب بروز ناپایداری در مناطق دریایی راهبردی جهان می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: بدیهی است برای مقابله با بحران نا امنی در دریا شاید به کارگیری ابزارهای قهری در برابر کسانی‌ که جان خود را به سادگی به خطر انداخته و به دریاهای آزاد پا می‌گذارند اقدامی جامع و مانع نباشد. از این رو سرکوب کردن مصادیق ناامنی دریایی که در برخی مناطق با استفاده از ظرفیت‌های سنتی مورد تأکید است به تنهایی کافی نبوده و باید دلایل ناامنی دریایی را شناسایی و نسبت به مهار آن اقدام کرد.

امیر دریادار سیاری گفت: توجه به این موضوع حایز اهمیت است که تجارت جهانی از طریق دریا، نقطه‌ تماس و تعامل کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است و در این فرآیند مناطق دارای ظرفیت دزدی دریایی و جریان غیرقانونی جابجایی کالا، اسلحه، مواد مخدر، انسان و نظایر آن در برخی نقاط گلوگاهی مانند تنگه‌های راهبردی جهان، در لبه تماس تجارت جهانی و مرزبندی نامأنوس شمال و جنوب قرار گرفته و همه ذینفعان را از این بابت مغبون می نمایند.  

وی تصریح کرد: قاره‌های اروپا و استرالیا که بخشی از کشورهای شمال مرزبندی توسعه جهانی را شامل می‌شوند، بیش از سایرین در لبه تماس این جریان هستند و ایتالیا و جزایر آن یکی از اصلی‌ ترین سرپل‌ های سرریز مهاجرت از لبه‌ جنوب به شمال از طریق دریا شناخته می‌شود. این موضوع طی سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم نیروی‌ دریایی ایتالیا و اتحادیه اروپا تبدیل شده و هزینه‌های قابل توجهی را تحمیل نموده است.  

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: قاره آسیا به دلیل در حال توسعه بودن و وجود فاصله‌ معنی‌دار مراکز تمدنی آن از کانون‌های توسعه نیافتگی جنوب، مقصد اصلی برای مهاجرت تلقی نمی‌شود، لیکن عبور خطوط مواصلاتی راهبردی دریایی جهانی از منطقه‌ی اقیانوس هند، در برخی نقاط که حاکمیت دولت ساحلی بر مرزها و مناطق دریایی از انسجام کافی و معنی دار برخوردار نیست، تهدید دزدی دریایی مهترین چالش پیش روی کشورهای در حال توسعه و ذینفعان جامعه‌ جهانی است.

کد خبر 324005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.