۹۶ درصد زنان اصفهانی کم تحرک هستند

زنان، نقش گسترده و تاثیرگذاری در خانواده ها دارند به همین دلیل سلامت جسمی و روحی آنها، عاملی اساسی در حفظ و تقویت سلامت و شادابی تک تک اعضای خانواده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی رشد، پویایی، اعتلای خانواده و جامعه به شمار می‌روند، به طوری که اگر سلامت زنان به خطر بیفتد، سلامت جامعه نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

بسیاری از عوامل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی وضعیت سلامت زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و از طرفی زنان نسبت به مردان به دلایل فیزیولوژیک مانند دوران بارداری، شیردهی و یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند
از این رو توجه به مسائلی مانند بهداشت باروری، سلامت سالمندی بانوان و کنترل بیماری های غیر واگیر در آنها ضروری است و به همین منظور هفته ملی سلامت بانوان ایران مهر ماه هر سال با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی به مسئولان و مردم درباره مهمترین اولویت های سلامت زنان برگزار می شود
هفته ملی سلامت بانوان از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه امسال با شعار «ورزش نسخه رایگان سلامت بانوان» برگزار می شود.

یکی از مهم ترین راهکارهای ارتقاء سلامت زنان، ورزش است

به عقیده بسیاری از کارشناسان شیوه رفتاری و عملکرد مادران تأثیر مستقیمی بر جامعه می گذارد و چنانچه زنان بتوانند برای تأمین سلامت خود و خانواده بکوشند، سهم بزرگی در حفظ شادابی و نشاط جامعه خواهند داشت.

زندگی کم تحرک به عنوان مشکل جدی جامعه امروز ایران شناخته شده است. ارتقای سبک زندگی با افزایش میزان فعالیت فیزیکی در جهت سلامت زنان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی امری ضروری به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه ورزش بر تمام اجزای سلامتی یعنی سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و فکری تأثیرگذار است، به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های سلامت جسمی همه افراد جامعه اعم از زن و مرد و به ویژه زنان خانه دار باید در اولویت قرار بگیرد تا این قشر عظیم بتواند پایه های اساسی جامعه آینده یعنی نسل بعد را با سلامت کامل بنا کند.

تحرک فیزیکی نامناسب عامل ۳۰ درصد بیماری های قلبی و عروقی

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: بیماری های قلبی و عروقی عامل حدود نیمی از مرگ و میرهای زنان بالای ۵۰ سال است.

دکتر راحله صادق می افزاید: یکی از بهترین راههای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی ورزش است که اضافه وزن را به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی، از بین می برد.

وی با اشاره به شعار «ورزش نسخه رایگان سلامت بانوان» در هفته ملی سلامت بانوان اظهارمی کند: علت نامگذاری این شعار به این دلیل است که عمده مرگ هایی که در جوامع اتفاق می افتد به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها، بیماری های تنفسی و دیابت است و عواملی که منجر به این بیماری ها می شود و عوامل خطر به شمار می روند، شامل: چاقی، تغذیه نامناسب، دیابت، فشار خون و چربی خون بالا و تحرک بدنی کم می باشد.

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه عامل ۱۴ درصد کل مرگ ها در جهان منتسب به فعالیت های فیزیکی نامناسب و کم می باشد، تصریح می کند: از عوامل ابتلا به دیابت ۲۷ درصد نقش فعالیت های فیزیکی شناخته شده است یعنی  ۲۷ درصد دیابتی ها به دلیل فعالیت فیزیکی نامناسب مبتلا به این بیماری شده اند.

وی ادامه می دهد: ۳۰ درصد بیماری های قلبی و عروقی به دلیل تحرک فیزیکی نامناسب اتفاق می افتد و ۲۵ درصد سرطان های پستان و روده بزرگ مرتبط با فعالیت های فیزیکی نامناسب می باشد.

دکتر صادق با بیان اینکه شرایط زندگی و اجتماعی بانوان باعث شده که آنها افرادکم تحرکی در جامعه باشند، تاکید می کند: اگر کل آمار مرگ هایی که به دلیل بیماری های قلبی و عروقی در زنان اتفاق می افتد را بدانیم، یک سوم کل مرگ های زنان در سراسر جهان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است و ۳۰ درصد آنها به دلیل فعالیت فیزیکی نامناسب است و این موضوع نقش پررنگ فعالیت های فیزیکی را گوشزد می کند.

به گفته وی سال گذشته یک پیمایش کشوری از تمام مناطق شهری و روستایی انجام شد که نتایج حاصل از آن بسیار نگران کننده بود.

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان می افزاید: بر اساس پیمایش انجام شده  ۸۶ درصد مردان و ۹۶ درصد زنان ایرانی کم فعالیت بودند و در استان اصفهان علیرغم اینکه استان برخورداری هستیم و فضای سبز مناسبی داریم، آمار کم فعالیتی زنان و مردان به میزان کشوری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ورزش و انجام تحرک جسمانی پایه های سلامتی به خصوص در بانوان است، اظهارمی کند: انجام فعالیت های فیزیکی برای تمام گروه های سنی در دو جنس زن و مرد توصیه می شود چرا که طبق شعار امسال ورزش نسخه رایگان سلامت می باشد.

دکتر صادق معتقد است همه پزشکان باید فعالت فیزیکی و ورزش را به عنوان یکی از نسخه های درمان برای بیماران تجویز کنند.

وی تصریح می کند: ما باید فعالیت فیزیکی را چیزی شبیه خوردن غذا و خوابیدن و رفتن سرکار ضروری بدانیم و به انجام آن عادت کنیم.

رایگان ترین و در دسترس ترین ورزش، پیاده روی است

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان توصیه می کند کودکان زیر ۵ سال روزانه یک تا ۳ ساعت  فعالیت فیزیکی داشته باشند، گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال روزی یک ساعت پیاده روی و تحرکات بدنی تانجام دهند و گروه جوان و میانسال ۱۵۰ دقیقه در هفته یا حداقل روزی ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رایگان ترین و در دسترس ترین ورزش، پیاده روی است که به همه افراد توصیه می شود، ادامه می دهد: حتی خانم های خانه دار باید سعی کنند در روز کارهایی که نیاز به راه رفتن دارد را انجام دهند، یک جارو زدن و نظافت منزل می تواند فعالیت فیزیکی تلقی شود.

دکتر صادق می افزاید: خانم های خانه دار می توانند سی دی های ورزش ایروبیک را تهیه و در منزل این ورزش انجام دهند، ضمن اینکه بازی کردن با بچه ها هم فعالیت فیزیکی خوبی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در طول روز افراد باید از هر روشی برای راه رفتن زیاد استفاده کنند، اضافه می کند: می توان خرید روزانه را با پای پیاده انجام داد، کودک را با پیاده روی به پارک یا مدرسه رساند، اگر امکان پیاده روی وجود ندارد خودرو را دورتر از مکان مقصد مورد نظر پارک کرد و یا چنانچه با اتوبوس راهی مقصد می شوید یک ایستگاه مانده به مقصد پیاده شده و مابقی مسیر را پیاده روی کنید تا مفصل سالم تری داشته باشید.

علیرغم توصیه های سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان و سایرپزشکان، زنان خانه دار گاه آن قدر درگیر انجام وظایف خود در خانواده و انجام امور منزل می شوند که سلامت خود را فراموش می کنند، این در حالی است که زنان برای فرزندان خود نقش الگو دارند و اگر در رابطه با حفظ سلامت و مراقبت از خود آموزش ببینند و از طریق فعالیت جسمانی کافی و تأمین غذای سالم، سلامت خود را ارتقا دهند، سلامت را در تمام ابعاد به خانواده و کل جامعه انتقال خواهند داد.

پزشکان معتقدند فعالیت فیزیکی مناسب برای تمام اقشار جامعه از جمله خانم های خانه دار شامل حداقل هر هفته ٣ بار و حداکثر ۶ بار، هر بار حداقل حدود نیم ساعت است.

انتخاب نوع ورزش باید متناسب با شرایط و آمادگی جسمی فرد باشد، به خصوص زنانی که دچار مشکلات قلبی-عروقی یا مفصلی هستند حتما باید با مشورت پزشک، به ورزش بپردازند.

بهترین ورزش برای زنان که در پیشگیری از پوکی استخوان نیز بسیار مؤثر است، پیاده روی است که یک ورزش تحمل وزن است.

پیاده روی ورزشی است که بدون هزینه و امکانات خاص و در دراز مدت، شادابی و نشاط را به همراه می آورد.

خانم ها حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته باید به فعالیت جسمانی و تمرینات ورزشی از جمله پیاده روی بپردازند تا به ارتقای سلامت خودشان کمک کنند.

علاوه بر این دیابت، پوکی استخوان، بسیاری از بیماری های مفصلی مانند کمردرد، پادرد و دردهای پراکنده و حتی بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا نیز تحت تأثیر ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب قرار می گیرد و از بروز و یا شدت آن ها کاسته می شود. در مجموع ورزش به اضافه تغذیه سالم، کیفیت زندگی فرد و خانواده را بالا می برد.

کد خبر 323994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.