شلیک اعتبارات مشاغل خانگی به بیکاری/لزوم شناسایی رشته های مزیت دار برای توسعه مشاغل خانگی

لنجان_ رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان گفت:امروزه کسب وکارهای خانگی یکی از راهکارهای موثر در ایجاد اشتغالزایی محسوب می شود از این رو باید با شناسایی رشته های مزیت دار در شهرستان لنجان به سمت توسعه مشاغل خانگی گام برداشت چراکه امروز شاهد افزایش ۶ برابری اعتبارات این حوزه درشهرستان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی کریمی در نسشت کارگروه اشتغال شهرستان لنجان اظهار کرد: مشاغل خانگی یکی از انواع مهم کسب و کار به ویژه در جوامع پیشرفته و صنعتی است بنابراین رویکرد توسعه این گونه مشاغل به دلیل برخورداری از پیامدهای مثبت و متعدد در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مصداق بارزی از تلاش گروهی و هدفمند مسئولان و مردم در پیگیری آرمان‌ های سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

وی افزود: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نرخ بیکاری از مشکلات و چالش‌ هایی است که امروزه گریبان کشورهای‌ در حال رشد و حتی برخی از جوامع توسعه یافته و صنعتی را گرفته است، و ما نیز در شهرستان لنجان به دلیل صنعتی بودن این شهرستان با این چالش مواجه هستیم از این رو تقویت کارآفرینی از مهمترین راه‌حل هایی است‌ که می تواند برای رفع این مشکل ما را یاری کند.

رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان تصریح کرد: امروزه از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می ‌شود که می‌ تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را بر عهده داشته باشد.

وی اضافه کرد: کسب و کارهای خانگی یکی از مهمترین بخش های کسب و کار هستند که در سال‌ های اخیر مورد توجه و حمایت مراجع سیاست گذاری و مسئولان کشور قرار گرفته‌ است چراکه این نوع کسب و کارها نقش قابل توجهی در توسعه اشتغال و کارآفرینی ایفا می ‌کنند بنابراین باید توجه ویژه ای به این مهم شود.

کریمی ادامه داد: باید توجه داشت گستره مشاغل خانگی شامل صنایع دستی، فرش دستباف، کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنایع غذایی، نساجی، فناوری اطلاعات و فعالیت های فرهنگی و هنری است از این رو توسعه مشاغل خانگی اهدافی چون کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری، ارتقای مدیریت کسب و کار و افزایش تولید داخلی را دنبال می کند و اجرای صحیح ان تاثیر شگرفی را درپی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت که برای رسیدن به موفقیت در حوزه اشتغال در بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت باید به توسعه اشتغال های خرد و خانگی توجه لازم را داشت از این رو یکی از سیاست های ویژه برای توسعه اشتغال در کشور این است که علاوه بر سرمایه گذاری ها و ایجاد کارخانه ها،  توسعه کسب و کارهای کوچک توجهی جدی شود.

رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان بیان کرد: باید توجه داشت که اشتغال افراد در منازل می تواند هزینه های مربوط به ایجاد کند و به صورت کلی، قیمت تمام شده تولید محصول و کالا در منازل پایین بیاید؛ در نتیجه امکان فروش و رقابت بهتری برای آن فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت اقتصادی در محیط خانگی امکان مشارکت اعضای خانوار برای انجام یک فعالیت اقتصادی مشترک بوده و جلوگیری از رفت و ‌آمدهای شهری، صرفهجویی در هزینههای اجتماعی و در کنار خانواده بودن از مزایای مشاغل خانگی است. ‌
کریمی اذعان کرد: مشارکت اعضای خانواده در یک فعالیت اقتصادی موجب می شود هزینه‌ای برای صاحب کار دربر نداشته باشد و این مهم از مزایای دیگر مشاغل خانگی است که ضمن توسعه فرهنگ کار در خانواده، فرزندان از حضور مادر در خانواده احساس امنیت کرده و به اهمیت کسب و کار خو میگیرند.

وی یادآور شد: در کنار مزایای فراوانی که برای مشاغل خانگی متصور است، انعطافپذیری این نوع کارهست که با هزینه بسیار اندکی در جهت تغییر و بهبود کار میتوان گام برداشت و با کمکهای دولت به طور یقین میتوان تولیدات آن را به بازارهای خارجی صادر کرد.

رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان متذکر شد: در شرایطی که بازار کار و تجارت ایران در فضای جدیدی قرار گرفته باید با برنامه‌ریزی مناسب به واحدهای تولیدی، صنعتی و و خدماتی و ارائه آموزش های مهارتی، زمینه خلق فرصت های شغلی برای جوانان جویای کار و دانش آموختگان را فراهم کنیم چراکه مسئله اشتغال و بحران بیکاری یکی از اولویت هایی است که نیازمند عزم ملی و استفاده از همه ظرفیت ها، ‌ راهکارها و تجربه های موفق توسعه اشتغال است.

وی در پایان گفت:با توجه به اینکه امروزه کسب و کارهای خانگی یکی از راهکارهای موثر در ایجاد اشتغالزایی محسوب می شود از این رو  باید با شناسایی رشته های مزیت دار در شهرستان لنجان به سمت توسعه مشاغل خانگی گام برداشت چراکه امروز شاهد افزایش ۶ برابری اعتبارات شهرستان لنجان در این حوزه هستیم.

کد خبر 323970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.