توسعه مشاغل خانگی راهبردی مطمئن در نهضت‌ تولید ملی

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: امسال شاهد افزایش ۶ برابری تسهیلات حوزه مشاغل خانگی در شهرستان لنجان هستیم که این اعتبارات بیش از ۴۰ عنوان مشاغل خانگی را در برمی گیرد که متناسب با آمایش و موقعیت‌های منطقه‌ای بین افراد واجد شرایط توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نسشت کارگروه اشتغال شهرستان لنجان اظهار کرد: یکی از پیش‌فرض‌های درازمدت بحث اشغال رونق بحث سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است بنابراین علاوه‌ برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برای توسعه مناطق برنامه‌های درازمدت را نیز در نظر داریم.
وی افزود: در الگوی مشاغل خانگی، شناسایی توانمندی ها و مزیت های نسبی و رقابتی مناطق و جلب مشارکت فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی که توان مشارکت در اجرای الگو توسعه مشاغل خانگی را دارند و مداخله توسعه ای دستگاه های اجرایی، از نکات مهم و کلیدی است که  باید مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست های اشتغالزائی کشور است، تصریح کرد: باید توجه داشت که مشاغل خانگی مزایایی نظیر پایین بودن هزینه راه اندازی نسبت به سایر مشاغل، انعطاف پذیری و امکان اشتغال برای اقشار گوناگون را دارد و در طرح جدید توانمندسازی متقاضیان و تمرکز بر اولویت ها و مزیت های مناطق مد نظر است وهدف نهایی در این الگو آن است که مشاغل خانگی مزیت دار مشخص شوند و افرادی که در مشاغل خانگی فعالیت می کنند دغدغه بازار فروش نداشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توان افزایی و مهارت آموزی در حوزه زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است و توجه به این امر در شهرستان لنجان با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تقویت معیشت خانواده باید مورد توجه قرار گیرد چراکه نقش محوری زن در مدیریت خانه، تربیت نسل آتی و به عنوان نیروی مولد جامعه عاملی بوده که باید به آن توجه ویژه داشت.

سجاد از افزایش ۶ برابری اعتبارات اختصاص داده‌شده به حوزه اشتغال در سال جاری خبر داد و گفت: این اعتبارات بیش از ۴۰ عنوان مشاغل خانگی را در برمی گیرد که متناسب با آمایش و موقعیت‌های منطقه‌ای بین افراد واجد شرایط توزیع خواهد شد.

 وی با اشاره به رشد چهار برابری وام اشتغال خاطرنشان کرد: ۲۵درصد از این اعتبارات متعلق به واحدهای مستقر و مابقی آن برای پیشتیبانی این واحدهاست و متقاضیان در نظر داشته باشند که ثبت‌نام در سامانه مربوطه برای بررسی پیشرفت و آگاهی از روند کار لازم و ضروری است.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، عنوان کرد: آشنایی با پتانسیل ها و توانمندی‌های موجود در شهرستان لنجان و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع و امکانات بالقوه آن و پیاده‌سازی سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی در آن موجب توسعه اقتصادی می‌شود از این رو باید این مهم همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تأکید بر  مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی دارد بنابراین برای اینکه بتوانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق باشیم باید اقتصاد مقاومتی مورد توجه آحاد مردم قرار گیرد تا بتوانیم در عرصه های مختلف به خودکفایی برسیم از این جهت اقتصاد مقاومتی باید یک گفتمان عمومی و مردمی و فرایندی متداوم، مستمر، هوشمندانه و همه جانبه باشد تا در نهایت به ارائه الگویی از اقتصاد پیشرفته برای کشور منجر شود.

سجاد در ادامه با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی دقیق در خصوص طرح کارورزی در شهرستان لنجان، یادآور شد: طرح «کارورزی» که ذیل «برنامه اشتغال فراگیر» دولت تعریف شده‌است از تیرماه سال جاری اجرایی شد و یکی از اهداف این طرح، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح افراد تحصیلکرده در مقاطع پایین‌تر از دانشگاه، با حضور در دوره‌های آموزشی با محیط واقعی کسب و کار آشنا و مشمول بیمه حوادث می‌شونداز سوی دیگر در کنار آن یکسری آموزش های مهارتی هم توسط سازمان فنی و حرفه‌ای به آنها ارائه می‌شود که این خود بسیار مهم و تاثیرگذار است.

سجاد اذعان کرد: این طرح تحصیل کردگان سنین ۲۳ تا ۳۴ سال را شامل می‌شود که پس از طی فرآیند اتصال به محیط‌ کسب و کار و توافق با کارفرما، دوره کارورزی در کارگاه ها را ظرف مدت ۶ ماه می‌گذرانند.

کد خبر 323969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.