کارورزی راهی به سوی اشتغال

لنجان_رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت:طرح جدید کار آموزی در محیط کار بر مبنای شایستگی های شغلی است و به کار آموزان در محیط واقعی کار آموزش های مرتبط شغلی ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محمد خاشعی در نسشت کارگروه اشتغال شهرستان لنجان اظهار کرد: امروز توسعه و تعالی امر اقتصاد از حیث تولید و اشتغالزایی  یکی از دغدغه های موجود در کشور و بخصوص شهرهای کوچک و بزرگ  ما در شهرستان لنجان به حساب می اید.

وی افزود: این مسئله در حالی است که در جهان امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای مفهومی نخواهد داشت و همین امر ضرورت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس نیاز بازار کار را الزام آور کرده است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: آموزشهای فنی و حرفه ای جوانان ما را برای انتخاب شغل بسیاری یاری می دهد و آنها می تواند با افزایش کارآمدی خود باعث ایجاد اشتغال پایدار شود از این جهت مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان لنجان در واقع مهمترین کانون مهارتی و کاربردی شهرستان است که در زمینه آموزش فنی و حرفه ای گام بر می دارد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل بیکاری جوانان و نوجوانان فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است که انتظار می‌رود مرکز آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزش های مهارتی بتواند نقش بسزایی را در کاهش میزان بیکاری ایفا کند.

خاشعی ادامه داد: امروزه یکی از مهم‌ترین راه های اشتغال‌زایی اصولی و حل معضل بیکاری، آموزش صحیح مهارت های فنی است که به جز بُعد اقتصادی نقش مهمی در ایجاد تغییرات اجتماعی و به خصوص بهبود فرهنگی کار دارد از این جهت آموزش‌های ما باید بازار محور بوده و بستر ایجاد کسب و کار در جامعه را برای افراد مهیا سازد.

وی ابا اشاره به اجرای طرح کارآموزی در شهرستان لنجان، عنوان کرد: طرح جدید کار آموزی در محیط کار بر مبنای شایستگی های شغلی است و به کار آموزان در محیط واقعی کار آموزش های مرتبط  شغلی ارائه می شود البته در گذشته نیز طرحی با عنوان طرح استاد شاگردی در کشور اجرایی شده بود که امروز با اصلاحاتی در طرح جدید بنام طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی اجرا می شود و امید است موجب اشتغال پایدار شود.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان بیان کرد: با توجه به الزامات و قوانین بالادستی همانند ماده ۳ مصوبه هیئت دولت مبنی بر فراگیری دوره های مهارتی در محیط کار واقعی و مواد ۲۱ و ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه واحد های کارورزی و توسعه مهارت متقاضی مشارکت در اجرای این طرح باید به منظور اخذ مجوز پذیرش کارورزان و اجرای دوره های کارورزی درخواست های خود را به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ارائه دهند تا پس از احراز شرایط عمومی، فنی و تخصصی اعم از امکانات سخت و نرم افزاری و تخصص و مهارت نیروی انسانی و صلاحیت های حفاظت، ایمنی و بهداشت محیط کار و کارورزی، مجوز واحد کارورزی و توسعه مهارت را اخذ کنند.

وی یاداورشد: در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می‌توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام کنند.

خاشعی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که در طرح کارورزی کارگری که دو سال در یک کارگاه مشغول کار شده پس از پایان کارورزی رها نشود و کارفرما او را به خدمت بگیرد از این رو مشوقهایی در نظر گرفته شده و در این طرح بندی پیش‌بینی شده که به موجب آن کارفرما از پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه معاف است.

وی اذعان کرد: البته ما انتظار نداریم کارورزان حتما استخدام شوند ولی قطعا می توان شرایطی مهیا شود که نیروی کار توسط کارفرما جذب و نگهداری شود تا هم آموزشی که توسط کارفرما دیده از بین نرود و هم هزینه‌های صورت گرفته هدر نرود.

کد خبر 323968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.