نخستین سال آموزشی خانه حکمت اصفهان آغاز شد

جلسه هم اندیشی نخستین سال آموزشی موسسه فرهنگی، علمی و پژوهشی خانه حکمت اصفهان، شهر امروز 26 مهرماه باحضور پروفسور غلامحسین ابراهیمی دینانی در محل خانه حکمت اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه حکمت اصفهان که در اردیبهشت ماه سال جاری با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در خیابان شیخ مفید شرقی و در جوار مقبره عارف و عالم بزرگ اصفهان، میرفندرسکی افتتاح شد، ظهر امروز میزبان غلامحسین ابراهیمی دینانی و جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دو گروه فلسفه و فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان و همچنین مهندس فتح الله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بود.

در این نشست که در فضای دلنشین خانه حکمت برپا شد، غلامحسین ابراهیمی دینانی به ایراد سخنانی کوتاه درخصوص شهر اصفهان و پیشینه غنی آن در حوزه علم و فلسفه پرداخت.

چهره ماندگار فلسفه اصفهان با اشاره به اینکه زاده شدن در شهر اصفهان را مایه افتخار خود می داند عنوان کرد: شهر اصفهان از دیرباز حضور عالمان و فاضلان و اندیشمندان بسیار و بزرگ و برجسته ای را به خود دیده و مهد نشر و ترویج علم و فلسفه و حکمت بوده است.

او اصفهان را از این حیث در جهان بی نظیر دانست و گفت: محدثان، فقها، فلاسفه، حکیمان، عالمان و به ویژه عرفان بسیار برجسته و بزرگی که هر یک در نوع خود در جهان کم نظیرند در این شهر زیسته و به آموزش و نشر علم پرداخته اند.

او همچنین تاکید کرد: البته باید توجه داشت که در کنار علمایی قلندر، متحجرترین متفکران نیز در اصفهان رشد کرده اند و جالب است که در زمان قبل از حکومت صفویه، تندروترین متفکران اهل سنت که از وهابیان عربستان صعودی نیز تندروتر بوده اند در این شهر زندگی می کرده اند.

ابراهیمی دینانی افزود: اما پس از روی کار آمدن صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع علمایی بسیار گرانقدر و ارزشمند در اصفهان حضور یافته و به تحصیل و آموزش علم و حکمت پرداخته اند.

او کم کار بودن علمای اصفهان در زمینه حکمت مکتوب را مایه تاسف دانست و گفت: متاسفانه علما و اندیشمندان و حکمای اصفهان در زمینه مکتوب کردن اندیشه هایشان کم کاری کرده و بیشتر در حوزه حکمت شفاهی فعال بوده اند.

او با اشاره به اینکه امروز هم علما و حکمای ارزشمندی در شهر اصفهان حضور دارند گفت: من به شهرهای مختلفی در کشور سفر کرده ام و از نزدیک با اساتید حوزه فلسفه دیدار داشته ام، باید بگویم که اساتید این رشته در شهر اصفهان از بهترین اساتید هستند.

او همچنین تخت فولاد اصفهان را گنجینه ای ارزشمند و متبرک به حضور علما دانست و گفت: تخت فولاد در سرتاسر کره زمین نظیر ندارد. این مکان متبرک به حضور معنوی علمای بزرگی است و آرزوی من این است که بعد از مرگ در این قبرستان به خاک سپرده شوم.

در ادامه این نشست علی کرباسی زاده استاد فلسفه دانشگاه اصفهان در سخنانی کوتاه آغاز رسمی فعالیت خانه حکمت اصفهان را اعلام کرد و گفت: خانه حکمت اصفهان از این زمان فعالیت علمی و پژوهشی خود را بصورت رسمی آغاز می کند.

وی افزود: این موسسه تلاش دارد تا رهرو انجمن حکمت و فلسفه تهران باشد و به پاتوقی برای علاقمندان به فلسفه و حکمت تبدیل شود.

او همچنین از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی قول گرفت تا در هفته جهانی فلسفه ، یک روز را به حضور در خانه حکمت اصفهان اختصاص دهد./

کد خبر 323943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.