نخستین کنگره بین المللی تغذیه ورزشی ایران آغاز بکار کرد

چهارشنبه ۲۶ مهرماه، نخستین کنگره بین المللی تغذیه ورزشی ایران با حضور پرفسور رونالد موگان از اعضاء علمی کالج آمریکایی پزشکی ورزشی، اساتید، متخصصین، محققین، ورزشکاران و دانشجویان از داخل و خارج از کشور، در مرکز همایش های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اولین کنگره بین المللی تغذیه ورزشی با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از روز چهارشنبه ۲۶ مهر به میزبانی اصفهان آغاز شد و به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت. 

از جمله محورهای اصلی کنگره شامل؛ جدیدترین مباحث علمی در زمینه نقش تغذیه صحیح در عملکرد ورزشی، مکمل های ورزشی و ارگوژنیک، آب و الکترولیتها و مدیریت وزن ورزشکار در ورزش هایی که دسته بندی وزنی دارند، از جمله محورهای اصلی کنگره است. 

دکتر رضا غیاثوند عضو هیات علمی دانشگاه و دبیر علمی کنگره گفت: نتایج آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی توسط پژوهشگران داخلی و خارجی و پانل های پرسش و پاسخ و سمپوزیوم ها جهت ایجاد محیطی برای تبادل نظر و ارتقاء سطح عملکرد پزشکان، کارشناسان تغدیه و تربیت بدنی در ارائه رژیم های غذایی صحیح برای ورزشکاران، معرفی جدیدترین ابزار و وسایل ارزیابی وضعیت تغذیه ورزشکاران، معرفی و برگزاری کارگاههای عملی و کاربردی در زمینه تعذیه ورزشی در اردوهای ورزشی، ورزشهای قدرتی و استقامتی از جمله برنامه ها و اهدافی است که در دستور کار این کنگره قرار دارد. 

وی افزود: کنگره بین المللی تغذیه ورزشی میزبان چهار مهمان خارجی از کشورهای انگلستان، کانادا، اسکاتلند و ایتالیا خواهد بود که از شاخص ترین اساتید خارجی حاضر در این کنگره، پروفسور موان پدر علم تغذیه ورزشی دنیا از کشور انگلستان است. 

غیاثوند ادامه داد: در این کنگره بیش از ۲۵۰۰ نفر از اساتید، محققان، پژوهشگران و دانشجویان علم تغذیه ثبت نام به عمل آوردند و در حاشیه کنگره، ۱۷کارگاه تخصصی برپا خواهد شد. 

سلطان حسینی مدیرکل ورزش جوانان استان ضمن تبریک اولین روز از  هفته تربیت بدنی که عنوان این کنگره هم به نام ورزش نیز مزین شده است، افزود: دیدگاه افراد نسبت به علوم ورزش و تغذیه از شکل عام باید خارج شود و بصوت تخصصی به این دو حیطه پرداخته شود.

وی همچنین با اشاره به رقابت های ورزشکاران المپیکی در یک صدم ثانیه گفت: تحلیل گران ورزشی، دلایل  بسیاری از نتایج رقابت ها را در تمامی رشته ها، نقش مهم تغذیه ورزشکاران عنوان می کنند.

در ادامه غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی جوانان ایران طی سخنرانی خود به ۲ دیدگاه مهم (سنتی و مدرن) در علم تغذیه ورزشی اشاره کرد و گفت: در زمان های قبل در کنار تیم ورزشی، گروه پزشکی خاصی وجود نداشت و خود مربی نقش پزشک، روانشناس و متخصص تغذیه را ایفا می کرد، اما امروزه خوشبختانه این دیدگاه  متفاوت شده و به صورت تخصصی این تیم ها در کنار هم فعالیت می کنند.

وی افزود: علم تغذیه در گرایش های مختلف ورزشی مانند آمادگی جسمانی، قدرتی، ورزش های آبی و ... وجود دارد که نقش تاثیر ناپذیری در موفقیت ورزشکاران و کاهش آسیب های احتمالی می گذارد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی جوانان ایران تصریح کرد: ما به عنوان مسئول باید مسبب القا اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه ورزشی کشورمان باشیم که تغذیه ورزشی را به صورت علمی و تخصصی استفاده نمایند و هدف اصلی برگزاری این کنگره نیز است.

احمد باقر مقدم رییس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان نیزگفت: اصفهان به نمایندگی فدراسیون ایران میزبان نخستین کنگره تغذیه ورزشی ایران است. میزبان مربیان، ورزشکاران، دانشجویان تربیت بدنی و میهمانان خارجی را به عهده داریم که امیدواریم بعد از این همایش خروجی آن به خوبی در اختیار ورزرشکاران قرار گیرد

اولین کنگره بین المللی تغذیه ورزشی روز چهارشنبه ساعت ۸ صبح با حضور معاونین وزارت ورزش و جوانان، اساتید علمی داخلی و خارجی و محققان و پژوهشگران علم تغذیه ورزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز بکار کرد. 

 در این کنگره سه روزه کارگاه ها و پنل های علمی متعددی با عناوین: تازه های مکملهای ارگوژنیک و تاثیر آنها بر عملکرد ورزشی در ورزشهای قدرتی، تغذیه و بازیابی پس از مسابقات، آب و الکترولیتهای و نوشیدنیهای ورزشی، نقش ویتامین ها و املاح در ورزش، ارزیابی وضعیت تغذیه ای در ورزشکاران، نقش تغذیه ورزشی در کنترل التهاب، نقش تغذیه در عملکرد ورزشی فوتبالیستها، نقش تغذیه ورزشی بر رشد و عملکرد ورزشی کودکان و نوجوانان، تغذیه در ورزشهای آبی، اصول تغذیه صحیح در ورزشهای همگانی، تغذیه در ورزشکاران سالمند و ....برگزار شد.    

کد خبر 323919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.