رشد جمعیت، آلودگی هوا و تغییر اقلیم چالش های اصلی پیش روی بشر است

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: رشد جمعیت، آلودگی هوا، تغییر اقلیم، برداشت بی رویه از منابع آبی، خشکی و بیابانی شدن، فرسایش خاک و خشک شدن زاینده رود از جمله چالش های است که با آن روبه رو هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مدیر کل هواشناسی استان اصفهان صبح امروز در نشست خبری گفت: توصیه ها و پیش بینی های هواشناسی برای ۱۲ استان و جلوگیری از وارد شدن خسارت به کشاورزان سبب شد، تا حدود ۴۲۲ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کمک شود.

مجید بیجندی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی است، اظهار داشت: این سازمان جز اصلی ترین دستگاه هایی است که وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارد.

وی افزود: ستاد مرکزی هواشناسی استان اصفهان با هدف کاربردی شدن هوا شناسی از حالت هواشناسی محض به حالت هواشناسی کاربردی حرکت کرده است. بیجندی با اشاره به اینکه با وجود دستگاه های پیشرفته و مدرن به طور حرفه ایی فعالیت می کنیم، افزود: با کمک کاربردی شدن هواشناسی و با برنامه ریزی های دقیق توانستیم جز هواشناسی های برتر کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری، حمل و نقل جاده ای و آلودگی هوا بسیار خوب عمل کرده ایم، عنوان کرد: از طریق کاربردی شدن هواشناسی به عنوان یک عملکرد مثبت توانستیم به جایگاه خوبی در دیدگاه شهروندان دست پیدا کنیم.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: توسعه سامانه تهک و عملیاتی شدن آن یکی از مهمترین اهداف سازمان است. بیجندی با اشاره به برگزاری صد و دومین جلسه کارگروه سامانه تهک هواشناسی عنوان کرد: در جلسات متعدد با حضور دستگاه های مشارکتی با هدف کاهش آلودگی، اینورژن و وارونگی هوا به بحث و گفت و گو پرداخته ایم.

وی ادامه داد: فعالیت ایستگاه های هواشناسی فقط متمرکز به مرکز استان نیست و در همه شهرستان ها ایستگاه های فعال هوا شناسی فعالیت می کنند. بیجندی با اشاره به چالش های پیش روی فعالیت های هواشناسی گفت: رشد جمعیت، آلودگی هوا، تغییر اقلیم، برداشت بی رویه از منابع آبی، خشکی و بیابانی شدن، فرسایش خاک و خشک شدن زاینده رود از جمله چالش های است که با آن روبه رو هستیم.

وی با تاکید براینکه تغییر اقلیم یکی از اساسی ترین چالش های پیش روی بشر است، گفت: تغییر اقلیم در دزار مدت منابع آبی، اقتصاد کشاورزی، جنگل ها، حمل و نقل و گردشگری را متاثر می کند. بیجندی در خصوص اهداف و اولویت های هواشناسی اظهار داشت: پایش مستمر و تولید داده ها، پردازش در تولید محصول و تصمیم سازی و مدیت امور روزمره مردم از جمله اهدافی است که در استان آن را پیگیری می کنیم.

امسال پاییز بهتری نسبت به سال قبل داریم

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به تقسیم‌بندی خشک‌سالی جوی اظهار کرد: خشک‌سالی به چهار بخش هواشناسی، هیدرولوژیکی، کشاورزی و اجتماعی تقسیم می‌شود که استان اصفهان درگیر خشک‌سالی هیدرولوژیکی و اقتصادی بوده و عبور از آن نیازمند توجه ویژه است.

وی با اشاره به اینکه طی بررسی‌های انجام‌شده در طول سالهای ۸۴ تا ۹۶ حدود ۹۵ درصد استان اصفهان دچار انواع خشک‌سالی بوده است، افزود: این خشک‌سالی‌ها به‌صورت پراکنده در سطح استان وجود داشته وبیش از ۹۴ درصد مردم استان را درگیر خود کرده است.

بیجندی بابیان اینکه امسال پاییز بهتری نسبت به سال قبل داریم گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طی سه ماه آینده میانگین دما تغییر محسوسی نخواهند داشت و تنها نواحی مرکزی خنک‌تر می‌شود اما این تغییرات نسبت به مدت‌زمان بلندمدت ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت.

گردوغبار واقعیت امروز مناطق مرکزی و خشک  کشور است

وی در ادامه افزود: آمارها نشان می‌دهد در مرداد تغییرات دما نسبت به مشابه بلندمدت یکسان بوده اما از شهریورماه هوا کمی خنک‌تر می‌شود به طوری که در شرق اصفهان با ۱.۶ درجه کاهش شاهد سردی هوا بوده‌ایم.

 وی با هشدار نسبت به افزایش مصرف آب در استان اصفهان تأکید کرد: با توجه به اینکه بارش‌های پاییزی در مناطق خشک بسیار ناچیز خواهد بود بنابراین کشاورزان و صنعتگران باید در مصرف آب  صرفه‌جویی کنند تا از بحران کمبود آب در امان باشند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت جوی گردوغبار هوا طی چند روز آینده عنوان کرد: گردوغبار واقعیت امروز مناطق مرکزی و خشک  کشوراست و تا زمانی که خاک مرطوب نباشد وزش باد با کمترین سرعت معادل (۶ متر بر ثانیه) گرد و غبار را در هوا منتشر می کند.

کد خبر 323897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.