استفاده از پساب؛ گره گشای مشکل تامین آب کارخانه ذوب آهن/پرت ۳۰ درصدی مصرف آب شرب در لنجان

لنجان_نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۱۳۷۰ تا ابتدای سال ۹۲ تنها ۶۷ کیلومتر از شبکه فاضلاب در زرین شهر اجرایی شده بود و این در حالی است که تا پایان سال جاری این میزان به ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، امروزه بحران آب هر روز بیشتر از گذشته قدرت‌نمایی می‌کند و همه نقاط کره زمین از دور و نزدیک و فقیر و غنی جهان را هم به‌صورت یکسان هدف گرفته‌ است. از کشورهای توسعه نیافته آفریقایی و آسیایی تا ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان یعنی آمریکا دچار این بحران هستند و در این شرایط، دانشمندان و پژوهشگران راه‌های جدیدی را برای مقابله با این بحران و حل معضل بی‌آبی پیشنهاد کرده‌اند که بعضی از آنها همین حالا هم اجرا می‌شود و بعضی در مرحله تحقیق و آزمایش است.حال اینکه مشکلات حوزه فلات مرکزی و بخصوص استان اصفهان در موضوع خشکسالی بسیار حائز اهمیت است و یکی از کارهایی که می تواند صنایع موجود در شهرستان لنجان را در حوزه خشکسالی نجات دهد.

بحث بازچرخانی آب است. و نمونه موفق این طرح که برای نخستین بار به در کشور اجرایی شد پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به شمار می آید که توانست به خوبی مشکلات زیست محیطی و بحران تأمین منابع آبی پایدار را محقق سازد و این پروژه که با تدابیر کارشناسی شده توسط نماید مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت اولین پروژه موفق کشور در رابطه با بازچرخانی آب محسوب می شود که از پساب خانگی برای تأمین نیاز آبی بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد کشور استفاده می شود.

محسن کوهکن در نشست با رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت اتمام شبکه فاضلاب شهرها و روستاهای شهرستان لنجان اظهار کرد: با توافقی که با شرکت فولاد مبارکه صورت گرفت، طرح احداث شبکه فاضلاب شهرهای زرین شهر، ورنامخواست، سده و زاینده رود اجرایی شد و در مقابل از پسآب موجود آن برای استفاده در کارخانه فولاد مبارکه استفاده کند.
وی اجرای پروژه فاضلاب در قالب همکاری فولاد سبا و شرکت آب و فاضلاب الگویی برای اجرایی شدن در سطح ملی دانست و افزود: اجرای این طرح نه تنها باعث شد آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ به رودخانه زاینده رود بسیار کاهش یابد بلکه نقطه عطفی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین صرفه جویی بیشتر مصرف آب در صنعت بود.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت که این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی  یکی از پروژه های بسیار مهم در سطح استان به شمار می‌آید که با سرعت قابل توجهی اجرایی شد و می‌تواند به الگویی در کشور مبدل شود چراکه اجرای این طرح با وجود حساسیت‌های موجود بر روی مصرف آب مدیریت صحیح از آب را به نمایش می گذارد و به خوبی نشان می‌دهد در این استان از هرز رفتن آب جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد:  باید توجه داشت در پروژه فولاد شهرهای زرین شهر، چمگردان نیز در یک بازده زمانی محدود و با سرعت بسیار خوبی به سرانجام رساندیم و این در حالی است که از سال ۱۳۷۰ تا ابتدای سال ۹۲ تنها ۶۷ کیلومتر از شبکه فاضلاب در زرین شهر اجرایی شده بود و این در حالی است که تا پایان سال جاری این میزان به ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

کوهکن عنوان کرد: باید توجه داشت اتمام پروژه‌های انتقال فاضلاب شهرهای باغشاد، چرمهین و باغبادران و همچنین تکمیل خط انتقال پساب فاضلاب روستاهای هاردنگ و زمان آباد بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است از سوی دیگر با توجه به موفقیت اجرای پروژه فاضلاب در قالب همکاری فولاد سبا و شرکت آب و فاضلاب و همچنین بحث کمبود آب باعث شد سرمایه‌گذاری در حوزه استفاده از پساب فاضلاب همانند تفاهم‌نامه موجود با فولاد سبا برای کارخانه ذوب آهن در نظر و منعقد شود.

وی بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح مازاد پساب فولادشهر و همچنین اجرای پروژه فاضلاب شهرهای باغشاد، چرمهین و روستاهای محور هاردنگ، کچوئیه و زمان آباد مورد استفاده قرار گرفته و پساب آن در کارخانه ذوب آهن مورد استفاده قرار قرار خواهد گرفت تا چالش‌های پیش رو در صنعت فولاد و کمبود آب نیز به این شکل مرتفع شود.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطالعات لازم در این حوزه انجام گرفته از این رو اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان باید به اجرایی شدن این طرح نگاه ویژه‌ای داشته باشد و با سرعت هرچه بیشتر اجرایی شود چراکه که اگر قرار باشد این طرح با بودجه‌های دولتی عملی شود، ۳۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه به بهره‌برداری برسد.
وی اذعان کرد: باید توجه داشت امروز جزیره‌ای عمل کردن در امور مختلف پاسخگوی اجرای پروژه های عمرانی نخواهد بود بنابر این باید تلاش شود با هم افزایی بیشتر در مسیر تحقق خواسته دیرینه مردم شهرهای باغبادران، چرمهین، زاینده رود و باغشاد گام برداشت تا آنها نیز از آب تصفیه بهرمند شوند و همچنین پروژه دفع بهداشتی فاضلاب این شهرها نیز با سرعت هرچه بیشتر اجرایی و به بهره‌برداری رسیده تا شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان باشیم.

کوهکن با اشاره به اینکه بیش از ۳۰درصد آب شرب مصرفی در شهرستان لنجان پرت می شود، گفت: فرسودگی سیستم آبرسانی و شبکه فاضلاب در شهرستان لنجان باعث شده تا بیش از ۳۰ درصد آب شرب مصرفی پرت شود و این در حالی است که متوسط کشور ۲۰ درصد بوده از این رو باید نگاه ویژه ای به رفع این چالش داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به هزینه ۹۷۰ تومانی برای تصویه، هزار لیتر آب یادآور شد: این مهم در صورتی است که مبالغ دریافتی برای این مقدار آب از مردم از ۳۷۰ تومان فراتر نمی رود و مردم باید با اصلاح الگوی مصرف خود منابع آبی را مدیریت کنند.

در ادامه این نشست بیکیان رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان گفت: همانطور که مطلع هستید پروژه‌های عمرانی با کمبود منابع مالی دچار طولانی شدن پروژه می‌شود و امروز نیز شرایط سختی را از لحاظ اعتبارات داریم اما با ایده و نگاه جنابعالی، پروژه انتقال فاضلاب به مجتمع فولاد اجرایی شد.

وی افزود: امروز بالغ بر یکصد کیلومتر از فاضلاب شهری باقی مانده که ۵۷ کیلومتر آن طی قردادهای منعقد شده با پیمانکاران در شهرهای زرین شهر، چمگردان، سده لنجان و ورنامخواست مشغول فعالیت هستند و در تلاش هستیم اوایل سال آینده به بهره برداری کامل برسند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان تصریح کرد: ۳۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب در شهر زاینده رود و ۱۱ کیلومتر در محله قلعه قاسم در زرین شهر باقی مانده که نیازمند تدابیر لازم است تا با رفع مسائل پیش رو بتوانیم آنها را نیز به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: اتمام این پروژه ها نیازمند ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار است و چنانچه اگر پروژه شهرهای باغشاد، چرمهین و باغبادران همچون شهرهای سده لنجان، ورنامخواست و زاینده رود اجرایی شود می‌توانیم با سرعت هرچه بیشتر این پروژه  را به اتمام برسانیم.

کد خبر 323891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.