وظیفه ذاتی شهرداری کمک به سلامتی شهروندان است

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان گفت: وظیفه ذاتی شهرداری کمک به سلامتی شهروندان است و طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان و اساسنامه سازمان ورزش، شهرداری و مدیریت شهری متکلف امر ورزش همگانی و رونق بخشی به ورزش شهروندی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ششمین نشست از سلسله نشست‌های «اصفهان فردا» شامگاه سه‌شنبه ۲۵ مهرماه با حضور قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان، علی قاسمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری و جمعی از ورزشکاران، مربیان، پیشکسوتان، روسای هیأت‌های ورزشی استان و فعالان ورزش استان اصفهان در مهمانسرای شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این نشست و پس از معرفی حاضران، محکم‌کار از فعالان رشته سوارکاری بیان کرد: امیدوارم امکانات شهرداری و سرمایه‌گذارهایی که در بخش ورزش صورت گرفته است شامل حال تمامی هیأت‌های ورزشی شود. اگر سازمان ورزش شهرداری اصفهان با هیأت‌های ورزشی بیشتر همراه‌ شود تا آنها بتوانند با در اختیار داشتن فضاهای سبز و فضاهای ورزشی موجود در سطح شهر باعث جذب جوانان به ورزش شوند.   

فیض‌الهی پیشکسوت کشتی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته اصفهان جزء شهرهایی بود که در کشتی به‌خصوص کشتی فرنگی حرف اول را در ایران می‌زد اما متأسفانه در یکی، دو دهه اخیر به دلایل مختلفی سیر نزولی پیدا کرد و کشتی اصفهان امروزه در موقعیت خوبی قرار نگرفته است که البته این موضوع به مدیریت فعلی بستگی ندارد و به گذشته و پیشینه کشتی اصفهان که در آن زمان کار مفیدی صورت نگرفت و امروزه ما شاهد نتایج منفی آن هستیم.

وی ادامه داد: اگر شهرداری اصفهان امکانات و سالن‌های ورزشی که در اختیار دارد را به هیأت کشتی نیز اختصاص دهد در آینده‌ای نزدیک به روزهای شکوفایی کشتی برگردیم.

هنرمند، پیشکسوت هندبال استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته دنیا در هر شهر و خیابانی اول فضاها و سالن‌های ورزشی را احداث می‌کنند و بعد از آن کلاس‌های درسی و مدارس را، اما متأسفانه در کشور ما این موضوع برعکس است.

وی بیان کرد: در اصفهان فضاهای ورزشی به مجموعه‌های اداری و ... تبدیل شد و جوانان زیادی به‌جای اینکه به ورزش رو آورند در کوچه و خیابان سرگردان و به دنبال اعتیاد رفتند و باید برای بازگشت جوان‌ها به ورزش امکانات را برای آن‌ها فراهم کرد.

احمد رضایی ملی‌پوش سابق بسکتبال اصفهان نیز در این نشست گفت: تیم بسکتبال شهرداری اصفهان با سابقه‌ترین تیمی بود که بالاترین مقام را در سطح آسیا به دست آورد و امیدوارم همت مضاعفی هم در رده‌های پایه بسکتبال صورت گیرد تا نونهالان و نوجوانان را به این ورزش ترغیب کنیم. شکوفایی ورزش استان در گرو شناسایی مستعدین و نخبه‌ها است. اگرچه بخش خصوصی به این موضوع می‌پردازد اما در بخش دولتی توجه کمتری به آن می‌شود.

برازنده از باشگاه‌داران اصفهانی نیز بیان کرد: همیشه برای جوان‌ها کارهایی صورت می‌گیرد اما برای سالمندان امکانات ورزشی درنظر گرفته نمی‌شود. درخواست دارم شهرداری اصفهان مکان‌هایی را ویژه سالمندان هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان در نظر بگیرد تا بتوانند به راحتی ورزش کنند و از آلزایمر و ناراحتی‌های روحی و روانی دور شوند.

نسرین شاکری‌فرد مسئول امور ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان اظهار کرد: نیمی از جمعیت استان اصفهان و نیمی از جمعیت ورزشکاران استان را بانوان تشکیل می‌دهند و اکثر قهرمانان استان اصفهان متعلق به شهر اصفهان هستند و خوشبختانه در ورزش بانوان رشد بسیار خوبی داریم و به همت مدیران و رؤسای هیأت‌های ورزشی رشد بسیار خوبی را در ورزش قهرمانی بانوان شاهد بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: ورزش همگانی بستر ورزش قهرمانی و یکی از مأموریت‌های شهرداری‌ها حمایت از ورزش همگانی است. امیدوارم در آینده بتوانیم همکاری‌های بیشتری با سازمان ورزش شهرداری اصفهان داشته باشیم.

عبدالرسول یزدی‌زاده رییس هیأت دوومیدانی استان اصفهان هم در این نشست گفت: مدیران خوبی در شهر اصفهان فعالیت دارند اما به نظر می‌رسد که حمایت از ورزشکاران شهر اصفهان در رأس امور قرار ندارد.

وی افزود: اگر شهرداری اصفهان در سطوح پایه تمامی رشته‌های ورزشی ورود پیدا کند در رده‌های سنی بالاتر می‌تواند کارساز باشد چراکه باشگاه‌ها از ورزشکاران بزرگسال حمایت می‌کنند.

فرزانه فصیحی دونده ملی‌پوش اصفهانی به دغدغه‌های قهرمانان ورزشی اشاره کرد و گفت: قهرمانان عمر خود را در راه ورزش طی می‌کنند اما نه بیمه‌ای دارند و نه شغلی که پشتیبان کار آن‌ها باشد.

پارسی‌منش رییس هیأت ورزش‌های رزمی استان اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت جزیره‌ای در دنیا منسوخ شده است، بیان کرد: اتاق فکری با حضور متخصصان حوزه ورزش و پیشکسوتان رشته‌های مختلف تشکیل شود تا در سال‌های آینده بتوان از ایده‌ها و طرح‌های مطرح شده در جهت رشد و پیشرفت ورزش و کمک به سلامت جامعه استفاده کرد.

مهدی تکابی رییس هیأت تنیس روی میز استان اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: اولویت شهرداری ورزش همگانی است اما از نگاه کارشناسان ورزش دنیا ورزش قهرمانی از ورزش همگانی تفکیک‌ناپذیر است. ورزش نوعیسرمایه‌گذاری است. اگر برای سلامت مردم سرمایه‌گذاری نکنیم ۱۵ سال آینده باید برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مردم برنامه‌ریزی کرد.

تکابی تأکید کرد: با مدیریت جزیره‌ای نه تنها در این نقطه‌ای که هستیم سود نمی‌بریم بلکه سیر نزولی نیز خواهیم داشت. همه ارگان‌های متولی ورزش باید ید واحدی شوند و بزرگان ورزش باید اختلاف نظرها را حل کنند.

وی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته نگاهشان به ورزش محله‌محور و مخاطب‌محور است. ما باید به دنبال مردم برویم نه اینکه باشگاهی را تأسیس و منتظر بمانیم تا آن‌ها به سمت ورزش بیایند.

جلال خدامی قهرمان تکواندوی دانشجویان جهان گفت: در شهر اصفهان قهرمانان واقعی زیادی وجود دارد که هیچ وقت به آن‌ها اجازه ندادند از حق خود دفاع کنند و جایگاه ثابتی ندارند. من با تمام امکاناتی که دارم اما وقتی برای پیدا کردن شغل ثابتی با افراد مختلف صحبت می‌کنم به من می‌گویند چرا در ایران مانده‌ای! ورزشکاران وقتی دیده می‌شوند که از ایران بروند. یک ورزشکار قهرمان می‌تواند چندین نفر را به ورزش سوق دهد و در مقابل باعث جذب حامیان مالی شود.

پس از صحبت‌های ورزشکارن و پیشکسوتان ورزش استان، علی قاسمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان گزارشی در مورد فعالیت‌های سازمان در مدت زمان تصدی خود در این سازمان، ارائه داد.

قاسمی اظهار کرد: بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان و اساسنامه سازمان ورزش، شهرداری و مدیریت شهری متکلف امر ورزش همگانی و رونق بخشی به ورزش شهروندی است.

وی ادامه داد: این اساسنامه خطوط قرمزی دارد. مثلاً این اساسنامه به مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اجازه نمی‌دهد ریالی در حوزه‌هایی که در این جلسه توسط اهالی ورزش مطرح شد هزینه کند و اگر هزینه کند تخلف قانونی است و قاعدتاً باید پاسخگو باشد.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان ورزش شهرداری اصفهان ۲۷۵ مجموعه ورزشی سرپوشیده و روباز دارد که ۴۴ مجموعه آن‌ها ترکیبی از رشته‌های مختلف است. مساحت کل فضاهای ورزشی سازمان ورزش شهرداری ۴۷۷ هزار مترمربع است و ۲۳ سانتی‌متر مربع از ۳۹ سانتی‌متر مربع سرانه موجود در شهر اصفهان به این سازمان مربوط است.

وی گفت: بنا به تدابیر و برنامه‌هایی که در حوزه زیرساختی انجام شده است، در یک سال بین سه تا پنج مجموعه ورزشی سرپوشیده افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان افزود: در ۶ ماهه اول امسال ۹۵۰ هزار نفر از اقشار مختلف شهروندان به خصوص محلات از اماکن ورزشی سازمان ورزش شهرداری اصفهان با نرخ میانگین ۱۲ هزار تومان شهریه استفاده کرده‌اند که در اصل میانگین هزینه استفاده از سالن‌های ورزشی سازمان بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان است.

قلسمی افزود: به هیچ دستگاهی نقد نداریم و منتی هم نداریم. وظیفه ذاتی شهرداری کمک به سلامتی شهروندان است. ۹۷ هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۷ رشته ورزشی زیر نظر ۴۰۰ مربی حقوق‌بگیر از سازمان ورزش شهرداری اصفهان در چرخه آموزش ورزش شهرداری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه با رویکرد محله‌محور که تأکید و توصیه شورای اسلامی شهر است سعی کردیم خدمتگذار شهروندان باشیم، اضافه کرد: تمام تلاش سازمان ورزش شهرداری اصفهان این بوده است که با توجه به حوزه اختیاراتمان هر هیأت ورزشی برنامه‌ای برای توسعه ورزش همگانی ارائه کند، سازمان ورزش تمام قد در خدمت آن هیأت است و در حال حاضر هم با ۲۰ هیأت ورزشی استان در تعامل هستیم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان تصریح کرد: سال گذشته تمام برنامه‌های عملیاتی سازمان ورزش شهرداری اصفهان با ۳ میلیارد تومان بودجه برنامه‌ریزی شد که به دلیل مسائل اقتصادی حدود ۲ میلیارد تومان جذب شده است. امسال نیز همان مبلغ و نه بیشتر را در اختیار داریم و تمام تلاش ما رفتن به سمت محلات و برگزاری رقابت‌های محلی و کشف استعدادها است.

قاسمی گفت: ۱۳ کارگروه در سازمان ورزش شهرداری اصفهان تشکیل شد که ۷۰ نفر از اعضای آن‌ها نخبگان ورزش استان هستند و هر شخصی هم در قالب نظام داوطلبی می‌تواند در این کارگروه‌ها حضور پیدا کند.

وی اشاره کرد: با وجود اینکه امسال هنوز بودجه‌ای برای برنامه‌های سازمان از شهرداری دریافت نکرده‌ایم اما هیچ برنامه‌ای مسکوت نمانده و با قدرت اجرا می‌شوند و ۲۷۰ هزار نفر در این چرخه حضور داشته‌اند.

قاسمی بیان کرد: از زمانی که به این سیستم وارد شدم یک نفر را هم به مجموعه اضافه نکرده‌ام. متأسفانه مدیریت ۱۴ ساله‌ای از گذشته به من به ارث رسیده است و خدا را شاکریم که با شفافیت و همدلی در خدمت همه بوده‌ایم و افتخار دارم تا زمانی که شهردار صلاح بداند در خدمت مردم باشم و تمام اتفاقات اشتباهی که در سال‌های گذشت افتاده یکی پس از دیگری اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که مدیریت سازمان ورزش شهرداری اصفهان را برعهده گرفتم، ۱۰ درصد از تمرکزم بر روی کار، اجرا و عملیات بوده است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان تأکید کرد: مدیریت واحد شهری حلقه مفقوده همه شهرهای ایران به خصوص اصفهان است و تلاش کرده‌ایم به دلیل خلأ قانون، یکپارچگی ورزش همگانی را در شهر پیاده‌سازی کنیم و به منظور توسعه این موضوع با ۳۵ دستگاه و نهاد تفاهم‌نامه و ارتباط مستقیم داریم و امیدواریم با حمایت‌های شهردار اصفهان این بخش را ساماندهی کنیم.

ایمان حجتی مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیر در این نشست اظهار کرد: سلسه نشست‌های «اصفهان فردا» که در زمینه توسعه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری برنامه‌ریزی شده، در راستای تحقق شعاری است که شهردار اصفهان در برنامه‌های خود به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه کرده است.
حجتی بیان کرد: این قبیل جلسات پرچالش و معمولاً سرشار از بیان انتقادات و مشکلات است اما شهردار اصفهان مسیر مشارکتی را انتخاب کرده و ما نیز این مسیر را درپیش خواهیم گرفت.
مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت هر عملکرد و کاری باید همواره به سمت فضای بهبود حرکت کند و قطعاً هیچ فضایی سیاه یا سفید نیست.
وی از زحمات علی قاسمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان، تشکر کرد و گفت: شنیدن انتقادات باعث حرکت به سمت بهبود و ایجاد فضای مشارکتی می‌شود.

کد خبر 323850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.