بهره برداری از کارخانه بازیافت شهرستان های جنوب غربی استان تا پایان سالجاری

مبارکه-مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان گفت: مباحث عمرانی و ساخت تجهیزات کارخانه بازیافت شهرستان های جنوب غربی مطابق با برنامه در حال پیشرفت است در صورتیکه با مشکلی مواجه نشویم و شهرداری ها به تعهدات خود عمل کنند، فاز اول کارخانه در بهمن و اسفند سالجاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه،  محسن نادری در جلسه هیئت مدیره شرکت مدیریت پسماند جنوب غرب اصفهان اظهار کرد: این جلسه با محوریت تعیین و انتخاب اعضای هیئت مدیره و انتخاب رئیس و نائب رئیس برگزار شد.
وی با بیان اینکه مهمترین دستور کار این جلسه انتخاب اعضای هیئت مدیره بود، افزود: در این جلسه سید محسن هاشمی به عنوان رئیس هیئت مدیره و حسین اسماعیل احمدی به عنوان نائب رئیس هیات مدیره انتخاب شدند.
مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان خاطرنشان کرد: مباحث عمرانی و ساخت تجهیزات مطابق با برنامه در حال پیشرفت است و در صورتیکه با مشکلی مواجه نشویم و شهرداری ها به تعهدات خود عمل کنند، فاز اول کارخانه در بهمن و اسفند سالجاری به بهره برداری می رسد.
وی  گفت: ساخت این کارخانه در فاز اول به ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
نادری افزود: در این مرحله جداسازی اقلام بازیافتی از زباله انجام می شود و مواد آلی از زباله جدا می شود و به سایت تخمیر منتقل می شود.
وی گفت: برای خرید دستگاه و تجهیزات لازم جهت تبدیل مواد آلی به کود کومپوست نرم، به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی  با بیان اینکه در حال حاضر ساخت فاز اول کارخانه با ۳۰تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است، تصریح کرد: تا کنون حدود ۱۵ میلیارد ریال برای این مرحله هزینه شده است.
مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان گفت: بهره برداری از کارخانه و تفکیک و پردازش زباله ها و رسیدن به مرحله مطلوب آن در فاز اول هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینکه شهرداری ها با وجود مشکلات مالی شدید، تا کنون  همکاری خوبی داشته، افزود: مشکلات مالی موجود در شهرداری ها همکاری بیشتر آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
نادری گفت: بخشی از منابع مالی پروژه از محل اعتبارات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به حساب شهرداری های منطقه واریز شده و متعاقب آن توسط شهرداری ها به حساب این شرکت واریز شده است.
وی با بیان اینکه کار بهره برداری از کارخانه بازیافت جنوب غرب استان اصفهان، سالجاری در دستور کار ما قرار دارد، گفت: کار تفکیک پسماند سه شهرستان در داخل این سایت انجام خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه به اصفهان و سایر شهرستان ها وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان با بیان اینکه اجرای این طرح درآمدزایی و اشتغالزایی مناسبی برای شهرستان های مبارکه، شهرضا و دهاقان، خواهد داشت، افزود: در سال های آینده نیز فازهای تکمیلی سایت پسماند منطقه جنوب غرب اصفهان انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه پسماند تولیدی سه شهرستان روزانه  ۱۶۰ تن است، تصریح کرد: این کارخانه بر مبنای  تفکیک ۲۵۰ تن روزانه در یک شیفت احداث خواهد شد و ظرفیت اسمی فرآوری پسماند در این کارخانه ۲۵۰ تن در یک شیفت کاری است.
نادری با بیان اینکه این کارخانه باید بتواند روزانه ۲۵۰ تن زباله را پردازش و تفکیک کند، افزود: با توجه به صنعتی بودن شهرستان و پتانسیل افزایش ورودی پسماند، امکان افزایش ظرفیت کارخانه تا ۵۰۰ تن هم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس الزام وزارت کشور، سایت های بازیافت باید بصورت گروهی و منطقه ای اداره شود اظهار کرد: ۵۴ درصد سهام شرکت(سایت) در اختیار شهرستان مبارکه قرار دارد و ۳۱ درصد به شهرستان شهرضا و ۱۵ درصد نیز به شهرستان دهاقان اختصاص دارد.
تولید روزانه بیش از ۱۶۰ تن زباله خانگی در سه شهرستان مبارکه، شهرضا و دهاقان ضرورت تاسیس سازمان مدیریت پسماند، تفکیک زباله ها و احداث کارخانه بازیافت زباله را در این شهرستانها با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی و کسب ارزش افزوده از پسماند ها، آشکارتر می کند.
انباشت زباله ها در دل طبیعت موجب آلودگی خاک و سفره آب های زیرزمینی و ایجاد خطرات زیست محیطی برای ساکنان این مناطق می شود از این رو اگر از زباله که طلای کثیف نام دارد در مدیریت پسماند استفاده بهینه نشود امری تهدید کننده برای سلامت افراد جامعه است.  
امروزه نقش مردم در تفکیک زباله ها و به ثمر رساندن مدیریت پسماند شهری را نمی توان نادیده گرفت لذا فرهنگ سازی در جامعه برای تفکیک زباله های خشک از تر، کمک به سلامت محیط زیست است.

کد خبر 323846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.